ساز ترومپت چگونه سازی است؟

محمد سیمری ؛ اختصاصی جدول یاب

موسیقی دارای فواید گوناگون و ارزشمندی برای ذهن و روح و جسم آدمی می باشد؛ موسیقی و گوش کردن به موسیقی سبب می شود تا کمتر بـه زمان فکر کنیم و بهتر و پر انرژی تر کارها را انجام دهیم.

موسیقی می تواند منبع خوبی برای لذت بردن و خرسندی آدمی باشد؛ اما تحقیقات و پژوهش ها درباره ی فواید موسیقی از نظر علمی نشان داده اسـت کـه بهره گیری از موسیقی درمانی در روانشناسی نیز فایده‌ های زیاد و مختلفی دارا است. برای نمونه تحقیقات در مورد فواید گوش کردن به موسیقی نشان داده اسـت گوش کردن بـه موسیقی در پس زمینه ی کار کردن، می تواند عملکرد مهارت‌ های شناختی را در افراد بزرگسال تقویت نماید.

 

ساز ترومپت چگونه سازی است؟

 

در این مطلب تصمیم داریم درباره “ساز پادشاهان” با یکدیگر صحبت کنیم! ترومپ از جمله مهم ترین سازهای دنیای موسیقی، می باشد که به گروه سازهای بادی برنجی تعلق دارد. دقت داشته باشید ساز ترومپت از دسته ی سازهای انتقالی است. علاوه بر این، ساز ترومپ در محدوده ی سوپرانو، زیرترین صدا را در بین سازهای بادی برنجی می‌ تواند تولید کند! ترومپت از جمله سازهایی است که صدایی بلند، نافذ و زیبا دارد.

ترومپت سازی است قدیمی و کهن که نوع فلزی آن را می توان نزدیک به ۱۵۰۰ سال قبل از میلاد، در نزد سپاهیان روم یافت؛ دقت داشته باشید شکل اولیه ترومپت، بدون کلید و یا پیستون می باشد. لازم است بدانید ساز ترومپت‌ ابتدایی را از چوب خیزران و همچنین شاخ حیوانات می‌ ساختند و از این ساز بادی در شکارگاه‌ ها و جنگ‌ ها استفاده می‌ کردند.

با گذشت زمان، یونانیان یاستان ترومپت فلزی را ساختند؛ همچنین نوعی دیگر از ساز ترومپت‌ مسی و نقره‌ ای در مصر باستان نیز برای امور نظامی و استفاده در رژه‌ ها ساخته شد. تکامل ساز ترومپت در اینجا متوقف نشد! بعد‌ها در قاره ی اروپا فردی به نام “دنر” نخستین ترومپت فلزی را ساخت. از قرن ۷ تا ۱۳ میلادی، انواع ترومپت‌ های استخوانی خاصره و همچنین ترومپت صدف دریایی که به صورت ترومپت بلند نواخته می‌ شدند، ساخته شد!

در سال ۱۸۱۰ میلادی بود که اولین پیشرفت رضایت بخش در ساز ترومپت حاصل شد؛ شاید این سوال برای تان پیش آید که این پیشرفت ازشمند چه بود؟ در پاسخ بایستی گفت اضافه شدن کلید بر روی ساز ترومپت و همچنین دیگر سازهای برنجی! این اتفاق توسط فردی به نام هلیدی یا halliday روی داد و به نام او نیز در تاریخ ثبت شد.

 

جالب است بدانید ترومپت، یکی از سازهای رایج در ایران است که قدمتی چندین و چند ساله دارد؛ ساز ترومپت از دوران صفویه در کشورهای ایران و ترکیه رواج داشته است! این ساز در انواع سبک های موسیقی ایرانی شامل کلاسیک، پاپ و… استفاده می شود! همچنین ترومپت در انواع موسیقی‌ های بین المللی مانند موسیقی کلاسیک، موسیقی جاز و موسیقی پاپ نیز به‌ کار می‌ رود.

 

ساز ترومپت چگونه سازی است؟

 

این نکته را بد نیست بدانید ساز ترومپت سبب تولد ساز دیگری نیز شد! در سال ۱۸۳۹ میلادی نوع دیگری از ساز ترومپت، در اندازه و صدا دهی های مختلف توسط فردی به نام “آدولف ساکس” ساخته شد! او کلیدهای چهارم و حتی پنجم را نیز به بعضی از این سازها اضافه کرد که به نام “ساکسهورن” معرفی شد.

 

ساز ترومپت از نظر ظاهری، بسیار شبیه به ساز کورنت است! و تنها تفاوت آن با ساز کورنت در لوله ی این ساز است که در بیشتر طول خود، قطری یکسان دارد! قسمت دهانی ساز ترومپت، فنجانی شکل و کم عمق است و انتهای این ساز، به ناقوسی نه چندان بزرگ ختم می شود.

توجه داشته باشید ساز ترومپت دارای سه دکمه ی متصل به سه دریچه است! اما این سه دکمه چطور کار می کنند؟

فشار بر دکمه ی اول، دریچه ی مربوطه را باز کرده و طول لوله را در مجموع آن قدر زیاد می کند که صدای حاصل نیم پرده بم شود! دکمه ی دوم نیز هر گاه به پایین فشار داده شود، صوت حاصل، نیم پرده و دکمه ی سوم ، یک پرده و نیم پایین می آید!

 

در انتها بد نیست بدانید در حال حاضر، پر مصرف ترین ترومپتی که در ارکستر سمفونیک ها استفاده می شود، ترومپت بم یا سی بمل است که از لحاظ صدای پر و نرم، بر دیگر انواع این ساز برتری دارد!

 

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا