راهنمای کامل حل جدول سودوکوی آسان

جدول یاب ، محمد سیمری : سودوکو، سرگرمی فکری محبوب و هیجان انگیز، قوانین سخت و زمان بری ندارد و افراد با همه ی سنین می توانند این بازی را به انجام رسانند! این بازی، معمایی فراتر از جایگذاری صحیح اعداد در خانه های خالی نیست؛ و این یعنی قانونی ساده و قابل فهم.

راهنمای حل جدول سودوکو

شاید این سوال برای تان پیش آید که آیا انجام بازی سودوکو به دانش ریاضی خوبی نیاز دارد؟ در پاسخ بایستی گفت: خیر. تنها چیزی که شما برای انجام بازی سودوکو نیاز دارید، توانایی استدلال قوی و همچنین منطق بالا است.

درست است که در بالا به این نکته اشاره کردیم که بازی سودوکو، بازی چندان سخت و دلهره آوری نیست اما بایستی به این موضوع توجه داشته باشید که همه ی جدول های سودوکو به این راحتی ها نیز قابل حل نیستند! روش ها و تکنیک های مختلف و گوناگونی برای حل جدول سودوکو وجود دارد که براساس میزان سختی جدول های سودوکو، می توان از آن ها بهره گرفت.

در این مطلب تصمیم داریم برای شما عزیزان همراه، چند تکنیک مهم و کلیدی را برای حل جدول سودوکوی ساده شرح دهیم؛ با ما همراه باشید.

تذکر مهم:

توصیه می کنیم پیش از مطالعه ی ادامه ی این مطلب، حتما مطالب قبلی ما را پیرامون معرفی بازی سودوکو و همچنین بررسی انواع بازی های سودوکو مطالعه نمایید.

راهنمای حل جدول سودوکوی آسان

در ابتدا بایستی به این اصل مهم تاکید نماییم که تنها نکته ی مهم در حل جدول سودوکو، عدم تکرار اعداد در سطرها، ستون ها و همچنین مربع های ۳ در ۳ است! یعنی به هیچ وجه نبایستی عددی در این مناطق تکرار شوند. به بیان ساده تر می توان گفت چنانچه یک عدد مشخص در یک سطر، یک ستون و یا مربع ۳ در ۳ وجود داشته باشد، دیگر خانه های آن سطر، ستون و یا مربع ۳ در ۳ نمی توانند شامل آن عدد شوند.

نمونه ی حل شده ای از جدول سودوکو را در زیر مشاهده نمایید:

راهنمای حل جدول سودوکو

 

نمونه ی بالا، یک نمونه از جدول سودوکوی ساده به شمار می آید. برای درک بهتر شما، تصمیم داریم بخشی از این جدول سودوکو را با هم حل کنیم. با ما همراه باشید.

در جدول سودوکوی بالا، یعنی در شکل ۱ و در ستون ۱، عدد ۹ قرار دارد؛ پس می توان گفت هیچ کدام از خانه های نشان داده شده در مربع ۱، نمی توانند شامل عدد ۹ باشند. در ادامه می بینیم که ستون ۲ جدول و سطر a نیز دارای عدد ۹ می باشد؛ پس این خانه ها هم نمی توانند دارای عدد ۹ باشند!

تا اینجا دانستیم که اگر عددی در سطر و یا ستونی وجود داشته باشد، دیگر خانه های آن سطر و یا ستون نمی توانند شامل آن عدد شوند. همین جا صبر کنید! شما با بررسی وجود و یا عدم وجود عدد ۹ در بخشی از جدول سودوکوی بالا، یکی از کلیدی ترین و در عین حال ابتدایی ترین تکنیک های حل جدول سودوکو را بکار برده اید!

راهنمای حل جدول سودوکو

توجه داشته باشید به این تکنیک در حل جدول سودوکو، تکنیک تقابل سطرها و ستون های جدول سودوکو گفته می شود. براساس این روش شما سعی می کنید با بررسی سطرها، ستون ها و همچنین مربع های ۳ در ۳ مجاور هم، یک عدد مشخص را از اعداد کاندید حذف کنید تا در نهایت بتوانید یک خانه را برای یک عدد مشخص پیدا کنید.

باز هم به نمونه سودوکوی حل شده در بالا دقت کنید. براساس شکل ۱، برای مربع ۱ جدول، تقابل سطر a و ستون های ۱ و ۲ منجر به این شد که تنها یک خانه بتواند محلی برای قرارگیری عدد ۹ در مربع ۱ جدول سودوکوی ما باشد.

یا در مثالی دیگر؛ در شکل ۲، تقابل اعداد ۷ در ستون های ۷ و ۸ منجر به یافتن عدد ۷ در مربع ۹ جدول شده است. در شکل ۳ نیز، عدد ۳ در مربع ۶ جدول به همین روش به دست آمده است.

راهنمای حل جدول سودوکو

راهنمای حل جدول سودوکو

پس می توان گفت تکنیک تقابل سطرها و ستون ها در حل جدول سودوکو، بسیار قدرتمند و ایده آل است و نبایستی به سادگی از کنار آن عبور کرد. شاید جالب باشد که بدانید حتی جدول های سخت و یا حتی بسیار سخت نیز، در نهایت به مرحله ای می رسند که بایستی از همین تکنیک ساده استفاده کرد تا بتوانید حل جدول سودوکو را به پایان رسانید.

به عبارت دیگر می توان گفت:

حل جدول سودوکو با تکنیک تقابل سطرها و ستون ها آغاز می شود و با با تکنیک تقابل سطرها و ستون ها نیز به پایان می رسد!

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا