چگونه از بروز پینه پا جلوگیری نماییم؟

محمد سیمری، اختصاصی جدول یاب

ضخیم‌ شدگی‌ یا برجستگی‌ لایه‌ های‌ خارجی‌ بدون‌ درد پوست‌، پبنه نام دارد که در اثر فشار یا تحریک‌ مداوم‌ به‌ وجود می‌ آید. عارضه ی پینه‌ می‌ تواند در هر نقطه‌ ای‌ از بدن‌ به‌ وجود آید؛ برای مثال در دست‌ ها، پاها یا زانوها که‌ به طور مرتب تحت‌ فشار یا تحریک‌ هستند. جالب است بدانید پینه‌ برای‌ محافظت‌ پوست‌ در برابر آسیب‌ ناشی‌ از تحریک‌ مداوم‌ یعنی اصطکاک‌ و یا فشرده‌ شدن‌ به‌ وجود می‌ آید؛ در حقیقت پینه، وسیله ی دفاعی پوست بدن برای حفاظت نسوج نرم و حساس زیر پوست است. فشار باعث می شود سلول های ناحیه ی تحت فشار با سرعت بیشتری تکثیر و رشد کند و این امر باعث رشد خارج از اندازه ی بافت به صورت برجستگی می شود!

پینه پا

 

 

در این بین، پاها یکی از اندام های مهم و به اصطلاح قلب دوم هستند که احتمال ایجاد پینه در آن ها بسیار زیاد است؛ حفظ رطوبت مورد نیاز پوست پاها و رسیدگی به وضعیت کف پاها مانع از ایجاد پینه و بد منظره شدن پا می گردد.

چنانچه جزو افراد پشت میز نشین و پشت فرمان نشین نباشید و بسیار راه بروید، به احتمال زیاد با مشکل پینه و حتی میخچه پا مواجه خواهید شد! دقت داشته باشید قرار گرفتن طولانی مدت پاها در کفش، استفاده از کفش های نامناسب برای نمونه استفاده از کفش های پاشنه بلند، پیاده روی زیاد، پا برهنه راه رفتن و… جزء عواملی هستند که باعث ایجاد سایش در پوست پاها می شوند؛ زمانی که پوست پا ساییده می شود ضخیم شده و به مرور پینه می بندد و در ناحیه ی شست پا ظاهر می‌شود. پینه در کارگران، ورزشکاران و کسانی که به قسمتی از دست و پای شان فشار زیادی وارد می شود، دیده می شود. افراد دیابتی مبتلا به اختلال حس عصبی نیز مستعد این اختلال هستند که اغلب همراه با زخم است.

اگر مشکل پینه پا برطرف نشود، راه رفتـن را برای فرد سخت می ‌کند. بعضـی از نشانه ‌های پینه، عمـدتا درد زیاد در بند انگشتان پا، برآمدگی بزرگ و تغییر رنگ پوست مجاور بند انگشتان است. دقت داشته باشید هنگامی که پینه متورم،‌ قرمز و دردناک می ‌شود، ‌روی آن کیسه یخ بگذارید؛ سپس پا را نوارپیچی کنید تا به نگهداشتن شست پا در محل خود کمک شود. از داروهای مسکن ضد التهابی برای تسکین درد و تورم استفاده کنید.

 

برای پیشگیری و حتی درمان این عارضه ی دردناک، توصیه های گوناگونی وجود دارد؛ برای مثال از ماساژ غافل نشوید! ماساژ باعث تحریک گردش خون می شود، استرس و فشارهای روحی را کاهش داده و احساس آرامش در عضلات و بدن ایجاد می کند. شما می توانید خود، پاهای تان را با ملایمت ماساژ دهید؛ به این صورت که پاهای تان را از نوک انگشت ها تا پاشنه به آرامی بمالید و ماساژ دهید. به یاد داشته باشید زمانی که پینه ها ضخیم شوند، جا خوش می کنند و امکان دارد دردناک شوند! پس لازم است که آن ها را مرطوب کنید تا از ترک خوردن جلوگیری شود.

همچنین توصیه می کنیم برای پیشگیری از بروز پینه، تا حد امکان از پاها مراقبت کنید. برای نمونه زمانی که در منزل هستید، جوراب یا صندل های راحت بپوشید تا پوست پای تان کمترین تماس را با سطوح سفت داشته باشد. یادتان باشد که هر شب قبل از خواب، پاهای تان را با کرم مرطوب کنید. هرگز از ناخن گیر، قیچی و یا چاقو برای برداشتن پینه استفاده نکنید! چرا که این کار باعث بریدگی و زخم در این ناحیه می شود. پوشاندن این نواحی با پوشش پلاستیک یا گذاشتن کفی، کمک بیشتری می کند. دقت داشته باشید گاهی پزشکان از محلول های کراتولیتیک ها که پوشش کراتینی را از بین می برد، استفاده می کنند.

به شما توصیه می کنیم برای پیشگیری از بروز این اتفاق، کفش ‌های راحت بپوشید که مقدار زیادی فضا برای پنجه پا داشته باشد و از کفش‌ های با پاشنه بلندتر از ۶ سانتی متر و کفش‌ های نوک‌ تیز به هیچ وجه استفاده نکنید!

چنانچه درباره ناحیه ی پینه بسته نگران هستید، توصیه می کنیم به پزشک متخصص مراجعه نمایید؛ پزشک متخصص منطقه پینه بسته شده را معاینه می کند و درمورد عواملی که باعث ایجاد پینه شده از شما سوالاتی می پرسد. شاید لازم باشد که او درخواست عکس برداری با اشعه ایکس داشته باشد تا مطمئن شود که ناهنجاری استخوانی باعث ایجاد پینه نشده باشد.

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا