آیا زگیل‌ تناسلی کشنده است؟

محمد سیمری ؛ اختصاصی جدول یاب

یکی از مشکلات پوستی که ممکن است هر فردی با آن مواجه شود، زگیل های پوستی است. زگیل های پوستی، زائده‌ های پوستی غیر سرطانی‌ ای هستند که به علت یک عفونت ویروسی بر روی سطح پوست آدمی ایجاد می‌ شوند.

 

 

در بین انواع زگیل ها، زگیل‌ تناسلی یا Genital Warts بر اثر ویروس پاپیلومای انسانی یا Human papillomavirus یا به اختصار HPV به وجود می‌ آید! دقت داشته باشید متاسفانه زگیل تناسلی به راحتی توسط تماس جنسی بین افراد منتقل می‌ شود. بد نیست بدانید تاکنون بیش از ۲۰۰ رده از ویروس HPV شناخته شده است و بسیاری آن را با زگیل‌ های تناسلی می‌ شناسند؛ توجه داشته باشید بیش از ۴۰ نوع از ویروس HPV نواحی جنسی را درگیر می‌ کند!

ویروس HPV می تواند عامل بروز بیماری های سرطان‌ گردن رحم، سرطان حلق، سرطان مقعد و همچنین سرطان آلت جنسی نیز باشد. امروزه براساس تحقیقات و پژوهش های گوناگون، تشخیص داده شده است که عامل اصلی بیماری سرطان دهانه رحم، ویروس‌ های پر خطر و ویروس های کم خطر هستند.

این ویروس‌ ها انواع مختلفی دارند؛ شماره‌ های ۱۶ ،۱۸ و ۴۵ سه نوع ویروس تهاجمی هستند که پر خطر محسوب می‌ شوند. متاسفانه زگیل تناسلی از جمله بیماری های شایع در چند دهه ی اخیر می باشد که رابطه ی جنسی پر خطر و محافظت نشده، عامل ایجاد آن در بدن مردان و زنان می باشد.

 

 

شاید این سوال برای تان پیش آید که آیا زگیل تناسلی و تبخال تناسلی یکسان هستند؟ در پاسخ بایستی گفت: خیر! زگیل تناسلی و تبخال تناسلی با هم فرق دارد و اکثرا اشتباه گرفته می شود.! دقت داشته باشید درمانی قطعی برای زگیل تناسلی وجود ندارد، در حالی که تبخال این گونه نیست و قابل درمان است.

به شما توصیه می کنیم چنانچه به زگیل تناسلی و یا تبخال تناسلی  مبتلا شده اید، در اسرع وقت به نزد پزشک متخصص مراجعه نمایید. پزشک متخصص برای افراد مبتلا به این بیماری، آزمایش پاپ اسمیر و HVP تجویز می‌ کند تا تشخیص زود هنگام این بیماری صورت بگیرد.

اگر فرد مدنظر به آزمایش پاپ اسمیر و HVP پاسخ مثبت ندهد، بایستی کولونوسکوپی انجام شود که در این صورت چنانچه از نوع خوش خیم باشد، فرصت داده می‌ شود تا عارضه خود به خود از بین برود! سپس پزشک متخصص از طریق کرم‌ های سوزاننده و یا محلول‌ های درمان کننده مانند فیریز یا لیزر، درمان شود. دقت داشته باشید چنانچه اندازه ی زگیل تناسلی بسیار بزرگ باشد و جواب مثبتی به مصرف دارو‌ها ندهد، نیاز به انجام عمل جراحی و برداشتن توده وجود دارد. به یاد داشته باشید بایستی از انجام خود درمانی های اینترنتی به شدت پرهیز کنید.

 

برای درمان بیماری زگیل تناسلی، واکسن HVP وجود دارد که بایستی یک سال پیش از ازدواج و یا پیش از اولین رابطه ی جنسی در سه نوبت تزریق شود. توجه داشته باشید در نوبت اول، ۲ ماه پس از ازدواج و نوبت دوم ۶ ماه بعد زده شود.

 

 

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا