تاریخچه بیماری اختلال روانی اسکیزوفرنی

محمد سیمری ؛ اختصاصی جدول یاب

اختلال اسکیزوفرنی؛ اختلالی دردناک که در طول تاریخ بشر، همواره سبب سردرگمی طبیبان و پزشکان بوده است! شاید این سوال برای تان پیش آید که چرا؟ چون در گذشته به اشتباه باور بر این بود که افراد مبتلا به بیماری اختلال اسکیزوفرنی، به وسیله ی شیطان تسخیر شده اند! همین باور سبب شده بود تا از بیماران مبتلا به این بیماری بترسند، آن ها را عذاب دهند، آن ها را تبعید کنند و یا حتی در بعضی شرایط آن ها را برای همیشه زندانی کنند!

 

تاریخچه بیماری اختلال روانی اسکیزوفرنی

 

حتی امروزه نیز با وجود پیشرفت های ارزشمند پیرامون علت بروز این بیماری، سیر پیشروی این بیماری و همچنین درمان آن، باز هم در برخی از موارد سردرگمی های در رابطه با تشخیص این بیماری وجود دارد!

متاسفانه آمار دقیقی از تعداد بیماران مبتلا به اختلال اسکیزوفرنی در دست نیست! شاید علت این موضوع نیز عدم آگاهی لازم و کافی افراد جامعه درباره این بیماری است. البته لازم به بیان این موضوع است که براساس برخی از بررسی های انجام شده از سوی سازمان بهداشت جهانی، مشخص شده است که چیزی حدود ۲۶ میلیون نفر در سراسر نقاط جهان به بیماری اسکیزوفرنی مبتلا هستند.‏

درباره بیماری اسکیزوفرنی بد نیست بدانید اسکیزوفرنی، یک اختلال روانی است که همه ی ابعاد زندگی روزمره ی بیماران را تحت تاثیر خود قرار می دهد و دراز مدت کل شخصیت فرد بیمار را دستخوش تغییر قرار خواهد داد. این بیماری به طور معمول در اواخر سنین نوجوانی و یا اوایل سنین بزرگسالی ظاهر می شود و علایم در مردان نیز در سنین پایین تری نسبت به زنان نشان داده می شود! البته برخی از کارشناسان و محققان نیز معتقدند که امکان ابتلا به بیماری اسکیزوفرنی تقریبا در تمام طول عمر انسان وجود دارد! اختلال اسکیزوفرنی چیزی در حدود ۱ درصد از افراد بزرگسال جهان را تحت تاثیر خود قرار می دهد.

 

و به گفته ی دانشمندان: ” دو درصد مردم جامعه، زمینه ی ابتلا به بیماری اسکیزوفرنی را دارند. ”

متاسفانه همچون بسیاری دیگر از اختلالات روانی، درباره ی علل ایجاد کننده ی بیماری اسکیزوفرنی نیز درک چندان کاملی وجود ندارد! دوستان و خانواده ی فرد بیمار، زمانی که بیماری او تشخیص داده می شود به طور معمول شوکه می شوند، می ترسند و یا حتی در بعضی موارد عصبانی می شوند!

 

تاریخچه بیماری اختلال روانی اسکیزوفرنی

 

اختلال اسکیزوفرنی، خود را با طیف گسترده ای از رفتارهای غیر معمول نشان می دهد. در اختلال روانی اسکیزوفرنی، فرد قابلیت تمیز دادن افکار، ایده ها و تصورات خود را با واقعیت ها ندارد! یعنی بیماران مبتلا به اسکیزوفرنی، اغلب بر این باورند چیزهایی غیر واقعی، وجود دارند و ممکن است در پذیرش واقعیت های واقعی، مشکل داشته باشند. این بیماری روانی، اختلال فکر و خلق ناآرام را در آدمی به همراه دارد که به طور معمول به صورت دشواری در حفظ، تمرکز و تشکیل مفاهیم خود را نشان می دهد.

علاوه بر این، در این بیماری فرد مبتلا ممکن است صداهایی را بشنود! و یا فکر کند که دیگران می توانند فکر او را بخوانند! و یا افکار او را کنترل کنند! همچنین حملات اسکیزوفرنی بدون توجه به جنسیت، نژاد، طبقه و فرهنگ اجتماعی در افراد مبتلا به این بیماری رخ می دهد.

تعداد قابل توجهی از افراد مبتلا به اسکیزوفرنی بایسی به دیگران متکی باشند؛ زیرا آن ها قادر به انجام کارهای خود و یا مراقبت از خود نمی باشند. به همین دلیل مبتلایان به بیماری اسکیزوفرنی در بسیاری از موارد، نیاز به خدمات مستمر روان پزشکی دارند! به طوری که بر اساس آمار بدست آمده، حدود نیمی از تخت های بخش های روان پزشکی بیمارستان ها و مراکز درمانی، توسط این بیماران مبتلا به بیماری اسکیزوفرنی اشغال می شود!

 

تاریخچه ی اختلال روانی اسکیزوفرنی

بیماری اسکیزوفرنی برای اولین بار به شکل رسمی توسط یک روان پزشک بلژیکی به نام “بندیکت مورل” شرح داده شد؛ “بندیکت مورل” این بیماری را جنون زودرس نامید! بعدها یک روان پزشک آلمانی به نام “امیل کرپلین” اصطلاح جنون جوانی را برای گروهی از بیماری هایی به کار برد که در نوجوانی شروع و به زوال عقل، ختم میشد!

یک روان پزشک سوئیسی به نام “یوگن بلویلر” اصطلاح اسکیزوفرنی را برای اولین بار مطرح کرد و اذعان داشت هیچ علامت یا نشانه ای پانوگنومیک بیماری نیست؛ بلکه گروهی از یافته های مشخص نشان دهنده ی تشخیص وجود بیماری اسکیزوفرنی در فرد است. ‏

 

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا