چگونه با افراد بد دهن و فحاش رفتار کنیم؟

محمد سیمری ؛ اختصاصی جدول یاب

بد دهنی اگر چه ممکن است در اولین لحظه‎ های خشم، آدمی‎ را آرام کند اما متاسفانه عواقب و پیشامدهایی دارد که سرانجام دامن وی را خواهد گرفت! برخی افراد برای تخلیه عصبانیت و ناراحتی‌ های خود، کنترل زبان خود را از دست می دهند و هر حرف زشت و ناپسندی از دهان شان خارج می‌ شود.

متاسفانه بد دهنی و فحاشی به طرز فجیع و غیر قابل باوری در جامعه ی ما در حال رواج است! مردم در جامعه ی امروز با صدای بلند سر یکیدگر فریاد می زنند و الفاظ رکیک ناشایستی را به زبان می آورند! حتی آن ها در جمع های دوستانه و در میان شوخی های شان با یکدیگر، از بد دهنی و فحاشی غافل نمی شوند.

 

چگونه با افراد بددهن و فحاش رفتار کنیم؟

 

بی شک می توانست گفت بد دهنی و بدگویی و فحاشی، نشان دهنده ی ویژگی های افراد دارای شخصیت عاجز و فاسد است که در عملکرد های زندگی روزمره ی خود منطق و عقل را در نظر نمی گیرند! بد نیست در ادامه با برخی از ویژگی های افراد دارای شخصیت بد دهن و فحاش آشنا شوید؛ برخی از این ویژگی ها عبارتند از:

اضطراب ، افسردگی و عدم امید به زندگی

برانگیختگی بیش از حد احساسات

نگاه  های تند و خشن به مردم جامعه و حتی دوستان

به هم فشردن پی در پی دندان ها

ایجاد مزاحمت کردن برای دیگر افراد و حالت دفاعی به خود گرفتن

و در انتها سرزنش کردن دیگران و…

 

به یاد داشته باشید مهم ترین عامل در ایجاد بد دهنی و فحاشی در موقعیت های گوناگون صرف نظر از عوامل فیزیولوژیکی و…، ناکامی نرسیدن است! چنانچه فردی در رسیدن به اهداف خود با شکست مواجه شود، ناکامی حاصل شده از آن اتفاق، احتمال پاسخ پرخاشگرانه و خشمگینانه را در او افزایش خواهد داد! به یاد داشته باشید پیش از ناله کردن و شکوه کردن، یک حقیقت بسیار مهم را به خود یادآوری نمایید: “هیچ کسی مایل به شنیدن ناله و شکایت نیست.”

 

چگونه با افراد بددهن و فحاش رفتار کنیم؟

 

این حالت، حالتی طبیعی است که وقتی فردی گستاخانه و بی ادبانه حرف می‌ زند، ما ناراحت شویم؛ به ویژه اگر حرف های او انتقاد درباره‌ ی شخصیت ما باشد! اما موضوع مهم این است که ما در برابر این بی‌ ادبی و گستاخی، چه عکس‌ العملی نشان خواهیم داد؛ عکس العملی که بسیار اختیاری است و بی شک با تصمیم ما در ارتباط است.

چناتچه در چنین شرایطی قرار گرفتید؛ یعنی با فردی فحاش مواجه شدید توصیه می کنیم جایگاه والای انسانی او و رابطه اش با خدا را به وی گوشزد کنید. سپس با زبان دوستانه‌ ای که دارید به او بگویید: “فحش و ناسزا آن قدر زشت و ناپسند است که حتی اگر مخاطب‌ شان یک انسان بت‌ پرست نیز باشد، که گمراه‌ ترین و بدترین انسان روی کره ی زمین است، نیز زشتی فحش را کم نمی‌ کند!” همچنین به او یادآور شوید با گفتن این کلمات زشت و نادرست، به هدف خود نخواهد رسید و محبوبیت خود را در بین دیگر افراد از دست خواهد داد.

 

به یاد داشته باشید افرادی که به بد دهنی و فحش گویی عادت کرده اند، به صورت مکرر و پی در پی از چند واژه ی معدود تکراری و رکیک و همچنین زننده استفاده می کنند! بهتر است برای واژه های رکیک و زننده ی آن ها، یک معادل مودبانه بیابید. همچنین سعی کنید نقاط قوت و ضعف این دسته از افراد را بیابید؛ بر نقاط مثبت آن ها تاکید نمایید و برای تقویت روحیه ی آن ها تلاش کنید!

به یاد داشته باشید چنانچه روزی کسی در برابر شما بی‌ ادبی کرد، به‌ یاد داشته باشید که او هم مثل شما یک آدمیزاد است و لزوما آدم بدی نیست. این شرایط ممکن است برای هر فردی پیش آید!

 

در انتها به شما توصیه می کنیم برای جلوگیری از بروز خشم و ناراحتی در خود، هرگاه احساس می کنید که نمی توانید موضوعی را تحمل کنید، سعی کنید به سرعت از آن موقعیت و مکان خارج شوید. در بعضی شرایط، چاره‌ ای جز ترک کردن آن موفعیت و مکان وجود ندارد! چرا که افراد نه قابل نصیحت هستند و نه موقعیت دفاع صحیح و عاقلانه وجود دارد.

چنانچه شرایط سخت و سخت تر شد، یعنی فرد با نصیحت های پی در پی شما رفتار خود را اصلاح نکرد، بهتر است با این افراد یک رفتار جدی داشته باشیم؛ برای مثال به وی تذکر دهیم که اگر دست از این طرز صحبت کردن بر ندارد، هرگز با او معاشرت نخواهیم کرد.

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا