معمای فوتوشیکی چگونه معمایی است؟

 جدول یاب ، محمد سیمری : سرگرمی محبوب سودوکو یکی از هیجان انگیزترین بازی های فکری به شمار می آید! اما بایستی به این نکته توجه داشته باشید تنها سودوکو جزو بازی های فکری و نیز منطقی محسوب نمی شود و بسیاری بازی های خلاق دیگر نیز وجود دارد. برای نمونه بد نیست در این مطلب با بازی فکری یا همان معمای فکری فوتوشیکی آشنا شوید. با ما همراه باشید.

معمای فوتوشیکی چگونه معمایی است؟

معمای فوتوشیکی ممکن است در نگاه اول، بسیار به جدول سودوکو شباهت داشته باشد، اما توجه داشته باشید که به هیچ وجه اینگونه نیست! یعنی یک تفاوت عمده و اساسی بین معمای فوتوشیکی و نیز جدول سودوکو وجود دارد؛ که همین تفاوت عمده و اصلی سبب شده است تا معماری فوتوشیکی در دسته بندی معماهای منطقی جای گیرد!

بهتر است بیشتر درباره معمای فوتوشیکی توضیح دهیم تا با این تفاوت عمده برای شما آشکار شود. در جدول سودوکو علاوه بر سطرها و نیز ستون ها، مربع های ۲ در ۲ و یا مربع های ۳ در ۳ نیز وجود دارد اما در معمای فوتوشیکی بدین گونه نیست! یعنی در معمای فوتوشیکی فقط و فقط با سطرها و ستون ها مواجه هستیم.

دقت داشته باشید به معماری فوتوشیکی، معمای جایگزاری اعداد یا number place نیز گفته می شود! پس می توان گفت تنها تفاوت معمای فوتوشیکی با جدول سودوکو این است که خبری از وجودمربع های کوچک ۲ در ۲ و یا ۳ در ۳ نیست و فقط سطر و ستون داریم. توجه داشته باشید معمای فوتوشیکی می تواند در اندازه های مختلف و گوناگونی طراحی شود؛ اما در این بین، نوع متداول آن مربعی ۵ در ۵ است. لازم است بدانید در این مربع ۵ در ۵ بایستی اعداد ۱ تا ۵ را به صورتی در خانه های جدول فوتوشیکی قرار دهید که هر عدد، فقط و فقط یک بار در سطرها و ستون های جدول تکرار شود!

در ادامه ی این مطلب، ما نمونه ی موردی حل شده ای را نیز قرار داده ایم تا شما بهتر بتوانید با معمای فوتوشیکی و نحوه ی حل آن آشنا شوید. دقت داشته باشید همانطور که در نمونه ی حل شده نیز واضح است، بین برخی از خانه های جدول معمای فوتوشیگی علامت هایی به عنوان راهنما قرار داده شده است؛ توجه داشته باشید این علامت ها، همان علامت بزرگ تر و علامت کوچک تردر علم ریاضیات است!

بنابراین می توان گفت بایستی شما به هنگام حل معمای فوتوشیکی به این علامت های بزرگ تر و با کوچک تر نیز توجه نمایید و اعداد را طوری در خانه های جدول قرار دهید که با این علامت ها سازگار و هماهنگ باشند.

حل جدول معمای فوتوشیکی

پس حالا که با معمای فوتوشیکی آشنا شدیم، بهتر است قانون حل این جدول را نیز فرا گیریم.

قانون حل جدول معمای فوتوشیکی

برای حل جدول معمای فوتوشیکی بایستی در ابتدا اعداد ۱ تا ۵ را به صورتی در خانه های این جدول قرار دهید که هر عدد فقط و فقط یک بار در سطرها و ستون های جدول تکرار شوند. علاوه بر این، به هنگام حل جدول معمای فوتوشیکی بایستی به علامت بزرگ تر و همچنین علامت کوچک تر نیز توجه نمایید و اعداد را طوری در خانه های جدول قرار دهید که با این علامت ها سازگار باشند.

بررسی چند نکته کلیدی در حل جدول معمای فوتوشیکی

نکته یک

یکی از مهم ترین نکات در حل جدول معمای فوتوشیکی، توجه به علامت بزرگ تر و علامت کوچک تر راهنما در جدول است؛ زیرا  بدون توجه به این علامت ها، معمای فوتوشیکی حل نخواهد شد!

نکته دو

دقت داشته باشید از بین اعداد ۱ تا ۵، عدد ۱ تنها عددی است که نمی تواند از عددی دیگر بزرگ تر باشد! پس هر خانه ای که علامت بزرگ تر از آن خارج می شود، نمی تواند حاوی عدد ۱ باشد. همچنین عدد ۵ نیز دارای همین ویژگی است، اما به صورت برعکس! یعنی به ان دلیل که عدد ۵ از دیگر اعداد جدول؛ بزرگ تر است، پس می توان گفت هر خانه ای که علامت کوچک تر از آن خارج شده است، نمی تواند حاوی عدد عدد ۱ باشد.

نکته سه

برای حل جد.ل معمای فوتوشیکی، بهتر است در ابتدا به سراغ حل سطرها و یا ستون هایی بروید که اعداد بیشتری در آن ها به دست آمده است!

نکته چهار

راز حل جدول معمای فوتوشیکی فقط و فقط یک چیز است: توجه به عدم تکرار اعداد در سطرها و ستون ها و همچنین بررسی تقابل سطرها و ستون های این جدول.

نکته پنج

توجه داشته باشید همانند دیگر سودوکوها و معماهای فکری و منطقی، معمای فوتوشیکی نیز فقط و فقط دارای یک جواب منحصر به فرد است! بنابراین چنانچه در هنگام حل جدول معمای فوتوشیکی به جواب های متعدد و گوناگونی دست یافتید، مطمئن باشید قانون حل جدول معمای فوتوشیکی را زیر پا گذاشته اید و جواب شما اشتیاه است!

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا