بازی متحدین و متفقین ؛ تجربه جنگ جهانی دوم

محمد سیمری ؛ اختصاصی جدول یاب

شاید بتوان گفت بردگیم تکنیکی است برای آشنایی با مهارت های تصویری، مهارت های ارتباطی و همچنین دانش رباضی در غالب یک بازی. بد نیست بدانید در طی چند سال گذشته،‌ یکی از سرگرمی هایی که از محبوبیت روز افزون برخوردار بوده است، بازی‌ های تخته‌ ای و به طور کل بازی‌ های رومیزی یا بردگیم ها هستند.

 

بازی متحدین و متفقین ؛ تجربه جنگ جهانی دوم

 

همان طور که می دانید در بردگیم یک صفحه مرکزی وجود دارد و در آن ها به طور معمول دارای تاس و مهره به عنوان نماینده ی بازیکن در زمین بازی هستند؛ برای مثال در بازی مونوپولی، مهره کلاه و ماشین نشان دهنده ی جایگاه بازیکن در بازی هستند.

توجه داشته باشید هر بردگیم، دارای مقررات و قوانین مخصوص به خود می باشد؛ در بعضی از بردگیم ها تعداد بازیکنان از حدی خاصی نمی تواند فراتر رود و یا تعداد حرکات هر نفر محدود می باشد! اما در بعضی دیگر از بردگیم ها، در هر حرکت، اعمال محدودی را می توان انجام داد و…

در این مطلب تصمیم داریم شما را با بردگیم متحدین و متفقین یا Axis and Allies آشنا کنیم؛ با ما همراه باشید.

 

در ابتدا بد نیست بدانید جنگ‌ جهانی‌ دوم‌، دومین‌ جنگ‌ فراگیریبود که از سپتامبر سال ۱۹۳۹ میلادی آغاز شد و در اوت سال ۱۹۴۵ میلادی پایان یافت. لازم به بیان این نکته است که این جنگ علاوه‌ بر کشورهای قاره ی اروپا، در بخش‌ های‌ گسترده‌ ای‌ از قاره‌ ی آسیا و قاره ی آفریقا تاثیرات‌ مخرب‌ عمده‌ ای‌ را برجای‌ گذاشت‌؛ همچنین برخی از  کشورهای‌ اسلامی، از جمله‌ ایران را نیز درگیر خود کرد.

جالب است بدانید وضع‌ اسفبار زندگی‌ مردم‌ کشور آلمان‌ به‌ دنبال‌ شکست‌ در جنگ‌ جهانی‌ اول‌ و الزام‌ دولت‌ آلمان‌ به‌ پرداخت‌ غرامت‌ جنگی‌ سنگین، ظهور “آدولف‌ هیتلر” را که‌ عامل‌ اصلی‌ شروع‌ جنگ‌ جهانی‌ دوم‌ بود، تسهیل‌ کرد!

شمار تلفات‌ نظامی‌ این‌ جنگ جهانی دوم بیش‌ از ۲۳ میلیون‌ نفر و تلفات‌ غیر نظامی‌ آن‌ نیز بیش‌ از ۲۶ میلیون‌ نفر بوده‌ است! در مورد میزان‌ خسارات‌ مالی‌ و هزینه‌ هایی‌ که‌ طرفین‌ درگیر در جنگ متحمل‌ شده‌ اند، اطلاع‌ دقیقی‌ در دست‌ نیست. اما می توان گفت این‌ جنگ جهانی دوم از لحاظ‌ هزینه‌، به‌ “جنگ‌ چهار تریلیون‌ دلاری‌” و از لحاظ‌ تلفات‌ انسانی‌ به‌ “جنگی‌ با تلفات‌ چهل‌ میلیون‌ تن‌” نیز موسوم‌ شده‌ است.

 

بازی متحدین و متفقین ؛ تجربه جنگ جهانی دوم

 

بازی متحدین و متفقین یا Axis and Allies

شما در بازی متحدین و متفقین یا Axis and Allies به نوعی جنگ جهانی دوم را تجربه خواهید کرد! بازی Axis & Allies یک بازی به شدت قدیمی است که در سال ۱۹۹۸ میلادی روانه ی بازار مصرف شد! بازی متحدین و متفقین یک بازی ارائه ی استراتژی مربوط به جنگ جهانی دوم است که تاکتیک‌ های جنگی را به کار می‌گیرد و تا به امروز بیش از ۲ میلیون نسخه از آن چاپ شده است و به فروش رفته است.

درباره ی تاریخچه ی بازی Axis & Allies بد نیست بدانید این بازی ابتدا توسط “لاری هریس” طراحی شد و سپس توسط کمپانی طراحی بازی های نوا در سال ۱۹۸۱ میلادی متتشر شد. سپس با گدشت زمان، این بازی توسط کمپانی “برادلی میلتون” در سال ۱۹۸۴ میلادی به عنوان یک بازی رومیزی از سری بازی های سری مستر، دوباره بازنشر شد. همچنین از گذشته تا به امروز، بازی‌ های کامپیوتری و ویدیوگیم‌ های مختلفی براساس این بازی ساخته شده است و منتشر گشته است.

 

در این بازی، بازیکن در ابتدای سال ۱۹۴۲ میلادی قرار می گیرید و بایستی کنترل یکی از ۵ قدرت جهانی که به دو فکشن متفقین یعنی ایالات متحده آمریکا، انگلستان و اتحاد جماهیر شوروی و از دیگر سو، متحدین یعنی آلمان و ژاپن تقسیم شده اند را بر عهده گیرد.

دقت داشته باشید بازی متحدین و متفقین شامل یک صفحه‌ ی پیچیده، چند عدد کارت، تاس، سکه و همچنین مهره‌ هایی به‌ شکل سرباز می باشد! متحدین و متفقین، یک بازی ۲ تا ۵ نفره است.

بازی Axis & Allies با وجود اختیاراتی که به بازیکنان خود می‌ دهد و جذابیت‌ های خاص و ایده آلی که دارد، جزو محبوب‌ ترین بردگیم‌ های دنیا به شمار می آید و توانسته است تاکنون جوایز مختلفی را از آن خود نماید.

 

توجه داشته باشید در بازی Axis & Allies برخلاف دیگر بازی‌ های استراتژیکی که از یک لوح خالی آغاز می‌ شوند، این بازی در میانه ی یک جنگ تمام‌ عیار آغاز می‌ شود! بازیکنان در این بازی بایستی در مورد حمله‌ ها، ورود استراتژیک به قلمروهای مختلف، آزادسازی و همچنین اشغال شهرهای مختلف تصمیم بگیرند.

در انتها بد نیست بدانید هر آنچه که در یک جنگ واقعی خواهید دید، در این بازی رومیزی اجراشدنی است! حمله، بمباران، دفاع ضد موشکی و…

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا