معرفی جامع کسب و کارهای اینترنتی

محمد سیمری ؛ اختصاصی جدول یاب

امروزه همراه با تغییر و پیشرفت تکنولوژی و فناوری، شاهد پدید آمدن کسب و کارها و فعالیت های اقتصادی جدید و گاه خلاق هستیم! کسب و کارهایی که شاید تا همین چند سال پیش، درباره ی آن ها هیچ تصوری در سر نداشتیم! لازم به بیان این نکته است که همراه با گسترش فضای مجازی و دنیای اینترنت، فعالیت های اقتصادی و پولساز نیز دچار تحول شده اند.

کسب و کار در اقتصاد سرمایه‌ داری، حکم‌ فرماست. بیشتر کسب و کارها که مالک آن‌ ها بخش خصوصی است، برای این ایجاد شده‌ اند که سودده باشند و دارایی صاحبان خود را بیشتر کنند! اما در این بین، مفهومی به نام کسب و کار اینترنتی مطرح می شود.

 

معرفی جامع کسب و کارهای اینترنتی

 

در ساده ترین تعریف ممکن می توان گفت به مجموعه کارهایی که در فضای اینترنت انجام می شود و منجر به کسب درآمد می شود، کسب و کار اینترنتی می گویند.

یا بد نیست بدانید در وب سایت رسمی دولت استرالیا، تعریف کسب و کار اینترنتی این چنین ارائه داده است: کسب و کار اینترنتی عبارت است از هرگونه کسب درآمد از اینترنت. دقت داشته باشید کسب و کار اینترنتی می تواند شامل خرید و فروش کالا در اینترنت و یا حتی ارائه ی یک سرویس آنلاین به صورت غیر رایگان باشد.

 

بد نیست بدانید براساس جدیدترین آمار منتشر شده، بیشتر از ۷۵% از کسب و کارها می توانند تبدیل به یک کسب و کار اینترنتی شوند! توجه داشته باشید سرمایه ی اولیه ی موردنیاز برای راه اندازی یک کسب و کار اینترنتی در مقایسه با کسب و کارهای فیزیکی، بسیار کم تر است. در این شرایط، شما می توانید با کم ترین هزینه و همچنین کم ترین ریسک ممکن، کسب و کار اینترنتی خود را آغاز نمایید. البته در برخی موارد خاص نیز کسب و کارهایی وجود دارند که ایده های جدیدی دارند و به همین دلیل، به سرمایه ی بیشتری برای آغاز نیاز دارند.

متاسفانه امروزهدر بسیاری از مقالات، واژه های کسب وکار اینترنتی و همچنین فروشگاه الکترونیکی به جای یکدیگر به کار می روند! بایستی دقت داشته باشید که بین این دو مفهوم، اختلاف هایی وجود دارد. فروشگاه الکترونیکی عبارت است از مکانی آنلاین بر روی بستر وب برای خرید و فروش کالا و یا اراده ی خدمات.

توجه داشته باشید هر فروشگاهی می تواند با افزودن یک ویترین مجازی آنلاین، به یک فروشگاه الکترونیکی تبدیل شود.

به یاد داشته باشید در بسیاری از موارد، شروع یک کسب و کار اینترنتی، شبیه به شروع یک فروشگاه سنتی است! بدین صورت که شما برای کسب و کار خود برنامه ریزی خواهید کرد، منابع مالی موردنیاز برای کسب و کار خود را سازماندهی خواهید کرد و سپس محصول خود را تولید می‌ کنید و کار می‌ کنید.

 

معرفی جامع کسب و کارهای اینترنتی

 

چنانچه کمی زمان بگذارید و در اینترنت جست و جوی ساده ای را انجام دهید، کسب و کارهای اینترنتی متفاوتی را در سطح اینترنت خواهید یافت که هر کدام از آن ها، با روش های خاص و ایده آل خود اقدام به کسب در آمد از اینترنت می کنند و روش بازاریابی اینترنتی هر کدام نیز متفاوت است. به بیان کامل تر، هر کدام از آن ها در حوزه ی تجارت الکترونیک، دارای مدل کسب و کار اختصاصی خود هستند و به همین دلیل مدل درآمدی هر کدام نیز با بقیه متفاوت خواهد بود!

 

کسب و کارهای اینترنتی را می توان در سه بخش یا سه حوزه تقسیم بندی کرد؛

کسب و کارهای اینترنتی فروش محصولات و کالاهای فیزیکی. کسب و کارهایی همچون وب سایت دیجی کالا، وب سایت بامیلو و…

کسب و کارهای اینترنتی فروش خدمات. کسب و کارهایی همچون وب سایت های فروش بلیت هواپیما، بلیت قطار و… برای نمونه وب سایت علی بابا و…

کسب و کارهای اینترنتی فروش محتواهای آموزشی و محصولات دانلودی. کسب و کارهایی همچون وب سایت مدیران و…

 

در انتها و به عنوان آخرین نکته بد نیست بدانید برای کسب درآمد از اینترنت یا همان راه اندازی یک کسب و کار اینترنتی، حتما نیاز نیست که شما به صورت ۲۴ ساعته آنلاین باشید و کسب و کار خود را مدیریت نمایید! به یاد داشته باشید مهم نیست شما چند سال سن دارید، یا چه مقدار سرمایه در دسترس دارید و یا اصلا در کدام منطقه زندگی می کنید! چنانچه شما ایده و یا خدمتی دارید که برای مخاطبان شما می تواند جذاب باشد، شما مهم ترین فاکتور موفقیت در کسب و کار اینترنتی خود را در دست دارید.

 

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا