مصرف دانه چیا چه اثراتی بر سیستم ایمنی بدن دارد؟

محمد سیمری ؛ اختصاصی جدول یاب

در طبیعت پیرامون ما، برخی مواد و خوراکی ها وجود دارند که دارای ویژگی ها و خواصی غیر قابل باور هستند! مواد و خوراکی هایی که ما آن ها را کمتر می شناسیم و به همین سبب، از خواص فوق العاده ی آن ها، تاکنون بی بهره مانده ایم. در این مطلب تصمیم داریم شما را با یک “اَبَرغذا” آشنا کنیم! بلی؛ درست خواندید! یک “اَبَرغذا”. این عنوانی است که در طول چند سال گذشته، ماده خوراکی دانه چیا به خود اختصاص داده است.

 

مصرف دانه چیاچه اثراتی بر سیستم ایمنی بدن دارد؟

 

دانه چیا از خانواده غلات کامل، دانه های کوچک و قابل هضم، در دو رنگ سیاه و سفید اما با خواص متنوع غذایی هستند. دانه‌ چیا یکی از سالم‌ ترین غذاها و خوراکی های روی کره‌ ی زمین و سرشار از پروتئین، چربی‌ های سالم، فیبر، مجموعه ویتامین های گروه B، روی، پتاسیم، آنتی اکسیدان ها و همچنین مجموعه‌ ای از مواد مغذی می باشد. دانه چیا اکنون در سراسر نقاط جهان از سوی افرادی که به سلامتی بدن خود اهمیت می‌ دهند، مصرف می‌ شود.

جالب است بدانید دانه چیا، قرن‌ ها جزو اصلی رژیم غذایی مایاها و آزتک‌ ها بوده‌ است. گیاه دانه چیا در زمره گیاهان بومی جنوب ایالات متحده آمریکا به شمار می‌ رود. دقت داشته باشید نبایستی به هیچ وجه دانه چیا را با تخم شربتی اشتباه بگیرید! اگر چه دانه چیا همچون تخم شربتی به هنگام حل شدن در آب، لایه ی ژله ای در دور آن ایجاد می شود اما در حقیقت تخم شربتی از خانواده ریحان است، اما دانه چیا از خانواده نعناع می باشد!

دانه چیا سرشار از آنتی‌ اکسیدان است؛ آنتی‌ اکسیدان ها موادی هستند که وجود آن ها برای حفاظت از بدن در برابر رادیکال‌ های آزاد، پیری زودرس و همچنین ببماری سرطان بسیار مفید است. مورد جالب دیگری که بد نیست بدانید این است که میزان آنتی‌ اکسیدان بالا در دانه چیا، به این دانه کمک می‌ کند تا دارای پوسته‌ ای با ماندگاری بالا باشد! دانه چیا می تواند تقریبا دو سال، در خارج از یخچال دوام آورد!

شاید این سوال برای تان پیش آید که آیا مکمل های آنتی اکسیدانی نیز همچون آنتی اکسیدان های طبیعی مفید و موثر هستند؟ در پاسخ بایستی گفت خیر! مکمل‌ های آنتی‌ اکسیدانی تاثیر چندانی بر سلامتی بدن و بهبود فعالیت های آن ندارد، اما آنتی‌ اکسیدان‌ های طبیعی موجود در خوراکی ها و مواد غذایی تاثیرات مثبت و شگقت انگیزی بر حفظ سلامت بدن دارند.

 

مصرف دانه چیاچه اثراتی بر سیستم ایمنی بدن دارد؟

 

اسیدهای چرب امگا ۳ یکی از ضروری ترین اسیدها برای انجام فعالیت های حیاتی بدن است. بد نیست بدانید دانه‌ چیا، سرشار از چربی‌ های غیر اشباع چند تایی، به ویژه اسیدهای چرب امگا ۳ است. لیپیدها یا چربی های موجود در دانه چیا، متشکل از ۶۰ درصد امگا ۳ است! این اتفاق باعث می‌ شود این دانه های مغزی، یکی از غنی‌ ترین منابع گیاهی اسید چرب‌ ها باشد. توجه داشته باشید امگا ۳ موجود در دانه چیا، می‌ تواند به کاهش التهاب های موجود در بدن، بالا رفتن عملکرد شناختی و همچنین پایین آوردن میزان کلسترول بد خون کمک کند.

بد نیست بدانید استفاده از دانه چیا، موجب کاهش وزن می شود و بر سلامت ناحیه ی قلبی و به طور کلی، بر سلامت بدن موثر است. همان طور که در بالا اشاره شد، دانه چیا منبعی فوق‌ العاده برای ماده ی فیبر است! بد نیست بدانید ماده ی فیبر با کاهش میزان التهاب در بدن، پایین آوردن میزان کلسترول بد خون و نیز تنظیم عملکرد ناحیه ی روده در ارتباط مستقیم است. همچنین با مصرف دانه چیا می توانید اشتهای خود را کاهش دهید و به کاهش وزن خود نیز کمک کنید. لازم است بدانید تنها ۲ قاشق غذا خوری دانه چیا، دارای ۱۰ گرم ماده ی فیبر است! مقداری ایده آل و فوق العاده تاثیرگذار برای سلامت بدن. فراموش نکنید ۱۰ گرم ماده ی فیبر معادل یک‌ سوم میزان توصیه‌ شده برای مصرف در هر روز است!

در انتها به شما توصیه می کنیم روزانه یک اونس یعنی چیزی در حدود ۲۸ گرم از این دانه‌ ها را مصرف نمایید تا بتوانید از مزایای فوق العاده ی سلامتی آن بهره‌ مند شوید. شاید این سوال برای تان پیش آید که چگونه؟ فقط کافی است یک قاشق سوپ‌ خوری از دانه‌ چیا را به اسموتی صبحگاهی‌ تان اضافه کنید، تا با خوردن آن، احساس سیری کرده و بدن تان نیز به مواد ضروری مورد نیاز خود دست پیدا کند.

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا