چگونه از بروز بیماری هاری پیشگیری نماییم؟

محمد سیمری ؛ اختصاصی جدول یاب

بیماری هاری، یکی از بیماری های ویروسی مشترک بین انسان و حیوان می باشد که بسیار خطرناک و کشنده نیز است؛ این بیماری حدود ۲۳۰۰ سال قبل از میلاد شناخته شده است. لازم است بدانید این بیماری به دنبال بروز گاز گرفتگی و یا خراشیدگی توسط پستانداران وحشی و اهلی به­ ویژه پستانداران اهلی چون سگ، گربه و پستانداران وحشی به ویژه روباه، شغال، گرگ و حتی گاو و الاغ به انسان منتقل می‌ شود! بد نیست بدانید پرندگان، ماهی‌ ها، خزندگان و دوزیستان به بیماری هاری مبتلا نمی شوند. دقت داشته باشید بیشترین حیوانی که در انتقال این ویروس خطرناک موثر است، سگ می باشد.

 

چگونه از بروز بیماری هاری پیشگیری نماییم؟

 

ویروس بیماری هاری به وسیله ی بزاق حیوان هار و همچنین محل گاز گرفتگی وارد بدن فرد گاز گرفته شده، می شود و سپس به سمت اعصاب انتهایی در ماهیچه های بدن می‌ رود و در آن جا، شروع به تکثیر و گسترش می‌ نماید. دقت داشته باشید براساس آخرنی تحقیقات انجام یافته، مشخص شده است علایم این ویروس، حتی پس از چند روز و یا حتی چند هفته پس از آلودگی فرد نیز می تواند ایجاد شود! پس چنانچه مورد گاز گرفتگی سگ یا گربه قرار گرفتید، فورا خود را به یک مرکز درمانی برسانید. حتی گاز گرفتگی توسط سگ و گربه صاحب‌ دار نیز موجب انتقال ویروس بیماری هاری می‌ شود، بنابراین محل گاز گرفتگی را با آب و صابون با دقت لازم و کافی بشویید و بلافاصله به یک مرکز بهداشتی و درمانی مراجعه نمایید.

بیماری هاری ۱۰۰ درصد کشنده است، اما ۱۰۰ درصد نیز قابل پیشگیری است. دقت داشته باشید امروزه با پیشرفت علم و همچنین پیشرفت دانش بشر برای ساخت واکسن بیماری های مختلف، بیماری هاری نیز قابل پیشگیری می باشد. اما در گذشته متاسفانه در صورت ابتلای فرد به ویروس بیماری هاری، مرگ او در طول چند روز پس از شروع اولین علایم بیماری، قطعی می بود! بد نیست بدانید سالانه چیزی در حدود ۶۰ هزار نفر در دنیا به دلیل ابتلا به ویروس بیماری هاری فوت می‌ کنند. لوئی پاستور درمان ضد هاری و واکسیناسیون این بیماری را در سال ۱۸۸۵ میلادی ارائه داد.

 

بیماری هاری در کشور ایران

بیماری هاری در کشور ما وجود دارد اما جالب است بدانید ویروس بیماری هاری در کشورهایی چون اسکاندیناوی، بریتانیا، ایرلند، اسکاتلند، استرالیا و نیوزیلند دیده نمی‌ شود! شاید این سوال برای تان پیش آید که دلیل این اتفاق چیست؟ در پاسخ بایستی گفت این حالت بیشتر در ارتباط با وضعیت جغرافیایی این کشورها، به ویژه محصور بودن آن‌ ها به وسیله ی آب می‌ باشد.

در کشور ما، به‌ منظور پیشگیری از ابتلا به بیماری هاری به‌طور ۲۴ ساعته در هر شهرستان، حداقل یک مرکز بهداشتی درمانی مجهز به واکسن و سرم ضد هاری وجود دارد؛ همچنین خدمات لازم برای این بیماری ویروسی به صورت رایگان به افراد ارایه می‌ شود.

 

چگونه از بروز بیماری هاری پیشگیری نماییم؟

 

علائم بیماری هاری در سگ‌ ها، گربه‌ ها و همچنین راسو ها ممکن است متفاوت باشد! علائم بیماری هاری به طور معمول شامل ترس، بروز حالت تهاجمی، ریزش بزاق از دهان حیوان، بلع سخت حیوان، گیج بودن و تلو تلو خوردن حیوان و تشنج است. در مرحله  پیشرفته تر بیماری هاری، حیوان مبتلا به این ویروس، گنگ و منگ به نظر می رسد و از فلج فک پایین خود نیز رنج می برد!

توجه داشته باشید واکسن‌ های تایید شده‌ ی بیماری هاری برای گربه، سگ، راسو، اسب، گاو و گوسفند موجود می‌ باشد. همچنین واکسن‌ های خوراکی تایید شده هم برای ایمن سازی جمعیت حیات وحش مورد استفاده قرار می‌ گیرد.

 

برای کنترل بیماری هاری و همچنین در امان ماندن حیوانات خانگی، توصیه می کنیم حیوان خانگی خود را نزد دامپزشک متخصص ببرید تا واکسن مناسب را بر حسب منطقه‌ ای که در آن هستید، تزریق کند. همچنین توصیه می کنیم از تماس حیوان خانگی خود با دیگر حیوانات جلوگیری به عمل آورید؛ بدین صورت که گربه‌ ها را در درون منزل نگهداری نمایید و همچنین بر سگ های تان، هنگامی که خارج از منزل هستند نظارت کافی و لازم داشته باشید.

همچنین به کودکان خود بیاموزید که هرگز و به هیچ وجه به حیوانات ناآشنا نزدیک نشود! حتی در مواردی که حیوان، آرام به نظر می‌ رسد و در ظاهر علائم بیماری هاری را ندارد. همواره آگاه باشید و به اطراف خود توجه داشته باشید. برای تشخیص بیماری هاری و انجام اقدامات لازم، بزاق، پوست و بافت مغز فردی که مشکوک به بیماری هاری می باشد، آزمایش می شوند تا میزان پیشرفت بیماری را مشخص کند.

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا