آیا کم خوابی در ابتلا به بیماری آلزایمر تاثیرگذار است؟

محمد سیمری ؛ اختصاصی جدول یاب

از دست دادن حافظه ی کوتاه مدت، فراموش کردن آدرس ها و اسم ها و… همه و همه از نشانه های بیماری آلزایمر است! بیماری آلزایمر زیر مجموعه ی بیماری زوال عقل، به مغز آدمی آسیب می رساند.

 

 

دقت داشته باشید بیماری آلزایمر باعث از دست رفتن تدریجی و مداوم ناحیه ی مغز می شود و می تواند بر روی صحبت کردن آدمی، فکر کردن و همچنین انجام فعالیت های روزانه ی وی تاثیر بگذارد. در توضیح بهتر و صحیح تر بیماری آلزایمر می توان گفت بیماری آلزایمر، یک اختلال عصبی است که در آن مرگ سلول های ناحیه ی مغزی، باعث کاهش حافظه و همچنین کاهش قدرت شناختی می شود. فرد بیمار در این بیماری، در ابتدا حافظه ی کوتاه مدت خود را از دست می دهد و سپس با فراموش کردن خاطرات قدیمی خود، حتی از یادآوری مهم ترین رویدادهای زندگی خود نیز ناتوان می‌ شود!

بد نیست بدانید آلزایمر، شایع ترین نوع زوال عقل است که ۶۰ تا ۸۰ درصد موارد اختلالات عصبی در ایالات متحده آمریکا را تشکیل می دهد. این بیماری به طور معمول به کندی پیشرفت می‌ کند و علائم آن با گذشت زمان تشدید می‌ شود و تمام ناحیه ی مغز را در بر می گیرد. توجه داشته باشید علت بیماری آلزایمر هنوز مشخص نیست و درمانی هم برای آن وجود ندارد!

شاید این سوال برای تان پیش آید که آیا هم زنان و هم مردان در معرض خطر ابتلا به بیماری آلزایمر قرار دارند؟ در پاسخ بایستی گفت: بله. اما زنان چیزی در حدود دو برابر بیشتر از مردان، احتمال دارد به بیماری آلزایمر مبتلا شوند. برخی محققان و دانشمندان معتقدند طول عمر بیشتر زنان، علت افزایش خطر ابتلای آنان به بیماری آلزایمر است!

 

 

براساس جدیدترین پژوهش انجام یافته در موسسه ی ملی سلامت ایالات متحده آمریکا مشخص شده است کم‌ خوابی و بی خوابی بر ابتلا به بیماری آلزایمر موثر است! دقت داشته باشید حتی یک شب کم‌ خوابی می تواند سبب افزایش میزان تولید آمیلوئید بتا یا Amyloid-β یاشد؛ آمیلوئید بتا یا Amyloid-β در ایجاد بیماری آلزایمر نقش دارد.

این پژوهش این نکته را به اثبات رساند که کم‌ خوابی شبانه، میزان تولید پپتید آمیلوئید بتا یا Amyloid-β را در بخش‌ هایی از ناحیه ی مغز از جمله در نواحی هیپوکمپوس و تالاموس، به عنوان بخش‌ هایی از مغز که بیماری آلزایمر از آنجا آغاز می‌ شود، افزایش می‌ دهد. دقت داشته باشید پپتیدها پلیمرهای کوچکی هستند که از به هم پیوستن اسیدهای آمینه با ترتیب مشخص و با پیوند پپتیدی تشکیل شده‌ اند.

 

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا