بدن ما چند استخوان دارد؟

محمد سیمری ؛ اختصاصی جدول یاب

استخوان های بدن آدمی ویژگی های منحصر به فرد بسیاری دارند که به آن ها کمک می کند تا نقش محافظتی ایده آلی را برای دیگر اعضای بدن ایفا نمایند! در آدمی نیز مانند دیگر جانوران، وظیفه اسکلت استخوانی عبارت است از حفاظت اندام‌ هایی مانند مغز، قلب، شش‌ ها و همچنین ایفای حرکت.

 

 

دقت داشته باشید اسکلت آدمی، به عنوان تکیه‌ گاه عضلات بدن می باشد! البته اگر چه به نظر استخوان ‏‌های بدن آدمی سفت و محکم هستند، اما چیزی در حدود ۷۵ درصد از آن‏‌ ها را آب تشکیل داده است!

لازم به بیان است مغز استخوان آدمی، مرکز گلبول سازی است. همچنین استخوان را بایستی منبعی مهم برای ذخیره ی مواد معدنی گوناگون به ویژه ماده ی کلسیم برشمرد که وجود آن‌ ها در فعالیت‌‌ های حیاتی روزمره ی بدن ضرورت دارد.

درباره ی استخوان های آدمی بد نیست که بدانید استخوان ‏‌های ما، چیزی در حدود ۱۴ درصد از وزن کل بدن مان را تشکیل می‏‌ دهند. لازم است بدانید ساختار استخوان های بدن آدمی در طول عمر وی تغییر پیدا می کند! که مهم ترین این تغییرات، جایگزینی تدریجی و مداوم استخوان است که به جایگزینی تمامی ساختار هر استخوان که به طور متوسط هر ۱۰ سال یک بار اتفاق می افتد، اطلاق می شود.

توجه داشته باشید بدن یک انسان بالغ، دارای ۲۰۶ استخوان است. کوچک‌ ترین استخوان، استخوان رکابی است که در واقع داخلی‌ ترین استخوان از سه استخوان گوش میانی نیز به شمار می آید؛ جالب است بدانید این استخوان کم‏‌ تر از سه میلی ‏‌متر است!

استخوان ران آدمی، بلندترین و در عین حال قوی‌ ترین استخوان بدن انسان نیز می باشد؛ این استخوان یک چهارم قد هر فرد را تشکیل می‏ دهد. البته استخوان درشت‌ نی، دومین استخوان بزرگ در اسکلت آدمی است. بد نیست بدانید بیش‌ ترین تعداد استخوان ‏‌های بدن آدمی، در دستان ما قرار دارد!

 

نکته‌ ی بسیار جالب در مورد تعداد استخوان‌ ها در بدن آدمی این است که انسان با ۲۷۰ استخوان به دنیا می‌ آید اما همراه با رشد بدن، برخی از آن‌ ها در هم ترکیب می‌ شوند و این اتفاق باعث می‌ شود در هنگام بلوغ آدمی، تعداد استخوان‌ ها به ۲۰۶ عدد کاهش یابد! شاید بتوان گفت یکی از دلایل کاهش انعطاف‌ پذیری بدن بزرگسالان، این مسئله است. دقت داشته باشید تنها استخوانی که به هنگام تولد آدمی، رشد کافی یافته و دیگر تغییری نمی ‏‌کند، در گوش آدمی قرار دارد.

 

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا