آیا سودوکو یک بازی ژاپنی است؟

 جدول یاب ، محمد سیمری: جدول سودوکو از جمله بهترین و رایج ترین سرگرمی ها برای افراد دوستدار و علاقمند به معماهای منطقی و بازی های فکری به شمار می آید. در دنیای حاضر، بسیاری از رونامه های پر تیراژ، مجلات و نشریات پر طرفدار و پر تیراژ و همچنین سایت های گوناگون اینترنتی، نرم افزارهای سرگرمی فعال در تلفن های هوشمند و… همه و همه جدول سودوکو را در خود جای داده اند! به صورتی که امروزه میلیون ها جدول سودوکو در اختیار علاقمندان به این حوزه وجود دارد.

آیا سودوکو یک بازی ژاپنی است؟

شاید بیهوده نباشد این جمله را بگوییم که جدول سودوکو ، معروف ترین و در عین حال در دسترس ترین سرگرمی منطقی سراسر نقاط جهان است.

بررسی تاریخچه جدول سودوکو

براساس باورهای رایج در میان عموم مردم، جدول سودوکو یک بازی ژاپنی به شمار می آید و مردم بر این عقیده استوار هستند که سودوکو، دارای خواستگاه ژاپنی است! اما جالب است بدانید براساس تحقیقات گوناگون انجام یافته، اولین و نخستین جدول سودوکو به صورت امروزی توسط فردی به نام “گارنز” در ماه می سال ۱۹۷۹ میلادی در مجله ی پر تیراژ و مشهور آمریکایی “Dell Pencil Puzzle” و با عنوان سرگرمی “جایگذاری اعداد” یا “Number Place” به چاپ رسید. حتی بد نیست بدانید امروزه در کشور ایالات متحده آمریکا و در بعضی مناطق از آن، نام سرگرمی “جایگذاری اعداد” یا “Number Place” به جای نام “سودوکو” مورد استفاده قرار می گیرد!

در ادامه ی حیات رو به رشد جدول سودوکو، در سال ۱۹۸۴ میلادی، کمپانی با نام “نیکولی”، سرگرمی “جایگذاری اعداد” یا “Number Place” را وارد نشریه ی حود نمود و آن را به خوانندگان خود عرضه کرد! بد نیست بدانید کمپانی “نیکولی”، این دسته از سرگرمی ها را با نامی جدید، روانه ی بازار مصرف نمود! این نام جدید، “Suuji Wa Dokushin Ni Kagiru” بود که در زبان ژاپنی به معنای  “اعداد باید منفرد باشند” یا “اعداد بایستی تنها یک بار تکرار شوند” است.

با انتشار این سرگرمی در نشریه ی کمپانی “نیکولی”، بر شهرت و محبوبیت آن در میان مردم افزوده شد و بسیار مورد استقبال گروه ها و سلیقه های مختلف قرار گرفت.

آیا سودوکو یک بازی ژاپنی است؟

روند رو به رشد محبوبیت سرگرمی سودوکو همچنان ادامه داشت تا اینکه در سال ۱۹۸۶ میلادی، چند تغییر مثبت و مهم در جدول های آن روز اتفاق افتاد! شاید این سوال برای تان پیش آید که آن تغییرات مثبت چه بود؟ در پاسخ بایستی گفت به عنوان تغییر مثبت اول، نوعی تقارن به اعداد اولیه ی داخل جدول سودوکو اضافه شد که این تصمیم جدید، زیبایی خاصی به جداول می بخشید! همچنین علاوه بر آن، تعداد اعداد اولیه یا نشانه های جدول نیز کاهش پیدا کرد.

بدین ترتیب جدول سودوکو به یکی از بهترین و مهم ترین سرگرمی های رایج در میان مردم ژاپن تبدیل شد. اما این سرگرمی همچنان با یک مشکل جدی رو به رو بود! نام طولانی. بله! درست خواندید! نام طولانی این سرگرمی همه گیر و هیجان انگیز، گاهی اوقات آن را دچار برخی مشکلات می نمود!

به همین سبب، Kaji Maki، مدیر عامل کمپانی نیکولی جمله ی “Suuji Wa Dokushin Ni Kagiru” را مخفف کرد و از آن واژه ای جدید به نام Sudoku را استخراج نمود! توجه داشته باشید سودوکو یا Sudoku از دو واژه یعنی Su به معنای عدد و همچنین Doku به معنای منفرد ساخته شده است و این نام تا به امروز، بر روی این سرگرمی هیجان انگیز باقی مانده است! تا به امروز، میلیون ها میلیون جدول سودوکو طراحی شده است و تعداد بسیار قابل توجهی از افراد نیز بر شیفتگان این سرگرمی مهیج افزوده شده است.

می توان گفت این اتفاق سبب شد تا سرگرمی “Suuji Wa Dokushin Ni Kagiru” یا “اعداد باید منفرد باشند” یا “اعداد بایستی تنها یک بار تکرار شوند” به عنوان یک سرگرمی ژاپنی در میان مردم جهان شناخته شود.

در انتها بد نیست بدانید چنانچه در حل جدول سودوکو مبتدی و تازه کار هستید، ابتدا بایستی از سودوکوهای ساده شروع کنید و به مرور و با تمرین بیشتر، حل سودوکوهای سخت تر را نیز امتحان کنید! توصیه می کنیم چنانچه اولین بار است که با سرگرمی جدول سودوکو رو به رو می شوید، بهتر است در ابتدا راهنمای حل جدول سودوکوی ساده را با دقت بخوانید و سپس سراغ سودوکوهای ساده بروید!

مطمئن باشید زمان زیادی طول نخواهد کشید که حل این جدول ها برای تان مثل آب خوردن، آسان خواهد شد!

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا