چگونه کمبود خواب خود را در ماه رمضان جبران کنیم؟

فرزانه سمندر، اختصاصی جدول یاب

علاوه بر تحمّل گرسنگی و تشنگی در ماه رمضان ، یکی از مشکلاتی که روزه داران دچارش می شوند برهم خوردن ساعات خوابشان است که با یک برنامه ریزی مناسب می توانند آنرا تنظیم کنند.

کمبود خواب در ماه رمضان

 

البته خواب زیاد باعث کسل شدن و تحلیل رفتن قوای جسمی فرد روزه دار نیز میشود ، و فرد باید مراقب باشد که اسیر خواب های بی فایده و زیاد نشود زیرا در خواب نیز فرد کالری می سوزاند و سوخت و ساز بدن متوقف نمی شود و باعث ضعف در بدن نیز می شود.
در کل افرادی که در هنگام شب ۶ ساعت خوابشان کامل بوده نیازی به خواب زیاد در روز ندارند و حدود یک ساعت و نیم در روز بخوابند برای بدنشان کافی است.

اما آنها که در طول شب خواب کافی نداشتند ، چه کنند که در طول روز کسل و بی بنیه نباشند؟

آنها باید دقت داشته باشند که بعد از خوردن سحری اصلاً با شکم پر بخواب نروند، سعی کنند لااقل نیم ساعت زودتر از همیشه بیدار شوند و غذای سحرشان را میل کنند و تا بین تمام شدن سحری شان و نماز صبح فاصله ای باشد و در این فاصله می تواند مطالعه کند و یا کارهای عقب افتاده تود را انجام دهد، همین نیم ساعت کمک بزرگی به هضم غذا در معده می کند طوری که در طول روز فرد سرحال تر به نظر می رسد.

از آنجایی که در طب سنتی بلافاصله خوابیدن بعد از نهار منع شده و در ماه رمضان خبری از نهار نیست فرد می تواند ساعتی را به استراحت بپردازد مخصوصاً افراد مسن و افرادی که در سن نوجوانی و جوانی بسر می برند.
مخصوصاً کسانی که مزاج گرم و خشک دارند خواب روز بسیار مناسب است.

 کمبود خواب در ماه رمضان

 

افراد روزه دار سعی کنند:

۱- از فعالیت های شدید در ساعات اخر شب بپرهیزند و فعالیت ورزشی اگر دارند قبل از تاریک شدن هوا انجام دهند.
۲- همینطور از پخت و پز های طولانی اجتناب کنند و زمان طولانی پای اجاق صرف نکنند .
۳- در زمان افطار تا سحر از نوشیدنی های کافئین دار خودداری کنند و سعی کنند با آب نوشیدنی سالم کمبود آب بدنشان را جبران کنند.
۴- در ساعات تاریکی شب از نورهای اضافی و مصنوعی کم کنند و کار با رایانه و تبلت را کنار بگذارند زیرا کار با این وسایل خواب را به تاخیر می اندازد.

نکته:حواستان باشد که کمبود خوابتان را حتماً جبران کنید زیرا باعث کمبود تمرکز و دقّت شما در طول روز خواهد شد.

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا