بهبود قدرت مغز چه تاثیری در زندگی آدمی دارد؟

محمد سیمری : مغز؛ عجیب ترین و حیرت آورترین بخش بدن آدمی! ۷۵ درصد از مغز آدمی را آب فرا گرفته است. علاوه بر آب، مغز آدمی چرب‌ ترین عضو بدن نیز به شمار می آید! عضوی که بیش از ۶۰ درصد آن را چربی فرا گرفته است. بد نیست بدانید رشد مغز آدمی از زمانی که در رحم مادر است، شروع می شود و در زمان تولد نیز به بیشینه‌ ی میزان رشد خود می‌ رسد! دقت داشته باشید این روند رشد تا ۱۸ سالگی همچنان ادامه می‌ یابد.

بهبود قدرت مغز چه تاثیری در زندگی آدمی دارد؟

سرعت پردازش اطلاعات در مغز آدمی، چیزی در حدود ۰٫۵ متر بر ثانیه تا ۱۲۰ متر بر ثانیه است! البته لازم به دانستن است که براساس نتایج تحقیقات گوناگون انجام یافته، استرس فزاینده به بروز تغییرات در سلول‌ های مغزی، ساختار و همچنین کارکرد آن می انجامد! البته تغییراتی منفی و غیر مفید!

همچنین جالب است بدانید انسولین، عامل تنظیم کننده‌ ی میزان قند خون آدمی‌ است؛ اما در آخرین تحقیقات و پژوهش های انجام یافته، دانشمندان دریافته‌ اند که حضور این ماده‌ در ناحیه ی مغز، به بهبود حافظه نیز کمک می‌ کند!

متاسفانه براساس باور نادرستی که در میان مردم رایج است، برخی بر این عقیده اند که ما فقط و فقط از ۱۰% مغزمان استفاده می کنیم! این تصور بسیار غلط و نادرست است. ما از اکثر مغز خود استفاده می کنیم. همچنین ما تقریبا از تمام مغز خود در همه ی زمان ها استفاده می کنیم! توجه داشته باشید حتی در حالت استراحت نیز، مغز همچنان فعال است و نیاز به انرژی دارد!

کریستین ساتیان، یکی پزشکان متخصص مغز و اعصاب در دانشگاه اوموئر در آتلانتا بر این باور است حتی زمانی که ما درگیر انجام کاری هستیم و برخی از نورون های مغز در این زمینه، مشغول به کار و فعالیت هستند، بقیه ی مغز ما مشغول انجام کارهای دیگری می باشد! به همین دلیل است که در بعضی شرایط، یک راه حل برای مشکلی که داشتید، ممکن است در زمانی که به آن فکر نمی کنید، یا حتی زمانی که در خواب هستید، به ذهن شما برسد!

دقت داشته باشید مغز آدمی مشابه یک کامپیوتر است! هنگامی که مغز قدرتمند است و به درستی کار می کند، تمام کارکردهای شناختی و همچنین دیگر فعالیت های شما را تقویت می بخشد. اما متاسفانه با افزایش سن آدمی، قدرت مغز کاهش می یابد! به بیان ساده تر می توان گفت با افزایش سن آدمی، بخش هایی از مغز به طور طبیعی شروع به کاهش می کنند و به طور تدریجی نورون ها را از دست می دهند! همچنین ناحیه ی لوب پیشانی و ناحیه ی هیپوکامپ یعنی دو منطقه ی اصلی مغز در تنظیم فرآیندهای شناختی، از جمله تشکیل حافظه و فراخوانی ، در ۶۰ الی ۷۰ سالگی شروع به کوچک شدن می کنند! کاهش قدرت و کوچک شدنی که ممکن است از دست دادن حافظه و همچنین زوال عقل را نیز به دنبال داشته باشد.

 

بهبود قدرت مغز چه تاثیری در زندگی آدمی دارد؟

 

پس می توان گفت حافظه ی آدمی، مانند ماهیچه‌ های بدن انسان نیاز به تقویت دارد! به یاد داشته باشید هر چه مغز شما ورزیده‌ تر و سرحال تر باشد، بهتر می‌ تواند اطلاعات را پردازش کرده و بازخوانی نماید. هنگامی که مغز خود را تمرین می دهید، در واقع توانایی های خلاق خود را نیز بهبود می بخشید که این اتفاق، مزیت رقابت و رشد در کار و فعالیت های شما را به همراه دارد.

به یاد داشته باشید در مغز آدمی، ویژگی خاصی به نام “ویژگی نوروپلاستی” وجود دارد که به سبب این ویژگی خارق العاده می توان توانایی شناختی را توسعه داد، قدرت یادگیری و دریافت اطلاعات جدید را در خود به‌ وجود آورد و مهم تر از همه، در هر سن‌ و سالی حافظه را رشد داد و تقویت کرد.

حتی در روایات و احادیت دین مبین اسلام نیز، به تقویت حافظه و بهبود قدرت مغز سفارش شده است! در روایات و احادیث بیان شده است که از انجام برخی کارها، اجتناب نمایید؛ اجتناب از چیزهایى که باعث بروز فراموشی در آدمی مى ‏شوند همچون انجام معصیت و گناه، علاقه و وابستگی زیاد و بیش از حد به دنیا و مسائل دنیایی، سرگرمی و اشتغال بیش از حد به مسائل بی ارزش و سهل دنیایی و همچنین غمگین و محزون بودن برای مسائل دنیایی و…

حل جدول کلمات متقاطع؛ پیشنهادی فوق العاده و ایده آل

جدول کلمات متقاطع و همچنین دیگر بازی های مربوط به واژه ها و دیگر بازی های فکری که شما در آن ها مجبور به تنظیم حروف هستید، می توانند به خوبی ناحیه ی مغز آدمی را تحریک نمایند و حافظه را بهبود بخشند.

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا