ساعت دقیق پخش و تکرار سریال احضار از شبکه تماشا

سریال احضار برای پخش در ماه مبارک رمضان از شبکه تماشا در نظر گرفته شده و اولین قسمت آن روز ۲۵ فروردین ۱۴۰۰ به روی آنتن رفته است. این سریال در حالی از این شبکه پخش می شود که محصول شبکه یک سیماست  و بازپخش آن را شبکه تماشا به نمایش می گذارد.

این سریال از روز ۲۵ فروردین ۱۴۰۰، جایگزین سریال شب عید در شبکه تماشا می شود. این سریال دیدنی به کارگردانی علیرضا افخمی تولید شده است. «احضار» که فضایی ماورایی دارد، به نقد عرفان‌های کاذب می‌پردازد.

در این مجموعه آرش مجیدی، رضا توکلی، نسرین نکیسا، مرتضی کاظمی، آدرینا صادقی، مینو آذرمگین، نازنین هاشمی، دینا هاشمی و میلاد میرزایی ببه ایفای نقش می پردازند.

سریال احضار هر شب ساعت ۲۴ در شبکه تماشا پخش می شود و تکرار آن نیز در ساعت های ۰۶:۰۰  صبح و ۱۲:۰۰  روز بعد به روی آنتن می رود.

همانظور که از اسمش پیدا است تمامی علاقه مندان این سریال به دنبال یک داستان ترسناک می باشند اما عواملین این سریال به طور کامل ژانر وحشتناک آن را تکذیب کرده اند و می گویند تنها ماورایی می باشد.

خلاصه داستان سریال احضار

داستان این سریال درباره، مائده و دختر داییش زهره است. آن‌ها همراه با دو تن از دوستان خود، سوسن و شکیبا، برای یک سفر تفریحی عازم شمال شده‌اند. گرچه هر چهار نفر ظاهرا از دوستان صمیمی یکدیگر هستند، اما یکی از آن‌ها با مائده بحث اش می شود و به مشکل می خورد . این سفر بهانه‌ای می‌شود تا کینه‌ورزی‌های او برملا شود. با پیوستن محسن ـ خواستگار قبلی مائده ـ به این جمع حوادثی رقم می‌خورد که زندگی و سرنوشت مائده و زهره را دگرگون می‌کند و …

با گذشت سه قسمت از این سریال یکی از شخصیت های اصلی آن به نام محسن کامرانی فوت شد که گزارشات حاکی از آن است که نقش او تمام نشده است و در ادامه روند این سریال حضور دارد.

سریال احضار چند قسمت است؟

سریال احضار در ۳۰ قسمت ساخته شده است و تا پایان ماه مبارک رمضان ادامه دارد، گفتنی است این سریال هرشب ساعت ۲۲:۱۰ از شنبه تا جمعه از شبکه یک پخش می شود و تنها تکرار های آن روز بعد در ساعات ۱:۵۵ بامداد / ۸:۲۵ صبح / و ۱۵:۱۰ ظهر می باشد.

آن‌طور که از تیزر و لوگوی سریال “احضار” برداشت می‌شود با سریالی خنثی روبرو نیستیم و قصد دارد حرف‌های مهمی درباره عرفان‌های کاذب و جلسات احضار روح بزند؛ موضوعی که شاید دغدغه بسیاری از مخاطبان باشد تا سریالی تماشا کنند که علاوه بر سرگرمی، آگاهی‌بخش هم باشد و مخاطب را به فکر وادارد. همانطور که می دانید، با توجه به تعریف ها و شنیده ها دیدن این سریال خالی از لطف نیست.

سریال «احضار» درجه‌بندی سنی شد

سریال ماه رمضانی «احضار» در صحنه هایی از پخش اولین قسمت، با هشدارهایی در جهت رده بندی سنی مخاطبان مواجه شد.

همان طور که پیش بینی می شد، سریال «احضار» شبکه یک سیما، در اولین قسمت از پخش خود، با دیالوگ هایی درباره جن و ارواح و صحنه هایی بعضا ترسناک همراه بود که همین مساله مسوولان پخش شبکه را مجاب کرده بود که این سریال را با درجه بندی سنی ۱۴ + روی آنتن بفرستند.

در ابتدای پخش سریال علیرضا افخمی، زیرنویسی پخش شد که خطاب به بینندگان سریال توضیح می داد، «سریال احضار مجموعه ای در گونه ملودرام اجتماعی با موضوع معرفتی است و چنانچه در بعضی قسمت ها تماشای صحنه یا سکانسی برای کودکان مناسب نباشد، قبل از شروع تصویر مورد نظر علامت ۱۴ + درج خواهد شد.»

این سریال رمضانی پس از سال ها دوری علیرضا افخمی از تلویزیون و پس از مجموعه پرستاران، در زمره کارهای ماورایی این کارگردان قرار می گیرد. افخمی با ساخت سریال «او یک فرشته بود» که در رمضان ۱۳۸۴ از شبکه دو پخش شد، گونه جدیدی با نام ماورایی را به تلویزیون آورد و پس از آن در همین گونه مجموعه «پنج کیلومتر تا بهشت» را ساخت.

افخمی تقریبا نخستین کارگردانی بود که ۱۶ سال پیش پای سریال‌های ماورایی را به صداو‌سیما باز کرد؛ با «او یک فرشته بود» که به موضوع جدال میان باور‌های دینی و نیرو‌های شیطانی می‌پرداخت؛ اما این سریال مثل خیلی از آثار سینمایی یا سریالی به اشتباه با قرارگرفتن در ژانر وحشت، اثری ترسناک معرفی شد. درواقع مخاطبان بیشترمواقع در تشخیص فیلمی که دارای یرخی عناصر شبه‌وحشت است و تماما زیرگونه این نوع قرار نمی‌گیرد اشتباه می‌کنند. اما گاهی هم سازندگان برای جذب مخاطب بیشتر به این توهم دامن می‌زنند.  ترشح آدرنالین و درگیر شدن چند غده در خواندن خلاصه داستان یک سریال یا فیلم و یا حتی تماشای تیزر هم اتفاق می‌افتد و این کافی است تا اثری که ممکن است در کلیتش دلهره‌آور، روان‌شناسانه یا ماورایی باشد ترسناک معرفی شود.

آیا «احضار» تلویزیون به اندازه «احضار» نمایش خانگی ترسناک است؟
سریال «او یک فرشته بود»
شباهت نام سریال افخمی با سریالی که چندسال پیش در شبکه نمایش خانگی پخش شد هم عامل دیگری است که برخی «احضار» شبکه یک را ترسناک بنامند. اگر «احضار» رامین عباسی‌زاده را که از شبکه نمایش خانگی پخش شد ندیده‌اید این توصیفات شاید برایتان جالب باشد: «اولین سریال در ژانر وحشت با موضوع اجنه، ارواح و روابط بین این موجودات است. اغلب ترس‌ها با شناخت از بین می‌روند، اما ترس‌هایی که تا مرگ ناشناخته می‌مانند، هرگز رهایمان نمی‌کنند.»
آیا «احضار» تلویزیون به اندازه «احضار» نمایش خانگی ترسناک است؟
سریال «احضار» رامین عباسی‌زاده
واضح است که ارتباط نام سریال با جلسات احضار روح و جن چه‌قدر می‌تواند به موضوع ترسناک‌خواندن احضار دامن بزند. البته آنطور که از تیزر سریال برمی‌آید «احضار» تصاویری از جلسات احضار روح را هم نشان می‌دهد. در اولین قسمت سریال افخمی، دیالوگ‌هایی درباره جن و ارواح و صحنه‌هایی ترسناک دیده شد و همین باعث شده است مسئولان پخش شبکه یک بگویند قسمت‌هایی که ممکن است برخی را بترساند با برچسب درجه‌بندی سنی «۱۴+» روی آنتن می‌رود.
آیا «احضار» تلویزیون به اندازه «احضار» نمایش خانگی ترسناک است؟
سریال «احضار» علیرضا افخمی
توضیح قبل از پخش اولین قسمت هم مشخص نیست به دلیل برطرف‌کردن تلقی‌های اشتباه درباره این سریال است یا واقعا هشداری خواهد بود برای درجه‌بندی سنی سریال:
«سریال احضار مجموعه‌ای در گونه ملودرام اجتماعی با موضوع معرفتی است و چنانچه در بعضی قسمت‌ها تماشای صحنه یا سکانسی برای کودکان مناسب نباشد، قبل از شروع تصویر موردنظر علامت ۱۴ + درج خواهد شد.»
ارتباط‌دادن «ملودرام» و «اجتماعی» و «معرفتی» و «ترسناک» و «وحشت» هم که اصلا کار سختی نیست! درست است که اعلام درجه سنی یک سریال برای پخش از شبکه‌ای سراسری فی‌نفسه اتفاق خوبی است اما اصلا مشخص نیست چرا باید قبل از تصویری که ممکن است مناسب تمام سنین نباشد هشدار نمایش داده شود و درجه‌بندی برای کلیت سریال وجود نداشته باشد. آیا  سازندگان سریال و مسئولان صدا و سیما با این روش می‌خواهند به مخاطب بیشتری برسند؟ یعنی بزرگ‌ترها باید در تمام مدت سریال یا کنترل دستشان باشد یا حواسشان به گوشه‌های تصویر باشد که به محض دیدن علامت + ۱۴ چشم کودکشان را بگیرند؟!
آیا «احضار» تلویزیون به اندازه «احضار» نمایش خانگی ترسناک است؟
علاوه‌براین‌ها علیرضا افخمی در گفت‌و‌گویی درباره موضوع سریال «احضار» و لوگوی آن گفته است: «وجود چشم جهان‌بین در لوگوی سریال با موضوع و مضمون سریال ارتباط مستقیم و با آن همخوانی دارد. به فتوای اکثر علما برپایی یا شرکت در مجالس احضار روح مذموم و حرام اعلام شده، زیرا اکثریت قریب به اتفاق چنین مجالسی بر پایه دروغ و فریب‌کاری است. وجود چشم جهان‌بین که یکی از نماد‌های فراماسونری است، در لوگوی سریال به تبعات ناخوشایند و ویرانگری اشاره دارد که برای شرکت‌کنندگان در هر محفل و مجلس مخفی و سری از جمله مجالس احضار به بار خواهد آمد.»
آیا سریال «احضار» تلویزیون به اندازه سریال «احضار» نمایش خانگی ترسناک است؟
افخمی با تاکید بر اینکه وجود چشم جهان‌بین در لوگوی سریال با هدف نفی برپایی یا شرکت در مجالس و محافل مخفی از جمله مجلس احضار روح بوده است، گفته است: «کسانی که به فتوای علما ملتزم بوده و مخالف برپایی یا حضور در این‌گونه محافل هستند مشکلی با لوگوی سریال نخواهند داشت لیکن اشخاصی که برپایی یا شرکت در مجالس احضار ارواح را مباح یا ممدوح بدانند طبعا با این لوگو مخالفت و نسبت به آن معترض خواهند شد و البته منظور بنده نیز از ساخت سریال «احضار» مقابله با همین تفکر و انذار به مخاطب بوده تا در چنین مجالسی شرکت نکرده و در این مکان‌ها حضور نیابند تا هم مرتکب گناه نشوند و هم تبعات ویرانگر حضور در این محافل دامان آن‌ها و خانواده آن‌ها را نگیرد.»

سریال احضار یک سریال ماورایی است؟

سریال رمضانی احضار دارای فضایی ماورایی است و به نقد عرفان‌های کاذب نیز می‌پردازد. داستان کلی این سریال روایتگر ماجرای مسافرت مائده و زهره است که دختر عمه و دختر دایی یکدیگر هستند آن‌ها قصد دارند تا به همراه ۲ تن از دوستان نزدیک خود که سوسن و شکیبا نام دارند، برای یک سفر تفریحی به شمال کشور بروند. اگر چه به نظر می‌رسد که چهار نفر آن‌ها دوستان صمیمی هم هستند.

اما در میان این دوستان به ظاهر صمیمی، یکی از آن‌ها نسبت به مائده حسادت ورزیده و دل خوشی از او ندارد که این سفر بهانه‌ای می‌شود تا کینه‌ورزی‌های دوست مائده آشکار شود. پس از مدتی محسن خواستگار قبلی مائده به جمع آن‌ها می‌پیوندد که سبب رقم خوردن حوادثی می‌شود که سرنوشت مائده و زهره دستخوش تغییراتی قرار می‌گیرد.

کارگردان احضار در این سریال سعی داشته تا علاوه بر گفتن قصه اشاره‌هایی نیز به آن دنیا و ماورا داشته باشد. او گفته که «فکر می‌کنم مرکزیت تقریبا همه ادیان ابراهیمی بیش از هر چیزی انذار دادن انسان‌ها به وجود دنیای پس از مرگ است، به همین علت در این کار هم‌روی این قضیه تا حدی تأکید داشتم و فکر می‌کنم ازاین‌جهت دینی‌ترین رسالت کار‌های تصویری همین است که بیننده را به دنیای پس از مرگ و فضایی فراتر از این دنیا جلب کند و این کار نیز همین ویژگی را دارد.

علیرضا افخمی افزود: «به‌علاوه آن‌که مقداری سعی کرده‌ایم در کنار این موضوع به مسائل روز هم در کشاکش درام نگاهی داشته‌باشیم؛ مواردی مثل کرونا و مشکلات اجتماعی که شاهدش هستیم.»

او همچنین به هجمه‌هایی که قرار است به سریال احضار وارد شود اشاره کرده و گفته است که «بیش از آن‌که به کار‌های ماورائی هجمه وارد شود، طبق بازخورد‌هایی که ما از مردم گرفتیم، دلتنگی و اشتیاق بود که بازهم از این کار‌ها ساخته و پخش شود. آن هجمه‌ها هم به کار‌های ماورائی است و هم به دیگر آثار. درواقع این ژانر هم مثل هر کار دیگری هم موافق دارد و هم مخالف، ماهم خیلی از آن نمی‌ترسیم و فرار نمی‌کنیم، چون کارمان این است.»

کارگردان سریال احضار اعتقاد دارد که این سریال نسبت به کار‌های قبلی‌اش تفاوت‌هایی دارد و گرچه این کار هم همان فضای ماورائی را دارد و بحث‌های ماورائی دیگری مثل کار‌های قبلی درآن مطرح می‌شود، اما تفاوت‌های زیادی دارد و داستان با بقیه مجموعه‌هایی که داشته مثل ۵کیلومتر تا بهشت، اغما یا او یک فرشته بود متفاوت است.

او درباره این تفاوت‌ها می‌گوید که «مهم‌ترین خصوصیت و تمایز آن‌هم می‌تواند این باشد که داستان خیلی پیچیده و شخصیت‌های متعددی دارد، یعنی در کار‌های قبلی که از آن گفتم، داستان خیلی محدود و متمرکزی باشخصیت‌های محدودی داشت، اما در این مجموعه این جریان خیلی متفاوت است و از جهت تعداد شخصیت بین کار‌های من به‌خصوص ویژه است و همین هم‌ساخت و اجرا را خیلی سخت می‌کند.»

همه چیز درباره سریال رمضانی احضار

عوامل پشت صحنه سریال احضار

در مجموعه تلویزیونی احضار چهره‌های جدیدی حضور دارند که بنابر گفته‌های علیرضا افخمی برای این کار از ۸۰ نفر تست بازیگری گرفته است. از بازیگران حاضر در این سریال می‌توان به آرش مجیدی، رضا توکلی، نسرین نکیسا، مرتضی کاظمی، آدرینا صادقی، مینو آذرمگین، نازنین هاشمی، دینا هاشمی، میلاد میرزایی، افسانه چهره‌آزاد، علی دهکردی، خیام وقار کاشانی، درسا بختیار، غزال نظر و صالح میرزاآقایی اشاره کرد.

نویسنده و کارگردان: علیرضا افخمی، تهیه کننده:محمودرضا تخشید، مدیر تصویربرداری: علیرضا رنجبران، دستیار اول کارگردان: اکبر نصیری جوزانی، برنامه‌ریز: مهدی آقایی، طراح چهره‌پردازی: مجید اسکندری، طراح صحنه: محسن شریفی، طراح لباس: مژگان عیوضی، صدابردار: فرشید احمدی، تدوین: افسانه افخمی، منشی صحنه: آرزو نیکپور، مدیر تولید: فرهاد کی‌نژاد، جلوه‌های ویژه و اصلاح رنگ: امیر، ولی خانی، عکاس و پشت صحنه: پریسا افخمی، طراح بدلکاری: کیوان رضایی، مدیر تدارکات: اکبر مهری و جانشین تولید: پرویز کاظم‌لو تعدادی از دست اندرکاران حاضر در این سریال هستند.

سریال احضار

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
1 دیدگاه
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
اف ای
اف ای
3 سال قبل

سلام
بزرگوار حجابتونو رعایت کنید.

دکمه بازگشت به بالا