ناگفته هایی درباره حل جدول سودوکو

بازی سودوکو از جمله بازی ها و سرگرمی های ارزشمند و بسیار پر مخاطبی به شمار می آید که روز به روز بر تعداد دوستداران آن افزوده می شود. بی شک شما نیز تا به حال حداقل یک بار با این بازی فکری و هیجان انگیز، سرگرم شده اید و از آن لذت برده اید! در این مطلب تصمیم داریم بیشتر و بهتر درباره جدول سودوکو با شما صحبت کنیم و اطلاعات بیشتری را پیرامون این سرگرمی در اختیارتان قرار دهیم؛ با ما همراه باشید.

ناگفته هایی درباره حل جدول سودوکو

جدول سودوکو دارای انواع گوناگون و متنوعی می باشد که در بین آن ها، متداول ترین و رایج ترین جدول سودوکو، جدول سودوکوی استاندارد یا معمولی و یا کلاسیک می باشد. جدول سودوکوی استاندارد یا معمولی و یا کلاسیک، مربعی است دارای ۸۱ خانه که شامل ۹ سطر و همچنین ۹ ستون می باشد. البته توجه داشته باشید این مربع بزرگ ۸۱ خانه ای، خود به ۹ مربع با ابعاد کوچک تر ۳ در ۳ خانه ای تقسیم می شود! شاید بد نباشد که بدانید خطوط پر رنگی که به دور این مربع های کوچک ۳ در ۳ خانه ای کشیده شده است، آن ها را در جدول متمایز می نماید.

در توصیف بهتر و واضح تر جدول سودوکو می توان تصویر زیر را نمایش داد:

ناگفته هایی درباره حل جدول سودوکو

اما شاید این سوال برای تان پیش آید که روش حل جدول سودوکو به چه صورت است؟ یا به بیان ساده تر، قوانین حل جدول سودوکو چیست؟

در پاسخ به این سوال بایستی گفت اصلی ترین قانون حاکم بر بازی فکری سودوکو، نحوه ی جایگذاری اعداد در آن است! دقت داشته باشید در جدول سودوکو، فقط و فقط عدد دیده می شود؛ و براساس قانون حل جدول سودوکو، بایستی تمام ۸۱ خانه ی این جدول با اعداد ۱ تا ۹ پر شود البته با توجه به قوانین زیر:

  • در هر سطر از جدول سودوکو، بایستی اعداد ۱ تا ۹ را بدون تکرار قرار داد.
  • در هر ستون از جدول سودوکو، بایستی اعداد ۱ تا ۹ را بدون تکرار قرار داد.
  •  و همچنین در هر مربع ۳ در ۳ از جدول سودوکو، بایستی اعداد ۱ تا ۹ را بدون تکرار قرار داد.

توجه داشته باشید یک جدول سودوکو هنگامی حل می شود که تمام ۸۱ خانه ی آن را به دقت و با اعداد ۱ تا ۹ پر کنید و علاوه بر آن، هر سه شرط نام برده شده در بالا را نیز رعایت نمایید.

لازم است این مورد را بدانید که در هر جدول سودوکو، چند خانه از ابتدا توسط بعضی اعداد پر شده است؛ هر جدول سودوکو به طور معمول چیزی بین ۱۷ تا ۳۰ عدد اولیه دارد. این اعداد را در اصطلاح رایج میان سودوکوبازان، اعداد اولیه و یا نشانه های جدول سودوکو می نامند!

شکل زیر، قوانین حل جدول سودوکو را به زبان ساده و تصویری بیان می کند:

ناگفته هایی درباره حل جدول سودوکو

چنانچه دقت داشته باشید براساس تصویر بالا و نمونه ی حل شده از یک جدول سودوکو، هر یک از اعداد ۱ تا ۹ فقط و فقط یک بار در ۹ سطر و ۹ ستون و همچنین ۹ مربع کوچک ۳ در ۳ تکرار شده اند.

شاید با دانستن مطالب فوق، این سوال برای تان پیش آید که اعداد ۱ تا ۹ نوشته شده در بالای نمونه ی جدول سودوکوی حل شده و همچنین حروف a تا j درج شده در سمت چپ این جدول، چه کاربردی دارند؟

توجه داشته باشید حروف a تا j و همچنین اعداد ۱ تا ۹ به ترتیب مربوط به شماره گذاری سطرها و ستون های یک جدول سودوکو هستند! پس می توان گفت این حروف و اعداد، ارتباطی با خود جدول سودوکو ندارند. لازم است بدانید براساس استاندارد مشخص شده، سطرهای جدول سودوکو به ترتیب از بالا به پایین با حروف a، b، c، d، e، f، g، h، j نام گذاری می شوند و همچنین ستون های جدول سودوکو نیز به ترتیب از چپ به راست با اعداد ۱ تا ۹ شماره گذاری می شوند. می توان گفت این اتفاق همانند همان کاری است که در صفحه ی بازی شطرنج انجام می پذیرد.

به احتمال بسیار زیاد با این سوال مواجه خواهید شد که کاربرد این اتفاق چیست؟

دقت داشته باشید مزیت این نشانه گذاری و همچنین کاربرد آن در راهنماهای حل انواع جدول سودوکو مشخص خواهد شد! در راهنماهای حل جدول سودوکو، هنگام ارجاع دادن خانه ای در جدول سودوکو، نام سطر و شماره ستون آن عنوان می شود تا خانه ی مورد نظر تعیین گردد و بتوان به سادگی آن را یافت. برای نمونه می توان گفت در جدول سودوکوی حل شده ی بالا، خانه ی سطر b و ستون ۴ جدول سودوکو، عدد ۶ است که آن را خانه ی b4 می نامیم.

البته بیان این مورد نیز لازم است که جدول سودوکو، یک مربع ۸۱ خانه ای است که از ۹ مربع کوچک ۳ در ۳ تشکیل یافته است. براساس استاندارد، شماره گذاری مربع های ۳ در ۳ به ترتیب از مربع بالا در سمت چپ به عنوان مربع ۱ شروع می شود و تا مربع پایین در سمت راست ادامه می یابد؛ یعنی مربع شماره ۹ جدول سودوکو.

در تصویر زیر به سادگی می توانید با این شماره گذاری و جایگذاری حروف آشنا شوید:

ناگفته هایی درباره حل جدول سودوکو

در انتها و به عنوان آخرین نکته لازم به ذکر است که هر جدول سودوکو، فقط و فقط دارای یک جواب منحصر به فرد است! بنابراین چنانچه در حل جدول سودوکو به جواب های متعدد و گوناگونی رسیدید، مطمئن باشید قانون جدول سودوکو را زیر پا گذاشته اید و روش شما اشتباه است.

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا