استفاده از کرم ضد آفتاب را جدی بگیرید

ترجمه: سمیرا فیض آبادی ، جدول یاب

همه به خوبی می‌دانند که کرم ضدآفتاب از پوست ما در مقابل آفتاب سوختگی محافظت می‌کند و ریسک ابتلا به سرطان پوست را کاهش می‌دهد. همچنین به تازگی طبق تحقیقات جدید نشان داده شده که استفاده از کرم ضدآفتاب به بهبود عملکرد رگ‌های خونی هم کمک می‌کند.
دانشمندان سال هاست میدانند که اشعه ماوراء بنفش (UVR) ساطع شده از نور خورشید عامل مهمی در ایجاد سرطان پوست است. قرار گرفتن در معرض اشعه ماورابنفش منجربه آسیب‌ سلولی و مولکولی شده که باعث پیری پوست می‌شود.

 

استفاده از کرم ضد آفتاب

به تازگی محققین، رابطه میان اشعه ماورابنفش و عملکرد رگ‌های خونی در پوست را مورد بررسی قرار داده‌اند. آنها به این نتیجه رسیدند که اشعه ماورابنفش سطح رگ گشایی را با واسطه گری نیتریک اکسید کاهش می‌دهد. نیتریک اکسید یک مولکول سیگنال دهنده مهم در بدن انسان است. از جمله نقش های دیگر آن، ایجاد آرامش در عضلات صاف در اطراف عروق خونی است که باعث افزایش جریان خون در رگ‌ها می‌شود.
گشاد شدن رگ‌ها در سلامت پوست نقش مهمی دارد؛ باعث حفظ دمای بدن شده و به استرس گرما پاسخ می‌دهد. اگر بدن بیش از حد گرم شود، نیتریک اکسید باعث گشاد شدن رگ‌ها در زیر پوست می‌شود که جریان خون را افزایش می‌دهد و باعث از دست رفتن گرما از طریق پوست می‌شود.
تقریبا هر نوع سلول پوست قادر به تولید نیتریک اسید است اما یک ماده شیمیایی به نام ۵-MTHF برای این فرآیند ضروری است. متخصصین معتقد‌اند اشعه ماورابنفش سطح ۵-MTHF موجود در پوست را کاهش می‌دهد.
همانطور که نویسندگان این مطالعه نوشتند، گشاد شدن رگ‌ها مرتبط با نیتریک اسید “نشانگر سلامت عروق پوست” است. نیتریک اسید تنها بر روی سلامت پوست تاثیرگذار نیست بلکه یک اثر کلی هم روی سطح فشار خون دارد.
گروهی از دانشمندان اخیرا به بررسی نحوه استفاده از کرم های ضد آفتاب بر رابطه بین اشعه ماورابنفش و نیتریک اسید پرداختند. محققان دریافتند افرادی که قبل از قرار گرفتن در معرض اشعه ماورابنفش آفتاب، از کرم ضد آفتاب استفاده می‌کنند باعث افزایش سطح رگ‌گشایی و افزایش جربان خون در بدن‌شان می‌شوند.
برای آن دسته از افرادی که زمان زیادی را صرف کار، ورزش و یا شرکت در سایر فعالیت های مختلف در خارج از منزل می کنند، استفاده از کرم های ضد آفتاب نه تنها از آنها در برابر سرطان پوست محافظت کند، بلکه از آنها در برابر کاهش فعالیت عروق پوست نیز محافظت می کند.

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا