بررسی تاریخچه کهن ساز ویولن

محمد سیمری ؛ اختصاصی جدول یاب

آدمی با گوش دادن به آوای موسیقی، غرق لذت می‏ شود؛ بی آن که متوجه تغییرات ذهنی، تغییرات جسمی و همچنین تغییرات روانی حاصل از آن باشد. شاید بد نباشید که به هنگام گوش داده به موسیقی، ضربان قلب شما متناسب با با ریتم و نوع آن موسیقی تغییر می‌ کند!

تاثیر موسیقی بر روحیات و تفکر آدمی از هزاران سال پیش مطرح بوده است و بررسی آثار باستانی بر جای مانده از مناطق گوناگون جهان، بر این واقعیت تاکید می کند که موسیقی ریشه در اعماق تاریخ زندگی بشر دارد.

 

بررسی تاریخچه کهن ساز ویولن

 

نوای موسیقی از سازهای گوناگون و متنوعی تشکیل یافته است؛ یکی از سازهای فوق العاده زیبا و دل انگیز، ساز ویولن است. در این مطلب تصمیم داریم کمی پیرامون این ساز دلکش صحبت کنیم. با ما همراه باشید.

در تعریف ساز ایتالیایی ویولن می توان گفت ویولن، یک ساز زهی آرشه‌ ای می باشد؛ یعنی تولید صدا در این ساز، از طریق کشش آرشه بر روی سیم و یا زه انجام می‌ شود. جنس این ساز، از چوب است و وزن سبک و اندازه ای کوچک دارد. ساز ویولن دارای پرده بندی خاصی نیست و قادر است تمامی صدا‌ها و فواصل را تولید کند! به همین دلیل بایستی به این موضوع دقت داشت که نوازنده فقط و فقط در اثر آموزش و تربیت قدرت شنوایی خود می تواند صدای درست نت را تشخیص دهد.

امروزه برای افراد نوازنده ی مبتدی، ساز ویولن توسط نوار‌های چسبی نازکی، پرده بندی می‌ شود که این وضعیت با یادگیری فراگیر و در طول زمان، برداشته می‌ شود.

 

درباره ساز ویولن جالب است بدانید این ساز در همه‌ ی فرهنگ‌ ها و در انواع موسیقی‌ ها در سرتاسر نقاط جهان، از جمله موسیقی کلاسیک و موسیقی فولکلوریک و محلی کاربرد دارد. در اواخر دوره‌ ی رنسانس در اروپا بود که رنگ صدای ساز ویولن و کیفیت آن بسیار پیشرفت کرد! به صورتی که نه تنها در موسیقی کلاسیک بلکه در موسیقی‌ های محلی نیز بسیار مورد توجه نوازندگان قرار گرفت.

همچنین از ویولن برای موسیقی غربی و همچنین برای موسیقی ایرانی استفاده می‌ کنند. در موسیقی‌ شناسی قومی، ساز ویولن به صورت گسترده در اروپا، آسیا و آمریکا مشاهده شده‌ است.

 

بررسی تاریخچه کهن ساز ویولن

 

لازم به دانستن این نکته نیز است که ساز ویولن هم در تکنوازی و هم در کار‌های گروهی و ارکستر مورد استفاده قرار می گیرد؛ البته این ساز در ارکستر نقش فوق العاده ای را بر عهده دارد.

برای نواختن ساز ایتالیایی ویولن، بایستی این ساز را بر روی شانه‌ ی چپ خود (یا دیگر فرد نوازنده) قرار دهیم؛ نحوه قرار گرفتن ساز بر روی شانه بایستی بدین صورت باشد که بر روی سطح شانه و در نزدیکی ناحیه ی گردن قرار گیرد! ما می توانیم با فشار و جابجایی انگشتان دست چپ خود، طول سیم‌ ها را تغییر دهیم و نت‌ های مختلف را تولید نماییم. سپس با آرشه‌ ای که در دست راست خود داریم، بایستی بر روی سیم‌ های این ساز کشیده و صدا ایجاد نماییم.

 

بررسی تاریخچه کهن ساز ویولن

ظهور ساز دلکش ویولن در قاره ی اروپا به قرن ۹ میلادی باز می گردد؛ برخی از افراد بر این باورند که ساز ویولن، تکمیل شده‌ ی ساز رباب است و  به همین دلیل برخی افراد بر این باورند که ساز ویولن، متعلق به یک امپراطوری در هند در ۵۰۰۰ سال قبل از میلاد بوده‌ است! و برخی دیگر نیز ریشه این ساز را در آفریقا و حتی کشورهای عربی می‌ دانند!

برخی از تاریخ شناسان و مورخان بر این عقیده اند که ساز ویولن در ابتدا دارای یک سوراخ بر روی بدنه ی خود بوده است؛ اما رفته رفته این سوراخ حذف شده است و سازی با سه سیم، زمینه ساز ظهور ویولن تکامل یافته‌ ی امروزی بوده است.

اولین سازنده‌ ی ساز ویولن و به اصطلاح مخترع آن در قرن ۱۱ میلادی، فردی بود به نام “گاسپارو برتولتی” از کشور ایتالیا! بد نیست بدانید پس از برتولتی ایتالیایی، شاگرد مشهور او یعنی “آندره آماتیبود”، به عنوان بهترین سازنده‌ ی ساز ویولن در سطح جهان شناخته شد که او هم پس از خود فرد ایتالیایی دیگری را به نام “آنتونیو استرادیواری” پرورش داد. شاید جالب باشد که بدانید تا به امروز، در جهان فرد دیگری پیدا نشده است که بتواند ویولن‌ هایی به کیفیت و صدای خوب ویولن های “آمتونیو استرادیواری” بسازد! یعنی مدت زمانی به طول سه قرن!

 

 

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا