گورستان متفقین در کجا قرار دارد؟

گورستان متفقین بسیار متفاوت است با دیگر گورستان های دیگر و این دلیلش بخاطر زیبایی و تازگی محیطش است ،در این گورستان نزدیک به ۳۰۰۰ متر زمین چمن کاری وجود دارد که پذیرای پرندگان زیادی می باشد.

گورستان متفقین

گورستان متفقین در تهران، گورستان جنگی تهران یا گورستان دولت (به انگلیسی: Tehran War Cemetery) گورستانی است که آرامگاه تعداد زیادی از نیروهای متفقین، به ویژه سربازان لهستانی، بریتانیایی و آمریکایی که بین سال‌های ۱۹۱۴ تا ۱۹۱۸ در جنگ جهانی اول، و بین سال‌های ۱۹۳۹ تا ۱۹۴۳ در طول جنگ جهانی دوم کشته شده‌اند، در آن قرار دارد.

گورستان متفقین

این گورستان در ضلع جنوبی باغ سفارت بریتانیا در محله قلهک در منطقه ۳ شهرداری تهران قرار دارد، و دارای دری در خیابان دولت است. این گورستان دارای دیوارهای آجری ساده است و بنای یادبودی کوچک گنبدی‌شکل و به رنگ فیروزه‌ای با ویژگی‌های معماری ایرانی در پایین آن ساخته شده است.
در هر سوی بنای گنبدی، به صورت قرینه ۸ کتیبه یادبود قرار دارد که روی آنها بیش از چهار هزار نام نوشته شده است، نام‌هایی که خاطره کشته‌شدگان مفقود‌الاثر را بزرگ داشته‌اند. بر اساس صلیب‌های نصب شده روی قبور و تاریخ‌های حک شده روی سنگ‌‌ قبرها، چنین به‌ نظر می‌رسد که گورستان صرفا به اجساد سربازان متفقین ایران، اختصاص دارد.

هر سال در روز دی (برابر با ۶ ژوئن) مراسم یادبودی با حضور سفرای کشورهای مربوط در این گورستان برگزار می‌شود.

گورستان متفقین
باغ قلهک
باغ قلهک به وسعت بیست هکتار در خیابان شریعتی تهران در حد فاصل خیابان دولت و پل صدر قرار دارد. قلهک یکی از قدیمی‌ترین قریه‌های اطراف تهران است که با گسترش شهر، تبدیل به محله‌ای شد که سرگذشتی پرفراز و نشیب را پشت سر گذاشته و در حال حاضر نیز به‌ دلیل قرار گرفتن باغ قلهک در این منطقه، همچنان مورد توجه است. باغ قلهک بازمانده‌ای سرسبز از منطقه قدیمی قلهک است که روزگاری از سوی محمدشاه قاجار به دولت انگلستان اجاره داده شد. دیوار طولانی این باغ با آجرهای قرمز رنگ بعد از خیابان شهید کلاهدوز (دولت) آغاز می‌شود و تا نزدیکی‌های بزرگراه صدر ادامه دارد. دیوار آجری حاشیه خیابان نیز نشانه خوبی برای یافتن این باغ است.

گورستان متفقین

باغ قلهک از قدیم به‌عنوان اقامتگاه تابستانی سفارت انگلیس در نظر گرفته شده بود؛ اقامتگاهی که بعدها شاهد برگزاری محفل‌ها و جلسات بسیاری شد تا تأثیر فراوانی بر تاریخ سیاسی، اجتماعی و فرهنگی ایران داشته باشد.
منبع : بیتوته

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا