چای در زمان حکومت کدام پادشاه کشت شد و بعنوان نوشیدنی اول کشور ما لقب گرفت؟

 

فرزانه سمندر ، اختصاصی جدول یاب:

در دوره قاجار بیشتر از کشورهای هند و چین چای وارد ایران می شد تا اینکه ناصرالدین شاه قاجار اجازه داد در ایران نیز چای کشت شود و به این طریق این نوشیدنی جا پای قهوه گذاشت و جای خود را در خانه ها و قهوه خانه ها باز کرد.

چای در زمان حکومت کدام پادشاه کشت شد
پعد از دستور ناصرالدین شاه در سال ۱۲۶۳ هجری شمسی تاجری به نام حاج محمد حسین اصفهانی در لاهیجان اولین مزرعه چای را بنیان کرد که البته نا موفق بود.تا اینکه محمد میرزا چایکار در دوره مظفرالدین شاه و در سال ۱۲۷۶ با تحقیقی که بر روی مزارع چای در هند انجام داده بود توانست با آوردن تخم های چای که در عصای خود پنهان نموده بود به تولید چای بپردازد و با موافقت ناصرالدین شاه، مزرعه چای را با رونق خوبی به راه بیندازد. تا جایی که شاه به او لقب کاشف السلطنه داد.

بعد از رونق چای ، این نوشیدنی جزء نوشیونی های محبوب مردم نام گرفت تا جایی که سران و اعیان مملکت در مهمانی های خود چای سرو می کردند در آن دور همی ها به گپ و گفت می پرداختند و موسیقی زنده و اجرای نقالی نیز گوش می دادند.
سندهایی به عنوان تابلوهای نقاشی از بزرگان هنر مانده که می توان به تابلوی ” مهمانی چای” اشاره کرد که از اسماعیل جلایر نام برد که هم اینک در موزه ویکتوریا از آن نگهداری می کنند. در این نقاشی تصویری از زنان درباری و شاهزاده ها کشیده شده که در مهمانی شان با چای و قلیان از آنها پذیرایی می کنند.

چای در زمان حکومت کدام پادشاه کشت شد

عکسی نیز توسط ” آلفرد هیکن” که عکاس آلمانی است گرفته شده که در آن زنان باحجابی دور هم جمع شده اند و مشغول چای هستند که این عکاس نام این تصویر را ” تی پارتی” یعنی مهمانی چای نامیده.

کاشف السلطنه در زمان حیات خود برای رواج چای بسیار تلاش کرد و اولین کسی بود که به تهیه چای خشک اقدام کرد.
او در سال ۱۳۰۸ که برای استخدام چایکاران و چای سازان هند و چین و ژاپنی به این کشورها رفته بود پس از بازگشت با ماشین شخصی خود به دره رفت و جان سپرد.
آرامگاه وی به توصیه خودش در شهر لاهیجان قرار دارد.

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا