مصرف زیاد چای سیاه چه مضراتی برای بدن دارد؟

محمد سیمری ؛ اختصاصی جدول یاب

چای یکی از پر مصرف ترین نوشیدنی های روزانه ی جهان می باشد که در سراسر نقاط جهان، مورد استقبال پیر و جوان، زن و مرد است. نوشیدنی چای در کشور ایران،  یکی از مورد توجه ترین نوشیدنی ها می باشد؛ جالب است بدانید مصرف چای در داخل کشور چیزی در حدود ۱۱۰ هزار تن در سال است که حدود ۳۰ هزار تن از این مقدار، در داخل کشور تولید و بقیه آن از طریق واردات تامین می‌ شود.

 

مصرف زیاد چای سیاه، چه مضراتی برای بدن دارد؟

 

جالب است بدانید تمام چای‌ ها موجود در جهان، دارای کافئین و تنین هستند؛ کافئین و تنین بر روی مغز اثر می‌ گذارند و باعث افزایش سطح هوشیاری و کاهش خطر ابتلا به بیماری آلزایمر می‌ شوند. همچنین کافئین موجود در چای، باعث آرامش عضلات و سیستم عصبی بدن انسان می شود. لازم به یادآوری است هر چه فرآیندهای انجام یافته بر روی چای بیشتر باشد، مقدار آنتی‌ اکسیدان آن نیز کاهش می‌یابد.

به همین دلیل می توان گفت چای سبز دارای خواص بیشتری است؛ و این اتفاق به این سبب است که در فرآیند فرآوری کارخانه، مرحله تخمیر حذف شده است! و در نتیجه ماده ی پلی فنول آن از بین نمی رود و مقدار آنتی اکسیدان ها و پلی فنول ها حفظ می شود! به همین سبب چای دارای خواص بیشتری خواهد بود. به بیان واضح تر می توان گفت پلی فنول ها، یکی از مهم ترین ترکیبات موجود در چای سبز هستند که اثرات ضد التهابی، اثرات آنتی اکسیدانی و همچنین اثرات ضد سرطانی دارند.

 

عوارض مصرف زیاد نوشیدنی چای

برخی از افراد چای را پر رنگ می نوشند و برخی دیگر آن را کم رنگ!  بد نیست بدانید مصرف روزانه و بیش از اندازه ی چای، می تواند عوارضی نیز برای بدن داشته باشد. برای نمونه مصرف روزانه ی چای، میزان سموم بدن را افزایش می دهد! علت ریشه ای این اتفاق، وجود آلومینیوم در برگ های بعضی از انواع چای ها است.

چای دارای مقدار قابل توجهی اگزالات است؛ مصرف زیاد اگزالات بر روی سلامت کلیه های آدمی تاثیر می گذارد و باعث ایجاد سنگ کلیه می شود! اختلال در سیستم دفع ادرار آدمی، از دیگر مضرات مصرف چای به مقدار زیاد است. دقت داشته باشید در این شرایط، مثانه ی آدمی سنگین می شود و فرد به طور مرتب و پی در پی، نیاز به تخلیه مثانه پیدا می کند! نوشیدنی چای سرشار از ماده ی تانن است؛ مصرف منظم آن در سیستم گوارشی آدمی، اختلالاتی را ایجاد می کند و منجر به بروز ناراحتی هایی همچون اسهال، یبوست و… می شود. چای، ترشح اسید معده را تحریک می کند؛ بنابراین برای اشخاصی که مبتلا به عارضه ی زخم معده هستند، توصیه می شود چای را با کمی شیر و شکر مخلوط نمایند.

 

مصرف زیاد چای سیاه، چه مضراتی برای بدن دارد؟

 

یکی از دیگر از عوارض مصرف بیش از اندازه چای که ممکن است حتی برای تان عجیب نیز باشد، این است که مصرف زیاد این نوشیدنی مانع از دفع ماده ی فلوراید در بدن می شود. توجه داشته باشید یکی از تاثیرات سوء افزایش ماده ی فلوراید، افزایش میزان شکستگی استخوان در افراد است. توجه داشته باشید ماده ی فلورین باعث ضعیف شدن استخوان ها می شود و در نتیجه، احتمال شکستگی استخوان در فرد به طور قابل ملاحظه ای افزایش می یابد.

بر خلاف باور عده ای از افراد، مصرف زیاد چای سبز نیز مشکل ساز است! مصرف چای سبز همچون چای سیاه به همراه غذا، جذب موادی چون روی، آهن و کلسیم را در حد قابل توجهی کاهش می‌ دهد! البته در مردان، در بعضی شرایط به واسطه ی غلظت خون و نیز آهن انباشته ای که دارند، توصیه می‌ شود در جهت کاهش مقدار این آهن انباشته شده، نوشیدنی چای را بلافاصله پس از صرف غذا مصرف نمایند.

 

درباره کودکان نیز برخی عوارض در مصرف چای وجود دارد؛ برای نمونه کودکان بیش فعال و بی اشتها نبایستی از نوشیدنی چای استفاده نمایند؛ زیرا مشکل شان را تشدید خواهد کرد. همچنین برای زنان باردار نیز مصرف چای مضر است، زیرا ویار را تشدید می‌ کند! توجه داشته باشید همواره به خانم‌ ها توصیه می‌شود در سنین باروری، شیردهی و همچنین در صورت ابتلا به عارضه ی کم‌ خونی به میزان متناسب چای مصرف نمایند. همچنین مصرف چاى در طول عادت ماهانه، میزان جریان خون را افزایش می‌ دهد!

 

در انتها به خاطر داشته باشید که به همراه چای، مواد شیرین از جمله قند و شکر استفاده نکنید!

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا