بازی سودوکو چه اثراتی بر مغز و ذهن آدمی دارد؟

واژه ی سودوکو مخفف عبارت ژاپنی SUUJI WA DOKUSHIN NI KAGIRU است. این عبارت به معنی «ارقام باید تنها باشند» است که بازی سودوکو نیز بر همین مبنا طراحی شده است. امروزه سودوکو به یکی از سرگرمی های روزمره افراد در سراسر دنیا تبدیل شده است. تاثیر سودوکو بر مغز و فواید سودوکو برای ذهن و مغز انسان انکار نشدنی است به طوری که در برخی از کشور ها از این بازی به عنوان یک وسیله آموزشی برای کودکان استفاده می کنند.

بازی سودوکو چه اثراتی بر مغز و ذهن آدمی دارد؟

این بازی طرفداران زیادی دارد و یکی از معروف ترین و در دسترس ترین بازی ها در دنیا به شمار می رود. جدول سودو در روزنامه ها و مجلات، صفحات مختلف اینترنت و… مشاهده می شود و اخیرا نسخه هایی به شکل نرم افزار برای گوشی های موبایل و یا کامپیوتر ساخته شده، که طرفداران این بازی بتوانند در هر زمانی که مایل باشند به این بازی دسترسی داشته و از حل جدول سودوکو لذت ببرند. رشد مهارت های فردی، بهبود عملکرد مغز، افزایش جزئی نگری فرد، بهبود مهارت های ظریف، بهبود مهارت حل مسئله و… از جمله فواید سودوکو بر مغز می باشد.

سودوکو چیست؟

سودوکو انواع مختلفی دارد اما رایج ترین و معرف ترین نوع سودوکو که سودوکوی معمولی، استاندارد و یا کلاسیک نام دارد، به شکل یک مربع تشکیل شده از ۹ سطر و ۹ ستون می باشد که در مجموع ۸۱ خانه در این مربع وجود دارد. این مربع ۸۱ خانه ای به مربع های کوچک تر ۹ خانه ای تقسیم می شود که با خطوط پر رنگ تر از یکدیگر مجزا می شوند. شما باید در هر سطر، هر ستون و هر خانه ۹ تایی، اعداد ۱ تا ۹ را به گونه ای قرار دهید که تکراری نباشند.  زمانی که همه ۸۱ خانه مربع بزرگتر با رعایت قوانین از اعداد ۱ تا ۹ پر شود، بازی تمام شده و شما موفق به حل یک جدول سودوکو شده اید.

توجه کنید که حل جدول سودوکو نیازی به حدس زدن ارقام ندارد، بلکه شما باید با استفاده از استدلال و منطقی صحیح خانه های جدول را پر کنید. جداول سودوکو نیز مانند سایر بازی ها و سرگرمی ها در سه سطح آسان، متوسط و سخت طراحی می شود. اگر به تازگی با جدول سودوکو آشنا شده اید، پیشنهاد می شود ابتدا با حل جداول ساده شروع کرده و پس از تسلط بر قوانین این بازی، به سراغ سطح های متوسط و سخت بروید. شروع این بازی از سطح سخت ممکن است باعث دلزدگی شما از سودوکو شود.

بازی سودوکو چه اثراتی بر مغز و ذهن آدمی دارد؟

تاثیر سودوکو بر مغز

حل جدول سودوکو فواید زیادی دارد که می توان با استفاده از آن عملکرد مغز را بهبود بخشید. اگر شما هم به دنبال روشی ساده برای بهبود عملکرد مغزتان هستید تاثیر سودوکو بر مغز را نادیده نگیرید. برخی از فواید سودوکو و تاثیر سودکو بر مغز را در ادامه بیان کرده ایم.

۱- افزایش قدرت تمرکز

شاید این مورد بهترین تاثیر سودوکو بر مغز باشد. جدول سودوکو باعث می شود شما همه ذهن خود را برای مدتی فقط و فقط بر روی بازی متمرکز کنید و از حاشیه های اطراف خود دور بمانید، ذهن شما به مرور زمان و با حل مداوم جدول سودوکو خواهد آموخت، برای انجام هر کاری توجه خود را بر آن متمرکز کند. این امر حواس پرتی شما را در حین انجام امور مهم که نیاز به تمرکز بالا دارد، کاهش می دهد.

۲- بهینه سازی مسائل

دومین مورد عالی تاثیر سودوکو بر مغز بهینه سازی مسائل و پیدا کردن بهترین راه است. در هنگام حل جدول سودکو ممکن است چند عدد را بتوان در یک خانه جایگذاری کرد.  مغز شما سعی می کند همه اعداد ممکن را بررسی کرده و برای حل جدول سودوکو بهترین راه حل و یا بهترین عدد را انتخاب کند. بنابراین حل جدول سودوکو روشی برای تمرین بهینه سازی مسائل می باشد. با کمک سودوکو، مغز شما برای همه مسائل به صورت خودکار بهینه سازی انجام داده و بهترین راه حل را انتخاب می کند.

۳- تصمیم گیری و حل مسئله

پس از بهینه سازی مسئله، در مورد بهترین راه تصمیم گیری می کنید. در واقع در بین همه اعداد ممکن برای یک خانه، طبق بررسی های انجام شده بهترین عدد را انتخاب می کنید که این امر موجب افزایش قدرت تصمیم گیری و سرعت بخشیدن به آن می شود.

۴- افزایش قدرت مغز

افزایش قدرت مغز نیز از شایع ترین موارد مثبت تاثیر سودوکو بر مغز است. حل جدول سودوکو نوعی ورزش برای مغز است که به آن نیرو و انرژی می بخشد. هرگاه احساس کردید برای انجام کاری مغز شما انرژی کافی ندارد بهتر است کمی سودوکو بازی کنید. قبل از درس خواندن یک جدول سودوکو حل کنید تا تاثیر سودوکو بر مغز خود را ببینید.

۵- جلوگیری از آلزایمر

یکی از خاصیت های حل جدول سودوکو درگیر کردن ذهن مخاطب است. زمانی که شما حل جدول سودوکو را آغاز می کنید به تمام کردن آن ترغیب می شوید و تا اتمام جدول دست از بازی نمی کشید. درگیر شدن مغز شما با اعداد و ارقام موجب فعالیت بیشتر سلول های خاکستری مغزتان شده و از ابتلا به بیماری آلزایمر جلوگیری می کند. تاثیر سودوکو بر مغز را در کاهش آلزایمر فراموش نکنید و به سالمندانی که در اطرافتان هستند نیز پیشنهاد کنید

۶- افزایش آرامش ذهنی

همانطور که گفته شد جدول سودوکو همه ذهن شما را به خود درگیری کرده و شما را از فکر کردن به حواشی باز می دارد. این امر باعث می شود شما برای مدتی از دنیای اطراف غافل شده و تنها به بازی و حل آن می پردازید. دور شدن از دنیای اطراف آرامش ذهنی را به همراه دارد. پس یکی دیگر از فواید سودوکو و تمرین مداوم آن افزایش آرامش ذهنی در شما می شود.

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا