داروی رمدسیویر که در درمان بیماران کرونا موثر است، چیست؟

در این مطلب، توضیحاتی درباره داروی رمدسیویر که در درمان بیماران کرونا موثر است، خواهیم داشت! با ما همراه باشید. داروی رمدسیویر با نام انگلبسی ” Remdesivir “ که در آغاز با کد دارویی GS-5734 شناخته می شد، یک داروی ضد ویروس جدید به شمار می آید.

داروی رمدسیویر را شرکت داروسازی و بیوتکنولوژی آمریکایی گیلیاد برای درمان بیماری ویروسی ابولا و همچنین دیگر عفونت های ویروس ماربورگ ساخته است؛ اما به تدریج مشخص شد که خاصیت ضد ویروسی داروی رمدسیویر علیه سایر ویروس های تک رشته ای RNA هم چون ویروس سین سیشیال تنفسی، ویروس خونین، ویروس تب لاسا، ویروس نیپا، ویروس هندرا و همچنین خانواده ویروس های کرونا اثر گذار است!

در جدیدترین خبرهای منتشر شده، مطلع شدیم داروی رمدسیویر در آزمایش های ابتدایی روی بیماران مبتلا به بیماری کرونا، نتایج امیدوارکننده ای را نشان داده است! و امید پزشکان را برای درمان این ویروس نوظهور افزایش داده است. احتمال می رود داروی رمدسیویر ، به زودی به عنوان اولین داروی رسمی بیماری کووید ۱۹ مجوز بگیرد!

اولین گزارش از نتایج کارآزمایی بالینی فاز ۳ داروی رمدسیویر برای درمان بیماری کرونا از طرف دانشگاه شیکاگو منتشر شد! نتایج نشان می دهد داروی رمدسیویر معجزه می کند! از ۱۲۵ بیمار با فرم شدید بیماری ، ۱۲۳ نفر از بیمارستان مرخص شده اند؛ لازم به بیان است ۱۱۳ نفر از ۱۲۵ نفر بسیار بد حال بوده اند.

در این تحقیق، در اکثریت موارد بهبودی تا شش روز اتفاق افتاده است! علایم بهبودی از روز اول ظاهر شده است و تعدادی از بیماران بعد از روز اول از دستگاه ونتیلاتور باز شده اند! همچنین افت قابل توجه تب بلافاصله بعد از شروع درمان دیده شده است؛ تعداد محدودی تا روز دهم درمان شده اند! فقط دو نفر از ۱۲۵ نفر فوت شده اند.

در کارآزمایی بالینی فاز ۳ این دارو ، ۲۴۰۰ بیمار در ۱۵۲ مرکز در سراسر جهان با فرم شدید بیماری کرونا تحت درمان این دارو قرار دارند که این گزارش مربوط به یکی از آن ها و از دانشگاه شیکاگو است. تاکنون نتایج ۴۰۰ بیمار مشخص شده است و نتایج نهایی تا یک ماه آتی اعلام می شود. در صورت مثبت بودن نتایج سایر کارآزمایی های بالینی رمدسیویر اولین سلاح موثر بشر علیه کرونا خواهد بود. دقت داشته باشید این دارو همان دارویی هست که قبلاً برای درمان ابولا ساخته شده است!

لازم به بیان است بازار سهام ایالات متحده آمریکا پس از مشخص شدن تاثیرگذاری ۶۷ درصدی داروی رمدسیویر ، پنجشنبه شب باعث بیش از ۸۰۰ واحد افزایش شاخص آینده سهام داوجونز شد!

همچنین مینو محرز ، عضو کمیته کشوری مبارزه با بیماری های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درباره داروی رمدسیویر گفت:

” داروی Remdesivir یک داروی ضد ویروس و تولید یک شرکت آمریکایی است و در زمان شیوع بیماری کووید ۱۹ در چین هم در درمان بیماران موثر بود. این دارو اکنون در اروپا و آمریکا تحت یک کارآزمایی وسیع برای درمان این بیماری است و نتیجه آن فوق العاده خوب بوده است. اکنون در مرحله سوم کارآزمایی بالینی برای درمان کووید ۱۹ است و فقط یک مرحله دیگر باقیمانده است. نتیجه مراحل قبلی کارآزمایی بالینی این دارو با موفقیت طی شده است و احتمالا تا دو یا سه ماه آینده با گذراندن مرحله آخر کارآزمایی بالینی این دارو به عنوان داروی اختصاصی درمان کووید ۱۹ به بازار دنیا عرضه می شود.

چین هم این دارو را در اختیار دارد و اگر تایید شود می توانیم این دارو را از چین تهیه کنیم؛ البته اکنون مقدار کمی از این دارو در کشور وجود دارد و در برخی مراکز درمانی ایران در بهبود بیماران کرونا موثر بوده است.

سازمان بهداشت جهانی هم یک مطالعه بزرگ در چندین کشور اروپایی و آسیایی از جمله ایران درباره اثربخشی این دارو انجام می دهد. البته مطالعه وسیع ایالات متحده آمریکا و اروپا در مورد این دارو یک مطالعه چند مرکزی و بزرگ است و نتیجه آن ارزشمند و قابل توجه خواهد بود. این دارو چند سال پیش برای درمان ابولا تولید شد و بعد کنار گذاشته شد اما بعد از شیوع کرونا آمریکا این دارو را به چین داد و مشخص شد که در درمان این بیماری موثر است. “

آیا داروی رمدسیویر درمان قطعی بیماری کرونا است؟

داروی رمدسیویر به عنوان جدی ترین گزینه ای که این روزها برای درمان بیماری کرونا مطرح‌ می شود مورد بررسی قرار گرفته است و به تاثیرگذاری این دارو و نتایج تحقیقات و کارآزمایی بالینی آن بر بیماری کووید ۱۹ پرداخته شده است. محققان روز چهارشنبه خبرهای خوبی در مورد معالجه احتمالی ویروس کرونا منتشر کردند!

شواهد تجربی مبنی بر تجویز داروی رمدسیویر به دست آمده است که نشان می دهد ممکن است به بیماران در بهبودی سریع تر از عفونت کووید ۱۹ کمک کند.

در حالی که هنوز اطلاعات محدودی در مورد ایمنی یا اثربخشی این داروی تجربی وجود دارد، اما یک کارآزمایی بالینی در اوایل این هفته تسریع در زمان بهبودی را در برخی از بیماران مبتلا به ویروس کرونا نشان داد. داروی رمدسیویر یک داروی ضد ویروس تجربی تولید شده توسط شرکت بیوتکنولوژی Gilead Science می باشد که در موارد حاد برای بیماران مبتلا به کووید ۱۹ مورد استفاده قرار گرفته است.

از ویژگی های داروی رمدسیویر با نام انگلبسی ” Remdesivir “ که در آغاز با کد دارویی GS-5734 شناخته می شد، این است که مستقیما ویروس را هدف قرار می دهد و از ورود، تکثیر و پخش شدن آن در بافت های بدن جلوگیری می کند. جامعه پزشکی اثربخشی این دارو را گامی مهم در پیشبرد مبارزه با ویروس کرونا دانسته است. موسسه ملی آلرژی و بیماری های عفونی ایالات متحده چهارشنبه اعلام کرد که داده های اولیه از یک کارآزمایی بالینی مستقر در ایالات متحده آمریکا نشان می دهد که این امر می تواند به بیماران در بهبودی سریع تر از ویروس کرونا کمک کند. این تأیید تنها دو روز پس از اینکه دارو اثر مثبت واضح در یک آزمایش را نشان داد، انجام شد.

آزمایش NIAID شامل ۱۰۰۰ بیمار بود که ۳۱ ٪ زمان بهبودی سریع تر و میزان مرگ و میر پایین تر را نشان می داد! داروی رمدسیویر در ابتدا برای معالجه ابولا ساخته شده بود، اما تا حد زیادی ناموفق بود. یک مطالعه در سال ۲۰۱۷ میلادی نشان داد که این دارو در مقابل ویروس کرونا موثر است.

لازم به بیان است چندی پیش کارخانه تولیدکننده این دارو یعنی شرکت بیوتکنولوژی Gilead Science اعلام کرده بود که اگر این دارو در اوایل دوره درمان به بیماران کرونا ویروس تجویز شود، می تواند به روند درمانی کمک کند و دوره درمان را از ۱۵ روز به ۱۱ روز کاهش دهد! خاصیت ضد ویروسی داروی رمدسیویر علیه سایر ویروس های تک رشته ای RNA هم چون ویروس سین سیشیال تنفسی، ویروس خونین، ویروس تب لاسا، ویروس نیپا، ویروس هندرا و همچنین خانواده ویروس های کرونا اثر گذار است!

داروی آمریکایی کرونا چه زمانی در ایران توزیع می شود؟

محمود نجفی عرب ، رئیس کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق بازرگانی تهران در مصاحبه با خبرنگاران گفت: ” با وجود تحریم های شدید آمریکا و فشارهایی که کاخ سفید بر اقتصاد و صنعت دارویی ایران وارد کرده، شرکت ‌های تولیدکننده و واردکننده دارو در ایران قدرت و توان خود را حفظ کرده‌اند و در ماه‌های گذشته تلاش شده هر نیازی که برای دارو وجود دارد، به دست بیماران ایرانی برسد. “

به گفته وی، در حوزه مقابله با کرونا آمارها نشان می‌ دهد که ایران توانسته در میان بسیاری از کشورها، عملکردی قابل قبول و در برخی حوزه‌ها مثال‌زدنی داشته باشد. ایران در سال ‌های گذشته از نظر زیرساخت و فعالیت‌ های بهداشتی در آسیای میانه بهترین عملکرد را داشته است و در سطح جهان نیز در رتبه خوبی قرار دارد.

رئیس کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق بازرگانی تهران در پاسخ به این سوال که در صورت تایید شدن داروی رمدسیویر برای درمان بیماران کرونایی که اخیرا از سوی سازمان غذا و داروی آمریکا مجوز گرفته است، آیا تحریم ‌ها مانع ورود دارو به ایران خواهند شد، پاسخ داد: ” ما در کشور امکانات بسیار خوبی برای تولید دارو داریم و کار بر روی داروی رمدسیویر نیز پیش از این در ایران آغاز شده و می‌توان امیدوار بود که در آینده نزدیک به تولید نهایی برسد.

در صورتی که امکان تولید نباشد نیز این دارو به ایران وارد خواهد شد و مردم نباید نگران باشند. البته باید در نظر داشت که فعلا چه این دارو و چه دیگر داروهایی که برای مقابله با کرونا مطرح شده‌اند، در مرحله تست قرار دارند و هیچ یک درمان قطعی بیماری کرونا نیستند، اما در صورتی که هر دارویی تایید نهایی را بگیرد، چه برای تولید و چه برای واردات مشکلی وجود نخواهد داشت.

امروز در کشور ظرفیت بسیار بالایی برای تولید نیازهای بهداشتی و درمانی کشور وجود دارد و در هفته‌ های گذشته بسیاری از شرکت‌های داخلی درخواست مجوز جدید به وزارت بهداشت داده‌اند که چه در حوزه تجهیزات پیشگیری و چه در درمان و مقابله با این ویروس ظرفیت خود را فعال کنند. از این رو در کنار تامین نیازهای داخلی، می‌توان انتظار داشت که صادرات این محصولات نیز در دستور کار قرار گیرد. “

با تایید سازمان غذا و داروی آمریکا، استفاده از داروی رمدسیویر برای برخی بیماران کرونایی آغاز شده و برخی محققان انتظار دارند که این دارو بتواند بر روی برخی بیماران نتیجه‌ای مثبت داشته باشد. با وجود گذشت بیش از چهار ماه از آغاز شیوع ویروس کرونای جدید، ‌ هنوز هیچ‌یک از کشورها به واکسن یا داروی قطعی کرونا دست نیافته‌اند. با وجود درخواست بسیاری از مقامات کشورها و حتی تعدادی از مقام ‌های سیاسی ایالات متحده آمریکا، دولت ترامپ در دوره شیوع ویروس کرونا نیز مجوز لغو یا کاهش تحریم‌های ایران را صادر نکرد.

رمدسیویر وارد فهرست دارویی ایران شد

مدیرکل امور دارو سازمان غذا و دارو از ورود داروی رمدسیویر (Remdesivir) به فهرست دارویی کشور برای درمان کووید ۱۹ خبر داد. نیاز مبرم بیماران به دارو، تجویز آن توسط متخصصین عفونی و وجود داروهای مشابه تقلبی در بازار دارویی کشور علت ورود «رمدسیویر» به فهرست دارویی کشور عنوان شده است.

قیمت داروی رمدسیویر در بازار ایران چقدر است؟

اما براساس اعلام معاونت برنامه ریزی و نظارت ستاد فرماندهی مقابله با کرونای استان تهران ، قیمت داروی رمدسیویر هر ویال ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان و قیمت داروی فاویپیراویر به ازای هر ورق قرص حدود ۱۰۰ هزار تومان است.

جزئیات توزیع بیمارستانی داروی ایرانی رمدسیویر

محققان یکی از شرکت‌های دانش بنیان به فرمولاسیون تولید داروی رمدسیویر برای بیماران با علایم شدید کووید-۱۹ دست یافتند که بنا بر سیاست‌های وزارت بهداشت در حال حاضر این دارو تنها توزیع بیمارستانی دارد.

محققان یکی از شرکت‌های دانش بنیان به فرمولاسیون تولید داروی رمدسیویر برای بیماران با علایم شدید کووید-۱۹ دست یافتند که بنا بر سیاست‌های وزارت بهداشت در حال حاضر این دارو تنها توزیع بیمارستانی دارد.

دکتر سعید ملکی، مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان با بیان اینکه این شرکت در سال ۱۳۸۱ فعالیت خود را آغاز کرد، گفت: هدف از تاسیس این شرکت، تولید داروهای خاص و وارداتی بوده است؛ از این رو توانستیم بسیاری از داروهای وارداتی مورد نیاز کشور را تولید کنیم.

ملکی، داروهای تولید شده در این شرکت را داروهای وارداتی مورد نیاز برای بیماران مبتلا به بیماری‌های خاص مانند تالاسمی، سرطان‌ها و همچنین برخی از آنتی بیوتیک‌ها و داروهای ضد قارچ و ویروس دانست و یادآور شد: از جمله داروهای ضد قارچ و ویروس را می‌توان به “آسیکلوویر” تزریقی و “وریکونازول” اشاره کرد که در حال حاضر به بازار سلامت کشور عرضه شده‌اند.

وی با اشاره به موفقیت این شرکت در تولید داروی رمدسیویر افزود: این دارو قبلا برای درمان بیماری‌هایی چون “سارس” و “مرس” تجویز می‌شد؛ ولی از آنجایی که در ایران این دو بیماری شیوع نیافت، این دارو به تولید داخل نرسید.

مجری طرح اضافه کرد: پس از شیوع کرونا ویروس در کشور و متعاقب آن مطالعات نشان داد که این دارو در درمان مبتلایان به این ویروس اثربخش است؛ از این رو به سمت تولید این دارو رفتیم.

به گفته ملکی، این دارو همزمان با سایر کشورها در ایران به تولید رسید و وارد بازار دارویی کشور شد.

ملکی، اثرات این دارو بر ویروس کرونا را مشابه اثرات آنتی بیوتیک‌های باکتریا استاتیک دانست و توضیح داد: مکانیزم این دارو در بدن به گونه‌ای است که از تکثیر و رشد این ویروس در بدن جلوگیری می‌کند.

وی ادامه داد: هر دارویی که مانع از رشد ویروس در بدن می‌شود، در هر زمانی که فرد مبتلا به آن می‌شود، قابل تجویز است.

این محقق یادآور شد: در بسیاری از مبتلایان، کرونا ویروس بدون علامت فرد را درگیر می‌کند؛ از این رو در شرایط شیوع این ویروس، سعی می‌شود که این دارو برای افرادی تجویز شود که در مرحله حاد بیماری قرار دارند.

ملکی با تاکید بر اینکه داروی رمدسیویر تولید شده است، اظهار کرد: تولید داروی رمدسیویر به‌محض تایید وزارت بهداشت و درمان در دستور کار این شرکت دانش بنیان قرار گرفت و اکنون در حال طی مراحل ثبتی است تا در بیمارستان‌های کشور به‌صورت گسترده توزیع شود.

ملکی خاطر نشان کرد: از آنجایی که این دارو یک داروی ژنریک است، در بیمارانی که علایم حاد این ویروس را داشتند، از این دارو به آنها تجویز شد و نتایج تست‌های کارآزمایی‌های بالینی نشان داد که این دارو برای کاهش رشد ویروس‌ها اثر مثبت داشته است.

وی با بیان اینکه این دارو به طور اختصاصی برای ویروس کرونا تولید شده است، اضافه کرد: بر اساس اعلام سازمان غذا و دارو، این دارو بیشتر بیمارستانی و برای بیماران مبتلا به کرونا ویروس که در بیمارستان بستری هستند، تجویز می‎شود؛ از این رو سیاست وزارت بهداشت بر توزیع داروخانه‌ای این دارو نیست.

ملکی خاطر نشان کرد: این دارو مستقیما به داروخانه‌های بیمارستان‌ها توزیع می‌شود.

این محقق حوزه دارویی با اشاره به تجربیات این شرکت در شرایط شیوع ویروس کرونا و اقدام برای ‌تولید دارو، تاکید کرد: رفتار ویروس‌ها در سال‌های گذشته نشان داد که موتاسیون و جهش‌های ژنتیکی در ویروس‌ها زیاد بوده است، به گونه‌ای که در ۲۰ یا ۳۰ سال گذشته دنیا بیماری‌هایی چون سارس، مرس و ابولا را تجربه کرد، ضمن آنکه ویروس آنفلوآنزا نیز جهش‌های زیادی داشته که نشان می‌دهد در سال‌های آینده انواع جدید از این ویروس‌ را خواهیم داشت.

وی ادامه داد: ما هم اگر پایه تولید داروهای دیگر را از قبل نداشتیم، نمی‌توانستیم به این سرعت به تولید داروی رمدسیویر دست یابیم؛ از این رو لازم است که شرکت‌های این حوزه فعالیت‌های علمی و تحقیق و توسعه خود را در زمینه‌های مختلف افزایش دهند تا اگر در آینده مجددا با چنین چالش‌هایی در حوزه سلامت مواجه شدیم، آمادگی مقابله با آن را داشته باشیم.

به گزارش ایسنا، در اکتبر سال ۲۰۱۵ مؤسسه پژوهش پزشکی بیماری‌های عفونی ارتش ایالات متحده آمریکا اعلام کرد که نتایج پیش‌بالینی امیدوارکننده‌ای به‌دست آورده‌اند که ماده دارویی GS-۵۷۳۴ می‌تواند ویروس ابولا را در میمون‌های “رزوس” مهار کند.

ماده دارویی GS-۵۷۳۴ عنوان داروی رمدسیویر (Remdesivir‎) است که به عنوان یک داروی ضد ویروس جدید شناخته می‌شود. این دارو را شرکت دارویی گیلیاد کشور آمریکا برای درمان بیماری ویروسی ابولا و عفونت‌های ویروسی ساخت، ولی به‌تدریج مشخص شد که این دارو خاصیت ضد ویروسی علیه سایر ویروس‌های تک‌رشته‌ای RNA نظیر ویروس سین‌سیشیال تنفسی، ویروس خونین، ویروس تب لاسا، ویروس نیپا، ویروس هِـندرا و خانواده کرونا ویروس‌ها (شامل کروناویروس مرس و سارس)، را دارد.

بر این اساس در زمان شیوع جهانی کرونا ویروس، اداره غذا و داروی آمریکا به داروی رمدسیویر جهت استفاده در درمان موارد شدید کووید-۱۹ در بیمارستان مجوز اضطراری داد و این پروتکل نیز در دنیا در حال اجرا است.

در ایران نیز، این دارو برای موارد شدید کووید-۱۹ که در بیمارستان‌ها بستری هستند، تجویز می‌شود و از آنجایی که این دارو وارداتی است، محققان و برخی از شرکت‌های دانش‌بنیان نسبت به تولید این دارو در کشور اقدام کردند. این دارو تنها توزیع بیمارستانی دارد.

 

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
1 دیدگاه
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
محمدرضا
محمدرضا
3 سال قبل

سلام
آیا این دارو تو ایران موجود هست

دکمه بازگشت به بالا