آموزش و طرز تهیه انواع دسر و خوراکی و تنقلات شب یلدا

خلاصه نوشته
  • انواع تنقلات شب یلدا شامل میوه‌های تازه پاییزی، میوه‌های خشک تابستانی، آجیل و انواع دسر و شیرینی‌هایی است که پذیرای افراد خانواده در طولانی‌ترین شب سال است.

قرن‌هاست که مردم آغاز زمستان را که برابر با شامگاه سی‌ام آذر و بامداد یکم دی است به نام شب یلدا یا شب چله جشن می‌گیرند و تنقلات و میوه صرف می‌کنند. انواع تنقلات شب یلدا شامل میوه‌های تازه پاییزی، میوه‌های خشک تابستانی، آجیل و انواع دسر و شیرینی‌هایی است که پذیرای افراد خانواده برای میل کردن در طولانی‌ترین شب سال در کنار یکدیگر است.

پذیرایی شب یلدا با تنقلات وخوراکی های مخصوص شب یلدا

۱. ژله هندوانه دسر خوشمزه شب یلدا

ژله هندوانه از انواع تنقلات شب یلدا ژله هندوانه را می‌توان به صورت دسر انار با نشاسته یا به شکل قاچ‌های زیبای هندوانه درست کرد. تهیه این ژله بسیار ساده و راحت است و با صرف یک ساعت وقت می‌توان یک دسر خوشمزه و خوش آب و رنگ برای شب یلدا آماده کرد.

مواد لازم :

  1. پودر ژله قرمز مانند آلبالو ۱ بسته
  2. پودر ژله آلوئه ورا ۱ بسته
  3. خامه ۱۰۰ گرم
  4. رنگ خوراکی سبز به میزان لازم
  5. شکلات چیپسی به میزان لازم

دستور تهیه:

ژله آلبالو را در ۱/۵ لیوان آب جوش حل کنید. ۱ قاشق مرباخوری خامه را با ۲ قاشق غذاخوری از ژله حل شده در آب مخلوط کنید و سپس آن را به ژله آلبالو اضافه کنید.

ژله را در یخچال قرار دهید تا نیم بند شود، سپس آن را هم بزنید و شکلات چیپسی را به آن اضافه کنید. ژله را در یک قالب ناودانی بریزید و در یخچال قرار دهید تا ببندد.

پودر ژله آلوئه ورا را در ۱ لیوان آب جوش حل کنید و پس از اینکه خنک شد، خامه را به آن اضافه کرده و هم بزنید تا یکدست شوند. نیمی از مخلوط فوق را به عنوان لایه دوم، پس از بستن لایه اول، در قالب بریزید.

پس از بستن لایه دوم، چوب‌های بستنی را به فاصله ۴-۳ سانتیمتر از یکدیگر در ژله فرو کنید. رنگ سبز را به نیم دیگر مخلوط ژله آلوئه ورا و خامه اضافه کنید و به عنوان لایه سوم، پس از بستن لایه دوم در قالب بریزید.

پس از اینکه ژله کاملا بسته شد، با یک چاقوی تیز آن را از دیواره قالب جدا کنید و برش بزنید.

۲. کیک لبو خوراکی خوشمزه شب یلدا

کیک لبو از انواع تنقلات شب یلدا یکی از انواع تنقلات کیک و شیرینی است که استفاده از میوه‌های خوش آب و رنگ به آن حال و هوای شب یلدا می‌دهد.کیک کدو حلوایی و کیک لبو دو نمونه از آن هستند.

مواد لازم :

  1. لبوی کوچک ۲۵۰ گرم
  2. کره ۲۵۰ گرم
  3. پوست لیموی رنده شده ۳ قاشق چایخوری
  4. پودر شکر ۱ پیمانه
  5. تخم مرغ ۴ عدد
  6. آرد ۳۰۰ گرم
  7. بکینگ پودر ۲ قاشق چایخوری
  8. کشمش بی دانه ۱۵۰ گرم

دستور تهیه:

فر را روی حرارت ۱۷۵ درجه سانتی‌گراد گرم کنید. لبو‌ها را شسته، پوست بگیرید و درشت رنده کنید. کره، پوست لیمو و پودر شکر را در کاسه‌ای ریخته و با همزن برقی بزنید تا رنگ آن روشن شود.

تخم مرغ‌ها را یکی یکی اضافه کرده و هم بزنید تا مواد یکدست شوند. آرد و بکینگ پودر را مخلوط کرده و الک کنید، سپس به مایه فوق اضافه کنید و هم بزنید.

در انتها لبوی رنده شده و کشمش را اضافه کرده و با سایر مواد مخلوط کنید. قالب گردی به قطر ۲۰ سانتیمتر را چرب کرده و مایه‌ی کیک را در آن بریزید.

قالب را حدود ۷۰-۶۵ دقیقه در فر قرار دهید تا کیک بپزد.

۳. باسلوق انار یکی از تنقلات ویژه شب یلدا

باسلوق انار از انواع تنقلات شب یلدا یکی از انواع تنقلات شب یلدا باسلوق است که اگر با انار درست شود مناسبت آن با شب یلدا بیشتر خواهد شد.

مواد لازم :

  1. آب انار ۱ پیمانه
  2. پودر ژلاتین ۱ قاشق چایخوری
  3. نشاسته ۵۰ گرم
  4. پودر نارگیل ۲ پیمانه
  5. گلاب ۱/۲ پیمانه
  6. روغن مایع ۱ قاشق چایخوری
  7. شکر ۱/۲ پیمانه
  8. دانه انار ۱/۴ پیمانه

دستور تهیه:

نشاسته را در آب انار بریزید و هم بزنید تا کاملا حل شود، سپس گلاب و شکر را به آن اضافه کنید.

مواد را روی حرارت ملایم قرار داده و مرتب هم بزنید تا غلیظ شود، سپس از روی حرارت بردارید.

پودر ژلاتین را در ۲ قاشق غذاخوری آب انار ریخته و روی بخار آب قرار دهید، مرتب هم بزنید تا ژلاتین در آب انار حل شود.

سپس از روی حرارت برداشته و اجازه دهید خنک شود. پس از خنک شدن ژلاتین، آن را به مخلوط نشاسته اضافه کرده و هم بزنید.

روی سطح صافی یک تکه فویل پهن کنید و روی آن پودر نارگیل بپاشید. مایه باسلوق را روی فویل ریخته، دست خود را چرب کنید و مایه را رول کنید تا به شکل لوله‌ای درآید.

سپس مقداری دانه انار روی آن بپاشید و فویل را دور آن بپیچید. باسلوق را یک ساعت در فریزر و ۲۴ ساعت در یخچال قرار دهید تا کاملا سفت شود، سپس از فویل جدا کرده و برش بزنید.

 

۴. شیرینی هویج از انواع تنقلات شب یلدا

یکی از انواع تنقلات شب یلدا شیرینی‌هایی هستند که یا مانند کوکی هندوانه به شکل میوه تهیه می‌شوند و یا مانند شیرینی هویج در آن‌ها میوه‌های خوشرنگ و خوشمزه به کار می‌رود. شیرینی هویج یکی از ساده‌ترین شیرینی‌هایی است که به راحتی درست می‌شود.

مواد لازم :

  1. هویج متوسط ۳ عدد
  2. شکر ۳ پیمانه
  3. آب ۲ پیمانه
  4. پودر نارگیل به میزان لازم
  5. فندق درسته ۱ پیمانه

دستور تهیه:

هویج را رنده کنید، ۲ پیمانه آب و ۳ پیمانه شکر به آن اضافه کرده و روی حرارت قرار دهید تا به جوش آید، سپس حرارت را کم کنید و حدود ۲ ساعت صبر کنید تا هویج پخته و آب آن غلیظ شود.

حرارت را خاموش کرده و پس از سرد شدن، آن را در غذاساز یا مخلوط کن بریزید تا به شکل خمیر درآید. فندق را به خمیر هویج اضافه کرده و هم بزنید.

کف سینی را با یک تکه کاغذ روغنی بپوشانید و خمیر هویج را روی آن پهن کنید. روی خمیر را با پشت قاشق صاف کنید و ۸-۷ ساعت در یخچال قرار دهید تا سفت شود.

سپس روی آن پودر نارگیل بپاشید و با استفاده از یک چاقوی خیس برش بزنید. تکه‌های شیرینی را برگردانید و طرف دیگر را نیز پودر نارگیل بپاشید.

 

 

 

بیشتر بخوانید:

نمونه های کیک شب یلدا با کلی ایده جدید و جذاب

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا