جدول سودوکوی ۵ و ۱۰ چگونه جدولی است؟

جدول یاب ، محمد سیمری: همان طور که می دانید بازی سودوکو از جمله سرگرمی های بسیار پر مخاطب و هیجان انگیز می باشد؛ بازی ای که به سن و سال خاصی محدود نیست و همه ی افراد با هر سن و سالی می توانند آن را انجام دهند! تنها موضوع مورد تفاوت در بین انواع بازی های سودوکو، میزان سختی آن ها است!

جدول سودوکوی 5 و 10 چگونه جدولی است؟

چنانچه شما نیز همچون دیگر افراد، علاقمند به انجام بازی سودوکو باشید و یا حتی حداقل یک بار این بازی را انجام داده باشید، بی شک با قوانین حاکم بر آن آشنایی لازم و کافی دارید و آن قوانین برای همیشه در ذهن شما باقی خواهد ماند.

جدول سودوکو یک جدول مربع شکل می باشد؛ جدول مربع شکلی با ۸۱ خانه و ابعاد ۹ در ۹! به طور دقیق تر می توان گفت دارای ۹ سطر، ۹ ستون و همچنین ۹ مربع کوچک ۳ در ۳٫ توجه داشته باشید قانون حاکم بر بازی سودوکو، فقط و فقط بر عدم تکرار اعداد استوار است. دقت داشته باشید در جدول سودوکوی معمولی یا جدول سودوکوی کلاسیک، بایستی شما اعداد ۱ تا ۹ را به صورتی در خانه های جدول قرار دهید که هیچ یک از اعداد در سطرها و ستون ها و همچنین مربع های ۳ در ۳ تکراری نباشند!

جدول سودوکو دارای انواع پرشماری است! شاید در این بین، این سوال برای تان پیش آید که چطور ممکن است یک جدول ۹ در ۹ دارای انواع گوناگونی باشد؟ برای اثبات این ادعا، در این مطلب تصمیم داریم شما را با یکی از جذاب ترین انواع جدول سودوکو آشنا کنیم؛ با ما همراه باشید.

جدول سودوکوی ۵ و ۱۰ متاسفانه علیرغم جذابیت فوق العاده زیاد، برای بسیاری از سودوکوبازها ناآشنا می باشد! ممکن است شما با شنیدن نام جدول سودوکوی ۵ و ۱۰، این گمان در ذهن تان ایجاد شود که ابعاد این نوع جدول، ۵ خانه ای و یا ۱۰ خانه ای است. اما این گمان، صحت ندارد! جدول سودوکوی ۵ و ۱۰ همانند جدول سودوکوی معمولی، یک جدول ۹ در ۹ است. پس معنای جدول سودوکوی ۵ و ۱۰ چیست؟

جدول سودوکوی 5 و 10 چگونه جدولی است؟

برای توضیح این اتفاق، موضوعی را با هم بررسی می کنیم. از بین اعداد ۱ تا ۹، حاصل مجموع کدام دو عدد ۵ می شود؟ در پاسخ بایستی گفت اعداد ۵ تا ۹ نمی توانند ادعای صحیحی باشند، چون این اعداد، خود از ۵ بزرگ تر هستند. بنابراین تنها مجموعه اعداد {۱ و ۴} و مجموعه اعداد {۲ و ۳} می مانند که حاصل جمع آن ها ۵ خواهد شد.

حال در مرحله ی بعد، از بین اعداد ۱ تا ۹ تمام حالت هایی که جمع دو عدد می تواند عدد ۱۰ شود، کدام است؟

چنانچه شما کمی تمرکز کنید و از ذهن خود کمک بگیرید، به این ترکیب ها دست خواهید یافت:

{۱ و ۹}، {۲ و ۸}، {۳ و ۷}، {۴ و ۶} و در نهایت مجموعه اعداد {۵ و ۵}

به شما توصیه می کنیم مجموعه اعداد {۵ و ۵} را از یاد ببرید! البته دلیل این اتفاق در انتها مشخص خواهد شد. در این شرایط، ۴ ترکیب از بین اعداد ۱ تا ۹ وجود خواهند داشت که مجموع دو عدد، حاصل ۱۰ را ایجاد خواهد نمود!

در این مرحله، بهتر است کمی درباره اعداد یونانی به بحث و بررسی بپردازیم! چنانچه شما آشنایی کمی با اعداد یونانی داشته باشید می دانید که عدد ۱ می شود I، عدد ۲ می شود II و… تا عدد ۱۲ که می شود XII. در بین اعداد یونانی، عدد ۵ به صورت V نوشته می شود و عدد ۱۰ نیز به صورت X نوشته می شود.

خب تا اینجای کار این توضیح کافی است! برای اینکه بتوانیم جدول سودوکوی ۵ و ۱۰ را واضح تر توضیح دهیم، تصمیم داریم این کار را با یک نمونه جدول سودوکوی ۵ و ۱۰ حل شده، به انجام رسانیم؛

چنانچه شما به دقت به نمونه جدول سودوکوی ۵ و ۱۰ حل شده توجه نمایید، متوجه خواهید شد که در بین برخی از خانه های جدول، علامت V یعنی عدد ۵ و علامت X یعنی عدد ۱۰) وجود دارد! می توان گفت در هر کجای جدول که بین دو خانه ی کنار هم، علامت V وجود دارد، جمع اعداد آن دو خانه ۵ می شود و هر کجای جدول که بین دو خانه ی کنار هم، علامت X وجود دارد، جمع اعداد آن دو خانه ۱۰ شده است! بی شک شما متوجه شده اید که جدول سودوکوی ۵ و ۱۰ چیست!

پس می توان قانون جدول سودوکوی ۵ و ۱۰ را به این صورت توضیح داد:

در جدول سودوکوی ۵ و ۱۰ همانند جدول سودوکوی معمولی، اعداد ۱ تا ۹ را به صورتی در خانه های جدول قرار می دهیم که هر عدد فقط و فقط یک بار در سطرها، ستون ها و مربع های کوچک ۳ در ۳ تکرار شوند. علاوه بر این، جمع اعداد دو خانه ی مجاوری که بین آن ها علامت X قرار دارد، بایستی عدد ۱۰ شود و همچنین جمع اعداد دو خانه ی مجاوری که بین آن ها علامت V قرار دارد، بایستی عدد ۵ شود؛ ضمن آنکه تمام علامت های X و V در جدول نشانه گذاری شده اند.

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا