برنج کشت اول بهتر است یا برنج کشت دوم؟

محمد سیمری ؛ اختصاصی جدول یاب

گیاه برنج، یکی از مهم ترین و اساسی ترین غلات جهان، یا به بیان واضح تر پس از گندم، دومین غله ی ارزشمند در جهان، برای نخستین بار از قاره ی آسیا برخاسته است؛ این گیاه از روزگاران گذشته در کشورهای در چین، ژاپن و هندوستان و پس از آن در نواحی جاوه، سیلان، اندونزی، مصر، ماداگاسکار، برزیل ، ایالات متحده آمریکا، کشورهای جنوب اروپا و حتی در جنوب شوروی سابق کاشته میشده است. گیاه برنج در تمامی قاره ها به جز قطب جنوب کشت شده است. بد نیست بدانید برنج در مناطق با آب و هوای گرم  همجنین پر آب رشد می کند! البته موضوع پر آبی مهم تر و قابل توجه تر است. بد نیست بدانید در جهان چیزی در حدود ۷۰۰۰ نوع مختلف برنج وجود دارد!

 

برنج کشت اول بهتر است یا برنج کشت دوم؟

 

البته در رابطه با برنج، فعالیت های تحقیقاتی گوناگونی انجام یافته است. برای نمونه تاسیس انستیتو تحقیقات بین المللی برنج یا IRRI در سال ۱۹۶۰ میلادی و پیشرفت های سریع در اصلاح و تولید برنج، آن را به یک محصول قابل توجه تبدیل کرده است؛ محصولی که برنامه ی اصلاحی آن در جهت تولید ارقام پا کوتاه، ساقه ضخیم، کود پذیر و روز خنثی بودن انجام شده است!

رنگ اصلی گیاه برنج هنگامی که در پوسته ی خود است، قهوه ای رنگ است و به نام برنج قهوه ای نامیده می شود! توجه داشته باشید برای به دست آوردن برنج سفید، دانه های برنج را در دستگاه های مخصوص و ویژه ای می ریزند. این دستگاه های مخصوص و ویژه، پوسته خارجی برنج را از آن جدا کرده و سپس با اصطکاک دادن برنج بدون پوسته با یکدیگر، غشای خارجی آن نیز از بین می رود و برنج نهایی به رنگ سفید و شفاف به دست می آید. البته بهتر است بدانید در طول این اتفاق، مقدار زیادی از لایه‌ های دانه ی برنج به‌ همراه سبوس و مواد مغذی آن از بین می‌ روند!

توجه داشته باشید برنج منبع غنی ای از ماده ی پروتئین نیست؛ اما کیفیت پروتئین آن از دیگر غلات بالاتر است! به همین سبب، مصرف برنج بدون نمک و روغن، موجب کاهش میزان چربی خون و همچنین کاهش میزان فشار خون می شود.

همچنین به یاد داشته باشید سبوس برنج برای افزایش حرکات معده، روده و همچنین رفع عارضه ی یبوست بسیار مفید است.

بد نیست بدانید درباره برنج و مصرف آن، در احادیث معصومین نیز سفارش های بسیاری شده است؛ برای نمونه امام رضا علیه‌ السلام از پیامبر اسلام صلی اللّه علیه و آله و سلم روایت کرده است که ایشان می فرمایند: “سیّدُ طعام (أهل) الدنیا والاخره اللّحُم ثمّ الاُرُزّ” یعنی برترین خوراکِ (اهل) این جهان و آخرت، گوشت و سپس برنج است.”

 

برنج کشت اول بهتر است یا برنج کشت دوم؟

 

جالب است بدانید برنج، تقریبا ۴۰ درصد غذای مورد نیاز نصف مردم جهان را تشکیل می دهد؛ و همچنین غذای محبوب در کشور ما نیز به شمار می آید. برنج مورد استفاده در ایران انواع مختلفی دارد؛ برنج ایرانی و برنج هندی! برنج ایرانی با کیفیت و همچنین ممتاز است؛ اما در مقابل برنج خارجی کیفیت چندانی ندارد و به همین دلیل نیز به مراتب ارزان‌ تر است. بسیاری از افراد به سبب پایین بودن قیمت برنج هندی، از این نوع برنج استفاده می کنند؛ اما توجه داشته باشید می توان از نیم‌ دانه و سر لاشه ی برنج ایرانی برای مصرف روزانه استفاده کرد، زیرا هم طعم و هم ارزش غذایی خوبی دارد.

شاید این سوال برای تان پیش آید که برنج کشت اول بهتر است یا برنج کشت دوم؟

دقت داشته باشید اگر چه معیار شما بوی و عطر برنج است، برنج کشت دوم بخرید! برنج کشت دوم عطر بیشتری نسبت به برنج کشت اول دارد.

برنج کشت اول، برنجی است که در ماه فروردین کاشته می شود و برداشت آن، در مرداد ماه است. پس از کشت اول، برخی از کشاورزان زمین را برای نشاء دوم و کشت بعدی آماده می‌ کنند. کشت دوم در فصل پاییز و آبان ماه انجام می‌ شود. فرآیند برنج کشت دوم بیشتر از کشت اول طول می‌ کشد و به اعتقاد بعضی افراد، به همین دلیل و نیز استفاده از باران پاییزی و آفتاب آن، برنج کشت دوم از سلامت و عطر و طعم بیشتری برخوردار است! البته توجه داشته باشید مقدار برنج کشت دوم، کمتر است و قیمت برنج کشت دوم نیز از برنج کشت اول بیشتر است.

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا