واکسن فلج اطفال چه لزومی دارد آیا در سایر کشورها نیز تزریق می شود ؟

واکسن فلج اطفال تزریقی یا خوراکی چه تفاوتی دارند آیا هر دوی آنها باید استفاده شود ؟ این نوع واکسن را تقریبا از تمام کودکان (۹۹ نفر از هر ۱۰۰ نفر) که دوز توصیه شده دریافت کرده اند، تا از آنها محافظت کنند. برای بهترین محافظت، کودکان باید ۴ دوز واکسن را دریافت کنند. که در ادامه توضیح بیشتری خواهیم داد.

زمان و نحوه تزریق واکسن فلج اطفال چگونه است ؟

مرکز کنترل و پیشگیری بیماری آمریکا توصیه می کند که نوزادان و کودکان باید واکسن فلج اطفال را برای محافظت در برابر فلج اطفال یا پولیومیلیت دریافت کنند.

واکنس تزریقی فلج اطفال از نوع ویروس غیر فعال شده (IPV)، تنها واکسن فلج اطفالی است که از سال ۲۰۰۰ در ایالات متحده تزریق شده است.

واکسن IPV به صورت تزریقی در پا یا بازو صورت می گیرد که این مساله به سن بیمار بستگی دارد. واکسن فلج اطفال خوراکی (OPV)، در کشورهای دیگر مورد استفاده قرار می گیرد.

مرکز کنترل و پیشگیری بیماری آمریکا توصیه می کند که کودکان ۴ دوز از واکسن فلج اطفال را دریافت کنند. آنها باید هر دوز را در یکی از سنین زیر دریافت نمایند: دو ماهگی، ۴ ماهگی، ۶ تا ۱۸ ماهگی، و ۴ تا ۶ سالگی.

واکسن فلج اطفال برای نوزادان و کودکان

کودکان در ایالات متحده باید واکنس فلج اطفال از نوع ویروس غیر فعال شده (IPV) را دریافت کنند تا از آنها در برابر فلج اطفال و پولیومیلیت محافظت کند.

کودکانی که به کشورهایی سفر می کنند که خطر ابتلا به فلج اطفال بیشتر از یک مساله ظاهری است، باید قبل از سفر دوره کامل واکسن خود را دریافت کنند.

اگر کودک دوره تزریق واکسن خود را قبل از سفر کامل نکند، یک برنامه عجله ای به شرح زیر توصیه می شود:

  1. یک دوز در هفته ششم یا دیرتر
  2. دوز دوم در چهار هفته یا بیشتر از تزریق دوز اول
  3. دوز سوم در مدت چهار هفته یا بیشتر از تزریق دوز دوم
  4. دوز چهارم شش ماه یا بیشتر از دریافت دوز سوم

اگر نمی توانید قبل از سفر این برنامه عجله ای را انجام دهید، دوز باقی مانده بر اساس بازه توصیه شده در برنامه عجله ای، باید در کشوری که به آن سفر می کنید، یا در زمانی که به کشور مبدا بازگشتید، تزریق شود.

به علاوه، کودکانی که واکسن فلج اطفال را بر اساس برنامه عجله ای دریافت می کنند، هنوز هم باید دوزی از IPV را در سن ۴ سالگی یا دیرتر دریافت کنند، در زمانی که حداقل ۶ ماه از دریافت آخرین دوز مصرفی گذشته باشد.

واکسن فلج اطفال برای بزرگسالان

اکثر بزرگسالان به این واکسن نیاز ندارند، زیرا آنها در زمان کودکی واکسن دریافت کرده اند.

اما سه گروه از بزرگسالان در معرض خطر بیشتری هستند و باید واکسن را در موارد زیر در نظر بگیرند:

  1. اگر قصد مسافرت به کشوری را دارید که احتمال ابتلا به فلج اطفال بیشتر است. از پزشک خود در مورد اطلاعات خاص در خصوص واکسینه شدن سوال بپرسید.
  2. در آزمایشگاه مشغول به کار هستید و بر روی نمونه های حاوی ویروس فلج اطفال کار می کنید.
  3. شما یک کارمند در یک مرکز مراقبت های بهداشتی هستید و بیماران به فلج اطفال مبتلا هستند، یا در تماس نزدیک با شخصی هستید که به بیماری فلج اطفال دچار شده است.

بزرگسالان در این گروه های سنی که هرگز در برابر فلج اطفال واکسیناسیون نشده اند، باید ۳ دوز از IPV را دریافت کنند:

  1. دوز اول در هر زمانی
  2. دوز دوم در یک تا دو ماه دیرتر
  3. دوز سوم در ۶ تا ۱۲ ماه بعد از دوز سوم

بزرگسالان در این سه گروه که یک یا دو دوز از واکسن فلج اطفال را در گذشته دریافت کرده اند، باید ۱ تا ۲ دوز باقی مانده را نیز دریافت کنند.

مهم نیست که از زمان دریافت دوزهای اولیه چقدر زمان گذشته باشد. بزرگسالانی که در معرض خطر بیشتر ویروس فلج اطفال قرار دارند و قبلا یک سری واکسن فلج اطفال دریافت کرده اند (IPV یا OPV)، می توانند یک دوز تقویت کننده IPV را برای بقیه عمر خود دریافت کنند.

واکسن فلج اطفال

چه کسی “نباید” واکسن فلج اطفال دریافت کند ؟

اگر شخصی که واکسن را دریافت می کند، آلرژی تهدید کننده شدیدی دارد.

اگر تاکنون بعد از دریافت دوزی از داروی IPV، دچار یک واکنش آلرژی زای تهدید کننده شده اید

یا واکنش آلرژی زا به هر بخش از این واکسن دارید، به شما توصیه میشود که این واکسن را دریافت نکنید. اگر اطلاعاتی در مورد ترکیبات واکسن نیاز دارید، از پزشک خود بپرسد.

اگر شخصی که واکسن را دریافت می کند، احساس خوبی نمی کند. اگر بیماری خفیف مانند سرما خوردگی دارید، احتمالا بتوانید همان روز واکسن را دریافت کنید.

اگر بیماری متوسط تا شدیدی دارید، باید تا زمان بهبودی خود صبر کنید. پزشک می تواند در این خصوص به شما توصیه کند.

انواع واکسن فلج اطفال چیست ؟

دو نوع واکسن جهت محافظت از فلج اطفال یا پولیومیلیت وجود دارند.

۱- واکسن تزریقی فلج اطفال از نوع ویروس غیر فعال شده (IPV)

واکسن تزریقی فلج اطفال: حاوی ویروس غیر فعال شده و حاوی هر سه سروتیپ یک، ۲ و ۳ ویروس است که به صورت واکسن تزریقی درآمده است. این واکسن خطر ابتلا ناشی از ویروس واکسن و ویروس مشتق از واکسن را ندارد.

تنها واکسن فلج اطفالی است که در ایالات متحده از سال ۲۰۰۰ مورد استفاده قرار گرفته است. این دارو به شکل تزریقی در پا یا بازو تزریق می شود، که بستگی به سن بیمار دارد. کودکان به طور کلی ۴ دوز از این واکسن را دریافت می کنند، که هر دوز در یکی از سنین زیر است:

  • در دو ماهگی
  • چهار ماهگی
  • ۶ تا ۱۸ ماهگی
  • ۴ تا ۶ سالگی

۲- واکسن فلج اطفال خوراکی (OPV)

واکسن خوراکی فلج اطفال: این واکسن حاوی ویروس زنده و ضعیف‌شده است و دارای دو نوع «دو ظرفیتی» و «سه ظرفیتی» به شکل زیر است:

  1. واکسن خوراکی سه ظرفیتی فلج اطفال، واکسنی است که تا کنون در اکثر برنامه‌های جاری واکسیناسیون علیه فلج اطفال استفاده شده و باعث ریشه‌کنی سروتیپ ۲ ویروس وحشی فلج اطفال گردیده است.
  2. واکسن دو ظرفیتی فلج اطفال خوراکی، سروتیپ ۲ ویروس فلج اطفال وجود ندارد و در برابر سروتیپ یک و۳ ویروس وحشی فلج اطفال، مؤثرتر از واکسن سه ظرفیتی است.

این واکسن دیگر در ایالات متحده مجاز نبوده و در دسترس نیست. هنوز هم در برخی از نقاط جهان استفاده می شود. کودکان دوز این واکسن را به صورت قطره خوراکی دریافت می کنند.

واکسن خوراکی فلج اطفال در ایجاد ایمنی علیه ویروس فلج اطفال بسیار مؤثر است. با این وجود، دریافت آن در موارد بسیار نادر منجر به فلج می‌شود. این عارضه که پولیو میلیت فلجی ناشی از واکسن نامیده می‌شود.

معمولاً پس از دریافت نوبت اول واکسن رخ می‌دهد. شیوع آن در افراد دچار نقص ایمنی هومورال نسبت به افراد عادی ۳۲۰۰ برابر بیشتر است و ۴۰ درصد موارد فلج کودکان ناشی از سروتیپ ۲ ویروس است که بیش از ۹۵ درصد موارد «پولیوویروس مشتق از واکسن در گردش»، ناشی از سروتیپ ۲ است.

علائم بالینی فلج ناشی از «ویروس واکسن» و «ویروس مشتق از واکسن» کاملاً مشابه پولیو میلیت ناشی از ویروس وحشی است.

واکسن فلج اطفال تا چه میزان می تواند موثر عمل می کند ؟

این واکنس از نوع ویروس غیر فعال شده (IPV)، که تنها واکسن فلج اطفالی است که از سال ۲۰۰۰ در ایالات متحده استفاده شده است، تقریبا از تمام کودکان (۹۹ نفر از هر ۱۰۰ نفر) که دوز توصیه شده را دریافت کرده اند، محافظت می کند.

برای بهترین محافظت، کودکان باید چهار دوز واکسن فلج اطفال را دریافت کنند.

عوارض جانبی احتمالی واکسن فلج اطفال چیست ؟

با مصرف هر دارویی از جمله واکسن ها، احتمال عوارض جانبی وجود دارد. این علائم معمولا خفیف هستند و خودشان برطرف می شوند، اما واکنش های جدی نیز ممکن است در صورت دریافت این واکسن رخ دهد.

برخی از افرادی که واکسن IPV را دریافت می کنند، در محل تزریق، زخم ایجاد می شود. مشکلات جدی در اثر تزریق واکسن IPV شناخته نشده است و اکثر افراد با تزریق آن دچار مشکل نمی شوند.

واکسن فلج اطفال

مشکلات دیگری که ممکن است بعد از تزریق واکسن رخ دهد، به شرح زیر است:

برخی از افراد بعد از اقدامات پزشکی از جمله دریافت واکسن، غش می کنند. نشستن یا دراز کشیدن به مدت ۱۵ دقیقه می تواند مانع از غش کردن و آسیب دیدگی ناشی از غش کردن شود.

اگر احساس سرگیجه می کنید یا تغییر در وضعیت بینایی تان رخ داده یا صدای زنگ در گوش احساس می کنید، به پزشک خود اطلاع دهید.

برخی از افراد دچار درد شانه می شوند که می تواند بسیار شدیدتر و طولانی تر از دردهای عادی باشد که بعد از تزریق رخ می دهد. این اتفاق بسیار نادر است.

هر دارویی می تواند یک واکنش آلرژی زا شدید ایجاد کند. چنین واکنش هایی برای یک واکسن نادر است که تقریبا تخمین زده میشود که در یکی از یک میلیون دوز اتفاق می افتد و طی چند ساعت تا چند دقیقه بعد از واکسیناسیون رخ می دهد.

مانند هر داروی دیگری، احتمال بسیار بعیدی وجود دارد که واکسن باعث آسیب جدی یا مرگ شود. ایمنی واکسن ها همیشه تحت کنترل قرار می گیرد.

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا