با رکوردداران طراحی طولانی‌ترین کلمه در جدول کلمات متقاطع آشنا شوید

جدول یاب ، محمد سیمری : از دیرباز و از هنگام پیدایش و اختراع جدول کلمات متقاطع، این سرگرمی به حدی دوست داشتنی و همه گیر بوده است که به بسیاری از زبان های زنده ی دنیا ترجمه شده است! شاید این اتفاق دلیل باشد بر این ادعا که کمپانی گوگل در سال جاری، به مناسبت بزرگداشت صد سالگی پیدایش جدول کلمات متقاطع، لوگوی خود را به این اتفاق، تغییر داد.

با رکوردداران طراحی طولانی‌ترین کلمه در جدول کلمات متقاطع آشنا شوید

شاید جالب باشد که بدانید یک قرن یا به زبان ساده تر، چیزی در حدود ۱۰۰ سال از هنگام پیدایش جدول کلمات متقاطع می گذرد؛ این سرگرمی حتی پس از صنعتی شدن دنیا و همچنین ورود جهان به عصر پیشرفت و تکنولوژی، همچنان به حیات خود ادامه داد و را خود را در این دنیای جدید، گشود! البته لازم به ذکر است پیش از دنیای جدید نیز، جدول کلمات متقاطع توانسته بود به خوبی و در حد اعلا پیشرفت نماید و انواع مختلف و گوناگونی از این سرگرمی همچون جدول سودوکو، جدول های تصویری و…در میان مردم به ویژه جدول بازان حرفه ای، مرسوم شود.

اولین و نخستین جدول کلمات متقاطع در قرن نوزدهم میلادی و در کشور انگلستان پا به عرصه ی وجود گذاشت! یک جدول کلمات متقاطع بسیار ساده و ابتدایی با خانه هایی خالی که بایستی این خانه ها، تکمیل و پر می شدند. جالب است بدانید در هر ردیف افقی و عمودی از این جدول کلمات متقاطع، حروفی ساخته می شد!

حروفی که خود راهنمایی بودند برای پر کردن دیگر خانه های خالی جدول! اولین جدول کلمات متقاطع، دارای شباهت های قابل توجهی با جدول های امروزی بود؛ اما در میان این شباهت ها، تفاوت هایی نیز وجود داشت! برای نمونه اینکه این جدول کلمات متقاطع، بسیار ساده و ابتدایی بودند و تنها برای کودکان و نوجوانان طراحی شده بود! لازم به بیان است این جدول های کلمات متقاطع در آن هنگام در مجلات کودک و نوجوان به چاپ می رسید.

اولین و نخستین جدول کلمات متقاطع به که شکل یک “الماس دو قلو” طراحی و ارائه شده بود، در سال ۱۸۷۳ میلادی و در نشریه ای پر طرفدار به نام “سنت نیکلاس” به چاپ رسید. پس از این اتفاق، جدول کلمات متقاطع آرام آرام همه گیر و مردم پسند شد و در وارد کشور ایتالیا گردید! جدول کلمات متقاطع برای اولین بار در کشور ایتالیا، در یک نشریه به عنوان یک نوع “وقت گذرانی” به چاپ رسید.

بد نیست بدانید طراح دومین جدول کلمات متقاطع در دنیا، فردی به نام “جوزپه آئیرولدی” بود. درباره جدول کلمات متقاطع طراحی شده توسط این مرد لازم است بدانید این جدول یک مربع چهار در چهار بود و دارای هیچ گونه خانه ی سیاه رنگی نیز نبود!

 

با رکوردداران طراحی طولانی‌ترین کلمه در جدول کلمات متقاطع آشنا شوید

 

بیان این موضوع خالی از لطف نیست که در آن هنگام، هر دو نوع این جدول ها با نام “پازل” و یا “معما” شناخته شده بود! این اتفاق ادامه داشت تا اینکه در سال ۱۹۱۳ میلادی، یک روزنامه نگار انگلیسی الاصل به نام “آرتور وین” در نشریه ی پر طرفدار “دنیای نیویورک” جدول خاصی را طراحی نمود که بسیار شبیه بود جدول های رایج امروزی بود! همچنین از آن هنگام بود که نام “پازل” و یا “معما” به جدول کلمات متقاطع تغییر یافت!

به همین دلیل است که از آن جدول به عنوان اولین و نخستین جدول کلمات متقاطع و همچنین از “آرتور وین” به عنوان اولین و نخستین مبدع جدول در دنیا یاد می کنند!

پس از این اتفاق، هر هفته در نشریه ی پر طرفدار “دنیای نیویورک”، “آرتور وین” جدول طراحی شده توسط خود را به چاپ می رساند! استقبال قابل توجه مردم سبب شد تا این جدول به دیگر نشریات و مجلات نیز راه پیدا کند!

چیزی در حدود ۲ سال از پیدایش و اختراع جدول کلمات متقاطع “آرتور وین” گذشته بود که اتفاقی جالب توجه در شهر نیویورک افتاد! در یکی از روزهای سال، هر دانشجو و هر دانش‌ آموزی که به کتابخانه‌ ی عمومی شهر نیویورک مراجعه کرده بود تا کتاب لغت‌ نامه و یا کتاب فرهنگ‌ نامه را به امانت بگیرد، با جواب منفی رو به‌ رو شده بود! این اتفاق دلیلی نداشت جز اینکه هواداران حل جدول کلمات متقاطع به کتابخانه هجوم آورده بودند تا جواب‌ های جدول طراحی شده برای این هفته را که سخت‌ تر از روال همیشگی بود، از کتاب های فرهنگ‌ نامه‌ و یا لغت‌ نامه‌ پیدا کنند! در این وضعیت، مسئولان کتابخانه دست به اعتراض گشوده بودند؛ اما در این بین، یک‌ چیز روشن و واضح بود! شوق حل کردن جدول کلمات متقاطع، مردم را به سوی علم و دانش کشانده بود.

 

این اتفاق پر سر و صدا، توجه روزنامه‌ ها را به خود جلب کرد! حتی یک تصویرگر مشهور درباره‌ ی این اتفاق، یک کمیک استریپ نیز کشید. شاید جالی باشد که محبوبیت جدول کلمات متقاطع به حدی اقزایش یافت که دیگر انتشار یک جدول در هر روزنامه، جواب‌ گوی هواداران آن نبود! به همین دلیل در سال ۱۹۲۴ میلادی، کتاب جدول کلمات متقاطع منتشر شد!

جالب است بدانید براساس رکوردهای ثبت شده در موسسه گینس، بزرگ‌ ترین طراح جدول، یک مرد انگلیسی به نام “راجر اسکوایرز” بوده است؛ مردی که تا ماه مِی سال ۲۰۰۷ میلادی، بیش از ۶۶ هزار جدول شامل دو میلیون ستون منتشر کرده است! “راجر اسکوایرز” یکی از چهار طراح جدول‌ های رمزی است که برای روزنامه‌ های گوناگونی چون روزنامه ی تایمز، روزنامه ی دیلی‌ تلگراف، روزنامه ی گاردین، روزنامه ی فایننشال تایمز و همچنین روزنامه ی  ایندیپندنت جدول کلمات متقاطع طراحی کرده است!

علاوه بر این، “راجر اسکوایرز” رکورددار طراحی طولانی‌ ترین کلمه در جدول کلمات متقاطع نیز است! این کلمه، یک کلمه‌ ی ترکیبی ۵۸ حرفی است.

بد نیست بدانید روزنامه‌ ی مشهور “نیویورک‌ تایمز” همیشه رکورددار انتشار جدول کلمات متقاطع بوده است! چرا که بسیاری از علاقمندان به جدول کلمات متقاطع، این روزنامه را برای حل آن انتخاب کرده‌ اند! توجه داشته باشید جدول های کلمات متقاطع روزنامه ی “نیویورک‌ تایمز” به سبک آمریکایی است، که این سبک، معتبرترین و محبوب‌ ترین سبک جدول کلمات متقاطع در دنیا به شمار می آید.

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا