علت نپذیرفتن اسلام توسط مردم دنیا چیست؟

اگر اسلام دین کاملی است؛ چرا اکنون اکثر مردم دنیا مسلمان نیستند؟ و خود مسلمانان هم پیرو فرقه‌های مختلف هستند؟

علت نپذیرفتن اسلام

 

پاسخ اجمالی

۱٫ اسلام کامل‌ترین دین الهی است، به دو دلیل. یکی این‌که این دین، دین خاتم است؛ یعنی در بردارنده همه آنچه که باید از طریق وحی برای انسان بیان می‌شد و نیاز بشر تا پایان دنیا است. دیگر این‌که دین اسلام مصون از تحریف است، مشکلی که برای ادیان گذشته اتفاق افتاد.[۱]
۲. اکثریت به معنای کمال فکری و فرهنگی نیست. -البته منظور ما در این‌جا اکثریت در سیستم‌های سیاسی رایج دنیا نیست -، و این یک واقعیت اجتماعی است که بیشتر مردم، از سر علم و تفکر و اندیشه به بررسی امور نپرداخته، بلکه کورکورانه و با پیروی از هواهای نفسانی رویکرد خود را مشخص می‌کنند؛ از این‌رو اگر اکثر مردم به مکتب و آیینی گرایش پیدا کرده‌اند، این لزوماً به معنای جامعیت و کمال آن مکتب نیست، بلکه شاخصه برتری یک مکتب و آیین، محتوای تعالیم و آموزه‌های آن مکتب است. و ما معتقدیم که آموزه‌های دین اسلام به مراتب کامل‌تر از دیگر مکاتب و آیین‌ها است.
آیاتی از قرآن که به نکوهش اکثریت پرداخته‌اند – مانند «أکْثَرُهُمْ لا یَعْقِلُون»؛ (و بیشتر آنها نمی‌‏اندیشند).[۲] «أکْثَرُهُمْ لِلْحَقِّ کارِهُون» (اکثرشان نسبت به پذیرش حق کراهت دارند)-[۳] نشان  دهنده این هستند که  اکثریت به تنهای نمی‌تواند ملاک برتری و جامعیت دین باشد.
۳. گسترش نیافتن اسلام در برخی جوامع گاه دلیلی بر کامل بودن این دین است؛ چرا که آموزه‌های این دین در تضاد با منافع صاحبان قدرت، ثروت و استکبار بوده؛ از همین‌رو آنان به مبارزه با اسلام بر آمده و چون نتوانستند در طول تاریخ این دین را از بین ببرند؛ به جلوگیری از تبلیغ آزادانه دین اسلام پرداخته، و یا اسلام را دینی خشن ترویج کرده‌اند و بر عکس به ترویج آیین‌هایی پرداختند که مبارزه با صاحبان قدرت در دستور کارشان نیست.[۴]
به همین جهت در بسیاری از مناطق دنیا، مردم هنوز به خوبی با آموزه‌های اسلام آشنایی پیدا نکرده‌اند تا به آن گرایش پیدا کنند.
۴. وجود انشعاب و فرقه‌ها دلیل بر ضعف اسلام نیست؛ چرا که اولاً: بیشتر این انشعابات در فروعات است، نه در اصول. ثانیاً: دلیل بر آزادی فکر و اندیشه در اسلام است و این‌که افراد به مجرد اندک تفاوتی در مبانی فکری از شمول این دین خارج نخواهند شد. با این وجود، رستگاران افرادی هستند که بهترین سخن را برگزینند: «بندگان مرا بشارت ده! همان کسانى که سخنان را مى‏شنوند و از نیکوترین آنها پیروى مى‏کنند آنان کسانى هستند که خدا هدایتشان کرده، و آنها خردمندانند».[۵] ثالثاً: ادیان و مکاتب فکری دیگری که امروزه در دنیا طرف‌داران فراوانی دارد، همگی دارای انشعابات و گرایش‌های متفاوتی می‌باشند و این ویژه اسلام نیست.
با وجود تمام آنچه گفته شد، درصد پیروان اسلام نسبت به دیگر ادیان به صورت مستمر در حال افزایش است و معتقدیم که در نهایت و پس از ظهور امام مهدی(عج)، تمام جهان با اصول اسلامی مدیریت خواهد شد.
[۱]. ر. ک: ۲۷۵(دلایل حقانیت اسلام)؛ ۱۲۳۰۴(ویژگی ها و برتری اسلام بر سایر ادیان).

[۲]. مائده، ۱۰۳٫

[۳]. مؤمنون، ۷۰٫

[۴]. ر. ک: ۷۳۳۲۹(اسلام و خشونت).

[۵]. زمر، ۱۷، ۱۸٫ ر. ک: ۶۶۳۷( آزادی فکر در اسلام ).

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا