پوست موز دارای کدام خواص درمانی است؟

محمد سیمری ؛ اختصاصی جدول یاب

بسیاری از ما عادت داریم میوه ها را فقط به سبب قسمت خوردنی آن ها، استفاده نماییم و در نهایت، پوست شان بیرون بریزیم! گاهی اوقات این اتفاق، عادت جالبی نیست؛ زیرا ما می توانیم به رایگان و به آسانی از خواص و فوایده ایده آل پوست میوه ها بهره مند شدیم. در این مطلب تصمیم داریم درباره خواص و فواید پوست موز به بحث و بررسی بپردازیم؛ با ما همراه باشید.

 

پوست موز دارای کدام خواص درمانی است؟

 

میوه ی موز یکی از محبوب ترین و پر مصرف ترین میوه ها و همچنین از جمله پر خاصیت ترین میوه های مورد مصرف آدمی می باشد؛ شاید جالب باشد که بدانید اشاره هایی به میوه ی موز در متون قدیمی اسلامی و همچنین در بین یونانی‌ ها، رومی‌ ها و همچنین هندو ها دیده شده است. جالب تر اینکه باستان‌ شناسان مدارکی و شواهدی یافته‌ اند که نشان می‌ دهد به احتمال بسیار زیاد، میوه ی موز، اولین میوه‌ ای بوده است که توسط آدمی کشت شده است!

بد نیست بدانید در حال حاضر، کشور هندوستان با تولید سالانه بیش از ۱۶ میلیون تن میوه ی موز در صدر کشورهای تولیدکننده‌ ی این میوه در جهان قرار دارد! البته لازم است در حال حاضر، بیش از ۱۰۰ کشور در سرتاسر نقاط جهان به کشت موز مشغول‌ هستند، که از مهم‌ ترین این کشورها می‌ توان تایلند، مکزیک، برزیل و اکوادور را نام برد.

علاوه بر میوه ی موز که بسیار پر خاصیت و مفید است؛ پوست موز نیز ایده آل می باشد. توجه داشته باشید پوست میوه ی موز حاوی مقادیر بالای ویتامین های B6 و B12، پتاسیم، منیزیم، آنتی‌ اکسیدان‌ ها، ضد قارچ‌ ها، ضد باکتری‌ ها و همچنین آنزیم‌ های مفید برای بدن آدمی است! همچنین پوست موز دارای خاصیت ضد التهابی و خاصیت سم زدایی است. به همین سبب است که از دیرباز، از پوست موز به عنوان یک ماده ی مغذی و دارویی استفاده می شود.

شاید جالب باشد که بدانید براساس تحقیقات جدید محققان و دانشمندان می توان پوست موز را نیز خورد! پوست میوه ی موز را می توان به صورت مخلوط با آب میوه، شیر موز و یا به صورت پخته شده و یا سرخ شده استفاده کرد! بد نیست بدانید این اتفاق در برخی از کشورهای آسیایی تجربه می شود. هرچه میوه ی موز رسیده تر باشد، پوست آن شیرین تر می باشد و بافت آن نیز نرم تر می شود.

بد نیست بدانید پوست موز، حاوی ماده ی اسید سیتریک است.  ماده ی اسید سیتریک می تواند به کاهش لکه های زرد رنگ بر روی دندان ها کمک کند و هر چه بیشتر آن ها را سفید کند! جالب تر نیز این است که پوست موز دارای مواد از بین برنده ی پلاک و اسید سالیسیلیک قابض است که مینای دندان های آدمی را از بین نمی برد و حتی از سلامت دندان ها نیز پشتیبانی می کند! نکته ای بسیار مهم و قابل تامل. برای بهره مندی از این خاصیت پوست موز، برای مدت دو دقیقه، پوست داخلی موز را بر روی دندان های خود بکشید و سپس ده دقیقه اجازه دهید که بماند. پس از گذشت ده دقیقه، دندان های خود را با مسواک و خمیر دندان بشویید.

 

پوست موز دارای کدام خواص درمانی است؟

 

پوست موز چه تاثیری در زیبایی و سلامت پوست دارد؟

در پاسخ این سوال بایستی گفت پوست موز حاوی ماده ی لوتئین است؛ دقت داشته باشید این آنتی اکسیدان، بروز نشانه های افزایش سن را در آدمی به تاخیر می اندازد! پس می توان گفت پوست موز می تواند به بهبود خطوط و چین و چروک های پوست آدمی کمک شایان و قابل توجهی نماید. همچنین، پوست موز در سفت تر شدن پوست و همچنین درخشش آن نیز نقش دارد.

بد نیست بدانید پوست موز برای تسکین خارش و تورم ناشی از نیش حشرات فوق‌ العاده اثرگذار است. برای نمونه مالیدن پوست میوه ی موز بر روی نیش پشه می تواند در درمان، خارش و همچنین کاهش ورم حاصل از نیش زدگی کمک کند.

 

یکی دیگر از کاربردهای جالب پوست موز، براق کردن کفش ها است! بلی؛ درست خواندید. براق کردن کفش ها. برای بهره مندی از این خاصیت پوست موز، پوست داخلی موز را بر روی کفش های خود بکشید؛ هنگامی که کار تمام شد، با استفاده از یک دستمال نرم، آن را تمیز کنید. دقت داشته باشید میوه ی موز سرشار از ماده ی پتاسیم است؛ ماده ای که در واکس کفش به فراوانی موجود است! همچنین چربی طبیعی موحود در میوه ی موز، به خورد چرم کفش ها می رود و باعث افزایش طول عمر کفش شما می گردد!

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا