در هنگام بارش باران بیرون نروید

برخی از افرادی که در فصل گرده‌افشانی دچار آلرژی فصلی شدیدی می‌شوند، دعا می‌کنند باران ببارد تا پراکنده‌شدن گرده‌ها در هوا و ورود این ذرات به چشم و بینی‌‌شان پایان یابد!

بارش سبک یا بارش معمولی می‌تواند وضعیت را بهتر کند؛ اما بارش شدید نه‌ تنها کمکی به بهبود شرایط نمی‌کند؛ بلکه باعث تشدید حساسیت هم می‌شود. طبق آمار ارائه‌ شده در تجزیه‌ و‌ تحلیل اطلاعات بیمه‌‌‌ی سلامتی در کره‌جنوبی که وضعیت آب‌ و هوای روزانه نیز در آن بررسی می‌شود، میزان مراجعه‌ی افراد دچار گرفتگی و آب‌ریزش بینی به پزشک، در روزهای بارانی شدید یا طوفانی، افزایش یافته است.

 

 

به‌نظر می‌رسد بیشترین میزان بارندگی برای متوقف‌شدن یا کاهش میزان انتشار گرده‌ها در هوا، ۱۰ سانتی‌متر است. پژوهشگران آمریکایی با بررسی اطلاعات مرتبط‌ با هواشناسی و میزان گرده‌افشانی مربوط‌به دوره‌ای ۱۴ ساله، متوجه شدند میزان پراکندگی گرده‌ها تا زمانی‌که بارش باران کمتر از ۱۰ سانتی‌متر باشد، کاهش می‌یابد؛ اما زمانی‌که این میزان به بیش از ۱۰ سانتی‌متر رسید، گرده‌ها هم بیشتر در هوا منتشر می‌شوند. پس می‌توان به‌صراحت گفت باران شدید افزایش انتشار گرده‌‌ها در هوا را در پی دارد؛ مخصوصا اگر با باد و طوفان همراه باشد.

 

همچنین معمولا بیشتر افراد تصور می‌کنند تب یونجه در سنین کودکی شروع می‌شود و با افزایش سن انسان به‌تدریج از بین می‌رود. خوشبختانه نیمی از مردم دریافته‌اند شدت علائم این بیماری با زیادشدن سن کمی کمتر می‌شود و حتی در ۲۰ درصد از افراد مبتلا به آن کاملا از بین می‌رود. پژوهشگران سوئدی در مطالعه‌ای دریافتند احتمال ازبین‌رفتن حساسیت فصلی با افزایش سن، در دهه‌ی ۵۰ سالگی انسان به بیشترین میزان خود می‌رسد. البته یادآوری می‌شود نشانه‌های این بیماری هرسال با آغاز فصل گرده‌‌افشانی دوباره عود می‌کنند.

البته، امکان ایجاد فرایند معکوس در ابتلا به تب یونجه با افزایش سن هم وجود دارد. برخی از افراد در کودکی یا نوجوانی اصلا به این بیماری مبتلا نمی‌شوند؛ اما با واردشدن به دهه‌های ۳۰ و ۴۰ سالگی، این بیماری آن‌ها را درگیر خود می‌کند. متأسفانه به‌نظر می‌رسد میزان ابتلا به آلرژی فصلی در بسیاری از مکان‌ها در‌حال‌افزایش است.

 

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا