امام زاده بیژن ، ساخته ذهن مردم یا واقعیت ؟

 

فرزانه سمندر ، اختصاصی جدول یاب

مطمئناً همه اسم امام زاده بیژن را شنیده ایم اما کمتر کسی می داند که این امام زاده واقعیت دارد و برخلاف صحبت ها و شوخی های محاوره ای که در بین مردم وجود دارد طبق مستندات سازمان اوقاف و امور خیریه این امام زاده در شهرستان نور در استان مازندران حضور خارجی دارد.

امام زاده بیژن
نام اصلی این امام زاده ، سید محمد است اما بخاطر وجود امام زاده ای با همین نام در روستای ” کپ سفلی ” در شهرستان نور به ” بی جن ” تغییر نام داد. مردم از آنجا که این امام زاده در یک مکان آرام و بدون وجود جن حضور داشت به این نام می خواندند. که البته بعد از گذشت سال ها به زبان عامیانه ” بیژن ” معروف شد.
از آنجایی که در زبان فارسی صدای ” ژ” نداریم بسیاری بر این باورند که این نام برگرفته از خیالات مردم است و همچنین امام زاده ایی وجود ندارد.

تا چندین سال قبل حتی نام این امام زاده به گوش خیلی ها نرسیده بود ، ضریح گردانی که در بعضی از شهرها و روستاهای مازندران صورت گرفت باعث شد که مردم به از وجود این بقعه مطلع شوند.
دلایلی وجود دارد که می توان به درستی این بقعه اعتماد کرد.
براساس بررسی هایی که انجام شده در زمان معتصم عباسی ” سید جلال الدین ” بهمراه سه فرزند پسرش به روستای کپ سفلی کوچ کردند و چون این خانواده تحت تعقیب بودن اهالی آنها را با نام مستعار درویش صدا می کردند طوریکه بعد از سالیان سال هنوز هم برخی از اهالی روستا سید محمد را درویش می دانند.
شجره این امام زاده با ۱۴ واسطه به امام سجاد(ع) وصل می شود و در روستای کپ و اطراف آن ساداتی وجود دارد که اصلیتشان به این امامزاده بر می گردد .
در این روستا و حتی روستاهای اطراف آن مردم به مقدس بودن این بقعه ایمان دارند و برای زیارت به این مکان می آیند.

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا