روش حل جدول سودوکوی قلعه ای چگونه است؟

جدول سودوکو، جدولی است جذاب و هیجان انگیز با ابعاد مختلف که امروزه یکی از سرگرمی‌ های فکری و منطقی مفید و ارزشمند در کشورهای مختلف جهان به شمار می‌ آید! سودوکو یک کلمه ی ژاپنی است به معنای عددهای بی تکرار.

توجه داشته باشید حل جدول سودوکو کار ساده و راحتی نیست؛ چرا که در این جدول فقط چند عدد به طور پیش فرض قرار داه شده است و بایستی باقی اعداد را ما براساس قوانین معین شده ای، جاگذاری نماییم.

روش حل جدول سودوکوی قلعه ای چگونه است؟

 

در بیان فواید حل جدول سودوکو فقط می توان گفت حل جدول سودوکو، سبب افزایش فعالیت سلول های خاکستری مغزی می شود؛ همچنین به این دلیل که این بازی فرد را ترغیب می کند تا انتهای حل کامل جدول سودوکو پیش رود، این اتفاق سبب درگیر شدن سلول های مغزی و همچنین جلوگیری از بروز زوال عقل و پیشگیری از ابتلا به بیماری آلزایمر می شود.

در مطالب قبلی، درباره انواع گوناگون جدول های سودوکو به بحث و بررسی پرداختیم. لازم به بیان این موضوع است که دنیای سودوکو آن قدر وسیع و گستره می باشد که می توان تعداد بیشماری جدول سودوکو را با قوانین و روش های حل مختلف طراحی نمود! ما در این مطلب تصمیم داریم شما را با سودوکوی قلعه ای آشنا نماییم؛ با ما همراه باشید.

سودوکوی قلعه ای یکی از انواع جذاب و پرطرفدار جدول سودوکو به شمار می آید که البته بایستی به این نکته نیز اشاره کرد که قانون حل آن کمی پیچیده تر و دشوارتر است! در تعریف سودوکوی قلعه ای بهتر است این چنین شرح دهیم: “قلعه محلی است که فقط و فقط افراد خاص می توانند وارد آن شوند.”

اما در این جا، منظور از افراد، همان اعداد می باشند! پس جمله ی بالا را ویرایش می کنیم و این چنین می گوییم که: “سودوکوی قلعه ای، سودوکویی است که فقط و فقط اعداد خاصی می توانند درون قلعه جای گیرند”

برای درک بهتر این موضوع، در ادامه یک نمونه جدول سودوکوی قلعه ای حل شده را آورده ایم؛

روش حل جدول سودوکوی قلعه ای چگونه است؟

 

شاید با بررسی جدول سودوکوی بالا، متوجه شده اید که قلعه ی مورد نظر جدول سودوکوی ما، همان خانه های رنگی بهم پیوسته است! در تعریف بالا دانستیم که که در این قلعه، یعنی در این خانه های رنگی بهم پیوسته، فقط و فقط اعداد خاصی می توانند قرار گیرند. اعدادی که دارای ویژگی های خاص و منحصر به فردی می باشند!

به جدول سودوکوی قلعه ای حل شده در بالا دقت کنید؛ تمام اعدادی که در داخل قلعه یا خانه های رنگی بهم پیوسته قرار گرفته اند، از اعدادی که در خانه ی سفید کنار خود قرار دارند بزرگتر هستند! برای نمونه در یک مثال می توان این چنین گفت: خانه f2 جدول سودوکوی ما، دارای عدد ۵ است و از خانه های سفید رنگ کنار خود، یعنی خانه های f1، e2 و g2 بزرگ تر است.

شاید اکنون بتوانیم به سادگی قانون حاکم بر حل جدول سودوکوی قلعه ای را بدین صورت شرح دهیم:

در جدول سودوکوی قلعه ای، اعداد ۱ تا ۹ را به صورتی در خانه های جدول سودوکو قرار دهید که هر عدد، فقط و فقط یک بار در سطرها، در ستون ها و همچنین در مربع های کوچک ۳ در ۳ تکرار شوند. علاوه بر آن، هر یک از خانه های رنگی بایستی از خانه ی سفید افقی و خانه ی سفید عمودی مجاور خود، بزرگ تر باشد!

در مثالی دیگر، دقت داشته باشید در جدول سودوکوی قلعه ای حل شده، خانه ی h7 دارای عدد ۸ می باشد؛ دقت داشته باشید این خانه سفید رنگ است و در مجاورت دو خانه ی رنگی h6 و j7 قرار گرفته است. براساس قانون حل جدول سودوکوی قلعه ای، خانه ی رنگی از خانه ی سفید رنگ مجاور خود بزرگ تر است؛ یعنی اعداد قرار گرفته در خانه های h6 و j7 بایستی از عدد ۸ بزرگ تر باشند! خب در این شرایط فقط و فقط یک عدد است که می تواند از عدد ۸ بزرگ تر باشد! بله، درست متوجه شدید؛ هر دو خانه ی h6 و j7 بایستی دارای عدد ۹ باشند.

به عنوان یک نکته ی مهم توجه داشته باشید عدد ۱ به هیچ عنوان نمی تواند در خانه های رنگی ای که کنار آن ها خانه ی سفید دارد، قرار گیرد؛ شاید این سوال برای تان مطرح شود که چرا؟ دقت داشته باشید براساس قانون سودوکوی قلعه ای، خانه ی رنگی بایستی از خانه ی سفید مجاور خود بزرگ تر باشد، اما اگر خانه رنگی بخواهد عدد ۱ باشد، نمی تواند از خانه سفید کنار خود بزرگ تر باشد! زیرا عدد ۱ در بین اعداد ۱ تا ۹ از همه کوچک تر است.

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا