اسامی شهرهای استان گیلان در حل جدول

جدول یاب ، محمد سیمری : استان گیلان در میان رشته کوه های البرز و تالش در شمال ایران جای گرفته است. این استان به واحد جغرافیایی جنوب دریای خزر تعلق دارد و با استان های اردبیل در غرب، مازندران در شرق ، زنجان در جنوب و کشور استقلال یافته ی آذربایجان و دریای خزر در شمال هم مرز و همسایه است.

توجه داشته باشید طول سواحل دریا در استان گیلان به ۲۲ کیلومتر می رسد! در این مسیر شهرهای آستارا ، بندر انزلی و کیانشهر مستقیماً در کنار دریا قرار دارند.  همچنین لازم به بیان است رود سفید تمشک که بین چابکسر و رامسر جاری است، آن را از استان مازندران جدا می کند. بر اساس آخرین تقسیمات کشوری در سال ۱۳۸۹، استان گیلان، ۱۶ شهرستان، ۴۳ بخش، ۵۱ شهر و ۱۰۹ دهستان را در بر می گیرد.

درباره ی تاریخچه ی این استان بد نیست بدانید سابقه ی تقسیمات کشوری ایران به قرن پنجم پیش از میلاد مسیح (دوره فرمانروایی سلسله هخامنشی) می رسد . اولین تقسیمات کشوری، توسط داریوش اول (۵۲۱ – ۴۸۵ ق. م) انجام گرفت، که قلمرو پادشاهی ایران شامل تمام منطقه خاورمیانه، خاور نزدیک و آسیای مرکزی بوده است.

داریوش اول این منطقه وسیع را به ۳۰ قسمت بر مبنای حدود جغرافیایی و ویژگی های نژادی و قومی تقسیم و برای هر قسمت فرمانروا و حکمرانی به عنوان (خشتروپان) یعنی شهربان انتخاب کرد. با توجه به کتبه های رسمی پادشاهان پارس ، سرزمین کادوسیان و کاسپیان (گیلان و دیگر بخش های سواحل دریای خزر) جزو سرزمین های تابع هخامنشیان نبوده است. پس از پیروزی عرب های مسلمان بر ایرانیان، گیلان به مأمن علویان تبدیل شد . در حدود سال ۲۹۰ هجری قمری ، مردم گیلان و دیلم کم کم به مذهب علویان روی آوردند و در گسترش آن نیز کوشش بسیار کردند. سلسله دیلمیان در دوران فرمانروایی خود به بغداد لشگر کشیدند و خلیفه عباسی را شکست دادند . مغولان در زمان اولجایتو موفق شدند برای مدت کوتاهی این سرزمین را تصرف کنند . گیلانیان در به قدرت رسیدن صغفویان نقش مهمی را ایفا کردند.

در زمان سلطنت شاه عباس اول ، گیلان استقلال خود را از دست داد . در سال ۱۰۷۱ هجری قمری ، قوای روسیه به دستور پتر کبیر به گیلان حمله برد و رشت را تا سال ۱۱۴۵ هجری قمری در اشغال خود نگه داشت . گیلک ها در پیروزی انقلاب مشروطیت نیز سهمی عمده داشتند . آنها در سال ۱۲۸۷ هجری قمری تهران را فتح کردند . نقش مردم گیلان در نهضت میرزا کوچک خان جنگلی نیز از نمونه های درخشان تاریخ این سرزمین است .

فهرست شهرهای استان گیلان

جمعیت شهرهای استان گیلان بر پایه ی سرشماری سال‌ های ۱۳۹۰ و ۱۳۹۵ خورشیدی:

ردیفنام شهرشهرستانجمعیت ۱۳۹۰جمعیت ۱۳۹۵رتبه در شهرستان
۱رشترشت۶۳۹٬۹۵۱۶۷۹٬۹۹۵۱
۲بندر انزلیبندر انزلی۱۳۶٬۱۹۴۱۴۸٬۵۶۴۱
۳لاهیجانلاهیجان۹۴٬۰۵۱۱۰۱٬۰۷۳۱
۴لنگرودلنگرود۷۴٬۴۷۷۷۹٬۴۴۵۱
۵هشتپرتالش۵۲٬۳۴۴۵۴٬۱۷۸۱
۶آستاراآستارا۴۸٬۴۷۰۵۱٬۵۷۹۱
۷صومعه‌سراصومعه‌سرا۴۰٬۹۷۸۴۷٬۰۸۳۱
۸آستانه اشرفیهآستانه اشرفیه۴۰٬۷۲۶۴۴٬۹۴۱۱
۹رودسررودسر۳۷٬۵۷۹۳۷٬۹۹۸۱
۱۰فومنفومن۳۰٬۶۰۸۳۵٬۸۴۱۱
۱۱خمامرشت۱۷٬۱۰۶۲۰٬۸۹۷۲
۱۲سیاهکلسیاهکل۱۸٬۱۷۶۱۹٬۹۲۴۱
۱۳رضوانشهررضوانشهر۱۵٬۲۶۷۱۹٬۵۱۹۱
۱۴ماسالماسال۵۰٬۶۸۹۱۷٬۹۰۱۱
۱۵منجیلرودبار۱۷٬۳۹۶۱۵٬۶۳۰۱
۱۶املشاملش۱۴٬۹۱۵۱۵٬۴۴۴۱
۱۷کیاشهرآستانه اشرفیه۱۳٬۷۵۳۱۴٬۰۲۲۲
۱۸رستم‌آبادرودبار۱۳٬۷۴۹۱۳٬۷۴۶۲
۱۹لوشانرودبار۱۵٬۱۹۳۱۳٬۰۳۲۳
۲۰سنگررشت۱۰٬۱۵۴۱۲٬۵۸۳۳
۲۱کلاچایرودسر۱۱٬۹۳۶۱۲٬۳۷۹۲
۲۲لوندویلآستارا۱۰٬۶۱۷۱۱٬۲۳۵۲
۲۳اسالمطوالش۱۰٬۰۴۰۱۰٬۷۲۰۲
۲۴رحیم‌آبادرودسر۸٬۷۱۹۱۰٬۵۷۱۳
۲۵لشت نشارشت۱۰٬۶۶۲۱۰٬۵۳۹۴
۲۶رودباررودبار۱۰٬۹۲۶۱۰٬۵۰۴۴
۲۷کوچصفهانرشت۹٬۴۵۰۱۰٬۰۲۶۵
۲۸چاف و چمخالهلنگرود۴٬۴۹۴۸٬۸۴۰۲
۲۹چابکسررودسر۶٬۹۹۴۸٬۲۲۴۴
۳۰شفتشفت۶٬۵۳۳۸٬۱۸۴۱
۳۱پره‌سررضوانشهر۷،۸۲۶۱۴،۰۱۶۲
۳۲لولمانرشت۳٬۵۵۸۷٬۴۲۶۶
۳۳خشکبیجاررشت۷٬۱۳۳۷٬۲۴۵۷
۳۴مرجغلصومعه‌سرا۶٬۴۷۱۶٬۷۳۵۲
۳۵کوملهلنگرود۶٬۰۷۸۶٬۴۵۷۳
۳۶بازارجمعهماسال۴٬۴۹۳۵٬۷۲۹۲
۳۷چوبرطوالش۵٬۵۲۲۵٬۵۵۴۳
۳۸شلمانلنگرود۵٬۱۸۴۵٬۱۰۲۴
۳۹گوراب زرمیخصومعه‌سرا۴٬۵۸۸۴٬۸۴۰۳
۴۰واجارگاهرودسر۴٬۵۲۲۴٬۵۳۷۵
۴۱حویقطوالش۴٬۱۹۴۴٬۲۶۱۴
۴۲لیسارطوالش۳٬۲۶۲۳٬۶۴۷۵
۴۳رودبنهلاهیجان۳٬۶۴۶۳٬۴۴۱۲
۴۴جیرندهرودبار۲٬۵۸۴۲٬۳۲۰۵
۴۵رانکوهاملش۲٬۲۲۴۲٬۱۵۴۲
۴۶احمدسرگورابشفت۲٬۳۴۶۲٬۱۲۸۲
۴۷اتاقورلنگرود۱٬۸۰۴۱٬۹۳۸۵
۴۸دیلمانسیاهکل۱٬۶۵۶۱٬۷۲۹۲
۴۹ماکلوانفومن۱٬۶۳۵۲
۵۰بره‌سررودبار۱٬۴۱۶۱٬۶۱۲۶
۵۱توتکابنرودبار۱٬۶۷۸۱٬۵۱۰۷
۵۲ماسولهفومن۵۶۸۳۹۳۳

ریشه یابی نام شهرهای استان گیلان

گیلان از گیل+پسوند ان تشکیل شده و به معنای سرزمین گیل‌ ها است. قوم تالش باز ماندگان همان مردم باستانی می‌ باشند که در تاریخ، نام آن را کادووس وکادووش می‌ یابیم.

نام شهرستانوجه تسمیه
انزلیانزلی برگرفته از کلمه انزلیج یعنی اسکلهٔ پهلو گرفتن کشتی‌ ها
آستارادر گذشته چون در منطقه آستار مرداب‌ها و باتلاق‌های زیادی بود، کاروان‌ هایی که از آن جا می‌گذشتند بسیار آهسته و با احتیاط باید از آن منطقه می‌گذشتند و آن منطقه را آسته رو یا هوسته رو (تالشی) می‌ خواندند، که کم‌کم به آستارا تبدیل شد.
رشتنام قدیم رشت دارالمرز بود. نمی‌دانم از کی به رشت تغییر یافت. روایتی است که چون این شهر یکی از مراکز بزرگ ابریشم ریسی بود نام رشت که مشتق از ریسیدن و رشتن است روی آن گذاشته شد.
صومعه سرااسم این شهر را برگرفته از عارف بزرگ قرن چهارم و پنجم هجری شیخ عبدالله صومعه ای می‌ دانند که امروزه مزارش در اول جاده صومعه سرا ـ فومن قرار گرفته‌ است.
لاهیجانلاهیجان یعنی شهر ابریشم. دکتر بهرام فره وشی استاد زبان‌های باستانی می‌نویسد: لاه در پارسی میانه به ابریشم اطلاق می‌شده و در برهان قاطع لاه به معنی پارچه ابریشمی سرخ آمده‌است. لاهیگان که لاهیجان شده یعنی محلی که در آن جا ابریشم به دست می‌آید.
لنگرودلنگرود که در قدیم بندری آباد بود و چون در رودخانه اش کشتی‌ها و قایق‌ها لنگر می‌انداختند نام «لنگر رود» و بعدها لنگرود را به خود گرفت.
هشتپردر مرکز شهر فعلی کاخی بنام اطاقسرا یا سردار امجد با هشت در بزرگ وجود داشته و از آنجائی که در زبان تالشی در را «بًر» می‌گویند.

 

 

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا