درباره پنجره های هواپیما چه می دانید؟

چرا پنجره های هواپیما همیشه دایره یا بیضی هستند؟

اگر به صورت هوایی سفر کرده باشید حتما دیده اید که همیشه و در همه هواپیماها، پنجره ها دایره ای یا بیضی شکل هستند. اما آیا تاکنون فکر کرده اید که چرا اینگونه است و آیا فقط بر اساس اصول زیباشناختی، پنجره ها گرد انتخاب می شوند یا دلیل مهندسی دارد؟

درباره پنجره های هواپیما چه می دانید؟

در اینجا باید بگوئیم گزینه دوم درست است و این نوع طراحی به هیچ عنوان تصادفی نیست و به منظور افزایش ایمنی و سلامت مسافران به صورت دایره ای انتخاب می گردد.

همچنین جا دارد اشاره کنیم که بشر از ابتدا این دانش را نداشته و وسایل نقلیه هوایی در گذشته و در حوالی دهه ۱۹۵۰ میلادی، پنجره های مربعی شکل داشته اند و پس از تحقیق در رابطه با سقوط های این هواپیماها متوجه شده اند که دلیل آن همین مربعی شکل بودن پنجره ها بوده است.
چهار ضلعی بودن این شیشه ها باعث می شده تا آنها در برابر فشار بسیار آسیب پذیر باشند و احتمال ترک خوردنشان افزایش یابد. اما درست برعکس آن، گرد و منحنی بودن قاب پنجره ها کمک می کند تا فشار وارده به اطراف پخش گردد و از این رو، هیچ فشاری روی شیشه ها وجود نداشته باشد.

بد نیست بدانید وقتی هواپیما در آسمان اوج می گیرد، فشار جو بیرونی، توربو بالانس و نیروی کششی کاهش پیدا می کنند. هر چه ارتفاع وسیله بیشتر گردد، فشار درونی کابین نیز بیشتر می شود و در نتیجه یک اختلاف فشار محسوس در داخل و بیرون کابین ایجاد می گردد و این مسئله می تواند باعث شود بدنه ی هواپیما تا اندازه ای از هم باز شده و موقعیت خطرناکی ایجاد نماید.

درباره پنجره های هواپیما چه می دانید؟

چرا پنجره هواپیما سوراخ های ریز دارد؟

وقتی سوار هواپیما میشوید اگر به شیشه هواپیما دقت کرده باشید سوراخ های ریزی را مشاهده میکنید.چرا این سوراخ ها در پنجره ها وجود دارند؟ نخست، باید بدانید که هر پنجره هواپیما از سه لایه تشکیل شده است: صفحه خارجی که به عنوان ” ساختار اولیه پنجره” عمل می کند؛ صفحه میانی که سوراخ مذکور در آن تعبیه شده است؛ و صفحه داخلی که نزدیکترین صفحه به مسافر است.

بین صفحه خارجی و میانی فضای کوچکی وجود دارد که “شکاف هوا” (air gap) نام دارد. این دو لایه به همراه این شکاف “طراحی دو لایه شکاف هوا” را تشکیل می دهند که می تواند در مقابل فشار جوی مقاومت کند.

در ارتفاع معمول پرواز – حدود ۳۵۰۰۰ پایی – فشار هوا ۳٫۴ پاوند بر اینچ مربع است. این فشار برای انسان بسیار پایین است و بنابراین سعی می شود فشار داخل کابین هواپیما در حدو ۱۱ پاوند بر اینچ مربع حفظ شود. هر چه اختلاف فشار بین هوای خارج و داخل هواپیما بیشتر باشد، فشار وارده به اجزا ساختار بدنه هواپیما منجمله پنجره ها بیشتر خواهد بود.

برای تنظیم فشار هوا “سوراخ تنفس” ، یا همان سوراخ های کوچک به عنوان دریچه های تنفسی عمل می کنند که به توازن فشار هوا بین کابین هواپیما و هوای بین صفحه خارجی و میانی پنجره ها کمک می کنند.

این عمل این اطمینان را ایجاد می کند که نیروی کامل ناشی از فشار هوا فقط بر روی صفحه خارجی هواپیما تاثیر می گذارد و به لایه میانی امکان می دهد در مواقع اضطراری عملکرد محافظتی خود را ایفا کند.

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا