با خاصیت شگفت انگیز و شفابخش زنجبیل آشنا شوید

زنجبیل عبارت است از ساقه زیرزمینی ناهموار و منشعبی از یک گیاه چند ساله که در ایران به صورت خودرو وجود ندارد و منشاء اولیه آن بنگال ، و مالاریا بوده و اکنون در چین ، ژاپن ، مکزیک و نواحی شرقی هندوستان پرورش داده می شود.

زنجبیل

 

قسمت مورد استفاده این گیاه ساقه زیر زمینی (ریزوم) آنست که پس از خارج نمودن از زمین و قطع ریشه های آن و شستن به طریفه مخصوصی برای فروش تهیه شده و در بازار تجارت به دو رنگ عرضه می شود:

۱- به رنگ خاکستری گره دار با اسانس بیشتر

۲- به رنگ سفید و سطح صاف با اسانس کمتر

زنجبیل بوی قوی ، معطر و مطبوع دارد. طعمش گرم ، نافذ و سوزاننده است.

 

اثر شفابخش زنجبیل

۱- زنجبیل را به عنوان یک ماده معطر ، به تنهایی یا همراه با وانیل در تهیه غذا ، شیرینی  ، بستنی  استفاده و در بعضی شربت ها و دسرها به کار می برند و طبیعت گرم دارد.

۲- مصرف زنجبیل دارای اثر نیرو دهنده ، تقویت معده  کبد ، هضم کننده غذا ، باد شکن و ملین بوده و تحرک بدن را افزایش می دهد. اعراب آن را برای تحریک میل جنسی به کار می برند.

۳۰ در کتب پزشکان اسلامی آمده است که برای از بین بردن انقباض دردناک و گرفتگی عضلات (کرامپ) که نزد عوام به بادگرفتگی تعبیر می شود و همچنین برای فع فلج اثر قاطع دارد. در هر یک از موارد بالا طریقه مصرف زنجبیل این است که به صورت گرد مخلوط با مربا یا عسل یا شکر به مقدار  نیم یا یک گرم روزی یک مرتبه میل نمایند و یا این مقدار را سه قسمت نموده هر قسمت را بعد از هر غذا میل نمایند.

طریقه دوم این است  که به نسبت ۱۰ گزم زنجبیل در یک لیتر آب دم کرده ای تهیه نموده ،صبح و ظهر و شب یک استکان مانند چای بنوشند، مصرف چنین نوشابه ای به ویژه برای پیش گیری و رفع سرماخوردگی بسیار عالی است.

۴- بنابر نظر حکیم مومن خوردن زرده تخم مرغ نیمرو همراه با گرد زنجبیل ؛ جهت زیاد کردن منی مفید است.به ویژه خوردن مخلوط زنجبیل با پسته برای تحریک میل جنسی از اسرار شگفت انگیز می باشد.

قرار دادن ضماد زنجبیل در محل ، برای تقویت اعصاب و رفع فلج دست و پا و درد بواسیر اثر شفابخش دارد. همچنین استعمال خارجی زنجبیل به صورت ضماد برای جاانداختن و در رفتگی ها موثر است.

 

زنجبیل شامی

زنجبیل شامی که در بازار تجارت به فروش می رسد عبارت است از ریشه یک گیاه علفی و پایا که در نواحی شمال و غرب ایران و در اطراف تهران می روید. قطعات خشک شده زنجبیل شامی به رنگ زرد مایل به فهوه ای تا خاکستری ، با طعم تند و تلخ و بویی شبیه بنفشه است.

اثر شفا بخش زنجبیل شامی

۱- زنجبیل شامی با طبیعت گرم ، تقویت کننده بدن و دارای اثر ضد عفونی کننده و باکتری است. به همین جهت پزشکان زیادی عقیده دارند که مصرف زنجبیل به یکی از صورت هایی که در ادامه مقاله شرح داده خواهد شد برای بیماران مسلول قطعا اثر شفا بخش دارد، زیرا علاوه بر تقویت بدن و تسکین سرفه های ناشی از سل  و رفع اخلاط آن ها مسلما زنجبیل شامی می تواند از تکثیر و رشد میکروب سل جلوگیری کند.لذا در معالجه سل غدد لنفاوی و سل روده نیز موثر است. در این موارد طرز مصرف شامی به دو صورت است:

۱- دم کرده نجبیل شامی به نسبت ۱۵ تا ۴۰ گرم در هزار گرم آب جوش به مقدار یک استکان قبل از هر غذا مصرف می شود.

جوشانده زنجبیل شامی به نسبت ۱۰ تا ۳۰ گرم در یک لیتر آب تهیه نموده قبل از هر غذا یک استکان میل نمایند.

۳- در معالجه کم خونی ، بی اشتهائی ، ضعف دستگاه هاضمه ، آسم ، نیز خوردن جوشانده یا دم کرده زنجبیل شامی ، قبل از هر غذا مفید است.

۴-برای اطفال  مصرف ۱ تا ۵ گرم زنجبیل در روز خاصیت ضدکرم دارد.

۵- در معالجه بیماری های کلیه و کبد  مصرف زنجبیل توصیه می شود.

۶-مصرف زنجبیل برای رفع ترشحات زنانگی ، ورم رحم (متریت) ، در موردیکه زنان جوان دچار قطع قاعدگی شده اند بسیا موثر و درمان کننده است.

۷- در بیماری های پوستی مثل التهاب ، اگزما ، آکنه و بروز دانه های جلدی محلولی از جوشانده ۱۰۰ گرم زنجبیل در یک لیتر آب تهیه نموده بر پوست بمالند و یا پارچه ای را در محلول گرم فوق وارد نموده و در محل بگذارند اثر شفابخش دارد.

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا