متن نامه صدیقه پهلوی دختر رضاخان به امام خمینی (ره)

در این مطلب علت نپذیرفتن دختر رضاخان به فرزندی و ندادن شناسنامه با نام خودش را بررسی خواهیم کرد و متن نامه صدیقه پهلوی برای دریافت شناسنامه به امام خمینی را خواهیم دید.

صدیقه پهلوی در سال ۱۳۱۶ با علی خوشخو فرزند حاج تراب ازدواج کرد و چند سال بعد از طریق پدرخوانده‌اش از هویت پدر واقعی خویش آگاه شد. او در سال ۱۳۳۸ و پس از دستیابی به اسناد هویتی خویش به همراه همسر و دو فرزندش راهی تهران شد تا در صدد اعاده هویت واقعی خود برآید. اما دربار به بهانه بیسوادی خود او و مصدقی بودن شوهرش حاضر به پذیرش وی به عنوان فرزند رضاشاه نشد و قریب ۱۹ سال دوندگی وی در دادگستری شاهنشاهی برای اثبات رسمی هویتش با نام پدر یا مادر واقعی ناکام ماند. با وقوع انقلاب اسلامی در ایران، صدیقه شرح ماجرای خود را طی نامه‌ای در فروردین ۱۳۵۸ خطاب به سید روح‌الله خمینی نوشت و با پیگیری‌های قانونی و به استناد اسناد موثق نهایتاً در ۱۳۵۹ موفق شد هویت واقعی خویش را بازیابد و شناسنامه او با نام خانوادگی پهلوی صادر گردید.

صدیقه در روز ۲۲ دی ۱۳۶۸ در سن ۷۳ سالگی در تهران درگذشت و در قطعه ۱۱۲ ردیف ۶۲ شماره۳۰ بهشت زهرا به خاک سپرده شد.

در نامه صدیقه پهلوی دختر رضاشاه به امام خمینی برای گرفتن شناسنامه آمده: وزارت دربار گفته بود شوهرم مصدقی است و اشرف هم گفته بود ما خواهر بی‌سواد نمی‌خواهیم، برای همین شناسنامه ندارم! “

منبع : ویکی پدیا

 

 

بیشتر بخوانید :

کارت عروسی محمدرضا پهلوی و فوزیه دختر پادشاه مصر

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا