آیا بیماری سنگ مثانه قابل درمان است؟

محمد سیمری ؛ اختصاصی جدول یاب

شاید شما نیز جزو افرادی باشید که به تکرار به دستشویی می‌ روید؛ و پس از هر بار، همچنان احساس می‌ کنید که باز هم نیاز به دفع ادرار دارید! حتی ممکن است پس از این که وارد دستشویی شدید، به جای اینکه بدون نگرانی و درد این کار را انجام دهید، در هنگام ادرار کردن احساس سوزش و یا حتی درد داشته باشید. این علائم به طور معمول مرتبط با بیماری عفونت مثانه است! عفونت مثانه در حقیقت عفونت باکتریایی در ناحیه ی مثانه است.

 

آیا بیماری سنگ مثانه قابل درمان است؟

 

جالب است بدانید هنوز علت اصلی بیماری التهاب مثانه مشخص نشده است! همچنین برخی از علائم این بیماری، شبیه علائمی است که در بیماری عفونت ادراری مشاهده می‌ شود! دقت داشته باشید بیماری عفونت مثانه منجر به التهاب مثانه می‌ گردد؛ که در این وضعیت مثانه متورم شده و تحریک می‌ شود.

 

سنگ مثانه؛ بیماری خاموش

در تعریف سنگ‌ های مثانه می توان گفت این سنگ ها، توده‌ های سفت و سختی از املاح معدنی می باشند که در مثانه ی شما تشکیل می شوند. دقت داشته باشید وقتی ادرار در مثانه شما تغلیظ می‌ شود، باعث می‌ گردد املاح موجود در ادرار متبلور شده و سنگ‌ های مثانه ایجاد شوند! شاید این سوال برای تان پیش آید که ادرار تغلیظ شده حاصل چه شرایطی است؟ در پاسخ می توان گفت ادرار تغلیظ شده و بدون حرکت، اغلب در نتیجه ی تخلیه ناکامل مثانه ی شما می‌ باشد. همچنین برخی از عفونت ها نیز می توانند منجر به پیدایش سنگ مثانه شوند! در ادامه ی مطلب پیرامون عفونت مثانه نیز توضیحاتی خواهیم داشت. همینطور هر جسم خارجی که در مثانه وجود داشته باشد، تبدیل به سنگ مثانه می شود! سنگ مثانه بیشتر در مناطق گرمسیر شیوع دارد.

همچنین پروستات بزرگ شده، مانع از دفع کامل ادرار می شود و رسوبات ادراری در مثانه جمع شده و سبب تشکیل سنگ می شوند! یکی دیگر از عوامل موثر در ایجاد سنگ‌ های ادراری و مثانه، کمبود ماده ی پروتئین در رژیم غذایی فرد است. جالب است بدانید بعضی از افرادی که در مثانه ی آن ها سنگ وجود دارد، هیچ‌ گونه مشکلی ندارند؛ حتی زمانی که سنگ‌ های آن ها بزرگ اندازه است! اما چنانچه سنگ تشکیل شده، دیواره ی مثانه را خراش دهد، آن را آزرده کند و یا در مسیر جریان ادرار قرار گرفته و آن را مسدود نماید، می‌ تواند موجب ایجاد علائم و نشانه‌ های این بیماری شود.

 

آیا بیماری سنگ مثانه قابل درمان است؟

 

اندازه ی سنگ های مثانه، به طور معمول بین ۲ تا ۲۰ میلی متر قطر دارند؛ اما سنگ های بزرگتر از این اندازه هم در بعضی افراد دیده شده است! بد نیست بدانید آقایان ۳ برابر بیشتر از خانم ها مبتلا به سنگ مثانه می شوند! همچنین این سنگ ها در افراد بالای ۴۵ سال، شایع تر هستند. سنگ های کوچک مثانه به طور معمول بدون درمان دفع می شوند؛ هر چند بعضی از آن ها نیاز به درمان دارویی و یا درمان جراحی دارند. توجه داشته باشید در صورت عدم درمان، سنگ های مثانه می توانند منجر به بروز عفونت شوند.

دقت داشته باشید هر فردی در طول زندگی خود ممکن است به بیماری عفونت مثانه مبتلا شود؛ اما زنان بیشتر از مردان مستعد ابتلا به عفونت‌ های مثانه هستند. در بیان علت این اتفاق می توان گفت مجرای پیشابراه زنان کوتاه‌ تر می باشد؛ در نتیجه مسیر حرکت باکتری به مثانه ساده‌ تر است! اما در مقابل، شیوع سنگ مثانه در خانم ها کمتر می باشد.

در توصیف بیشتر بیماری التهاب مثانه می توان گفت ممکن است این بیماری سال‌ ها گریبانگیر فرد باشد و در زندگی روزمره ی وی نیز مشکلاتی را ایجاد نماید. این بیماری علائم ادراری بسیار آزار دهنده ای دارد و درمان آن نیز نسبتا مشکل است. بیماری عفونت مثانه می‌ تواند باعث درد اذیت کننده ی کمر شود؛ این درد با درد کلیه همراه است. در این شرایط، شما ممکن است دردی غیر از درد عضلانی را در هر دو طرف کمر یا وسط کمر خود تجربه کنید؛ چنین عوارضی به معنای بیماری عفونت مثانه است که به احتمال زیاد به ناحیه ی کلیه گسترش یافته است! عفونت کلیه همچنین می‌تواند موجب تب خفیف نیز شود.

 

شاید این سوال برای شما پیش آید که سنگ کلیه و سنگ مثانه چه تفاوت هایی با یکدیگر دارند؟ سنگ های کلیه و مثانه از نظر ترکیب شیمیایی با هم تفاوت دارند! اما سنگ های کوچک به طور معمول از کلیه وارد مثانه شده و دفع می شوند و به ندرت باعث تشکیل سنگ می شوند.

 

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا