آیا استفاده از کرم ضد آفتاب برای کودکان مضر است؟

محمد سیمری ؛ اختصاصی جدول یاب

با گذشت روزها، آرام آرام به تابستان و تعطیلان تابستانی نزدیک می شویم؛ تابستان، فصل گرما و تفریحات تابستانی! یکی از معضلاتی که بسیاری از افراد ممکن است در فصل تابستان با آن مواجه شوند، موضوع آفتاب سوختگی است. یکی از بهترین و ایده آل ترین روش ها برای محافظت از پوست بدن در برابر تابش های مضر آفتاب، استفاده از کرم ها و لوسیون های ضد آفتاب است.

 

آیا استفاده از کرم ضد آفتاب برای کودکان مضر است؟

 

توجه داشته باشید هنگامی که بحث محافظت از پوست در برابر تابش های مضر آفتاب مطرح می شود، نوع کرم ضد آفتاب مورد استفاده و همچنین توجه به اندازه و نیز چگونگی استفاده از آن مهم است. انواع کرم های ضد آفتاب بر اساس پوست های نرمال، پوست های خشک، پوست های چرب و همچنین پوست های جوش دار انتخاب می شوند؛ همچنین استفاده از ضد آفتاب های رنگی نیز بی ضرر است.

البته لازم است بدانید کرم های ضد آفتاب قادر به جلوگیری صد در صدی از نور ماورای بنفش خورشید نیست! اما می تواند تا حدودی عوارض و مضرات نور خورشید را کاهش دهد.

برای محافظت صد در صدی پوست خود در برابر تابش های مضر آفتاب، علاوه بر استفاده از کرم ضد آفتاب، بایستی از لباس های پوشیده،کلاه های با لبه های پهن و همچنین عینک آفتابی استفاده کنید. همچنین بهتر است بین ساعت های ۱۰ صبح الی ۴ عصر در معرض نور خورشید قرار نگیرید! زیرا در این ساعت ها، شدیدترین حد تابش خورشید اتفاق می افتد. همچنین متاسفانه بسیاری از مردم فراموش می کنند که زمان استفاده از کرم های ضد آفتاب محدود است! یعنی پس از گذشت چند ساعت، کرم ضد آفتاب، قدرت محافظت از پوست را از دست می دهد. به همین سبب متخصصان پوست و مو، استفاده ی هر دو ساعت یک بار از کرم ضد آفتاب را توصیه می نمایند. علاوه بر این، از آن جا که دوام کرم ضد آفتاب با آب و عرق از بین می رود، چنانچه تصمیم دارید به دریا بروید، بهتر است از نوع ضد آب کرم های ضد آفتاب بهره گیرید.

همچنین چنانچه از اسپری برای دور کردن حشرات روی پوست تان استفاده کردید، بایستی دوباره از کرم ضد آفتاب استفاده نمایید.

 

آیا استفاده از کرم ضد آفتاب برای کودکان مضر است؟

 

بسیاری از مردم بر این باورند که کرم ضد آفتاب با SPF بالا، محافظت بیشتری از پوست بدن انجام می دهد؛ شما چه فکر می کنید؟ لازم است بدانید این باور اشتباه است! زیرا SPF فقط میزان محافظت در برابر اشعه های UVB که باعث آفتاب سوختگی می شود را نشان می دهد؛ و کاربردی در مقابل اشعه های UVA که باعث بروز بیماری سرطان پوست می شود، ندارد.

یکی دیگر از مواردی که بایستی بسیار به آن توجه داشته باشید این است که از استفاده از از لوسیون های ضد آفتاب حاوی ویتامین A خودداری نمایید. شاید این سوال برای تان پیش آید که مگر ویتامین A مضر است؟ در پاسخ بایستی گفت براساس جدیدترین پژوهش های انجام یافته مشخص شده است که ویتامین A با قرار گرفتن در معرض تابش نور خورشید، رشد تومورهای پوستی را تسریع می بخشد!

بد نیست بدانید ماده ی مشابه دیگری حاوی ویتامین A با نام اسید رتینویک، رتینیل لینولیت و همچنین رتینیل استات در محصولات آرایشی و بهداشتی یافت می شود.

یکی از مهم ترین سوالاتی که در رابطه با استفاده از کرم های ضد آفتاب مطرح می شود، این است که آیا این کرم ها برای استفاده ی نوزادان و کودکان مناسب است یا خیر؟

شاید جالب باشد که بدانید ۸۵ درصد از موارد آفتاب سوختگی برای کودکانی اتفاق می افتد که در استخر مشغول به شنا هستند و یا در کنار ساحل، مشغول بازی! البته این اتفاق به طور معمول برای کودکان بالای یک سال واقع می شود. در رابطه با سوال بالا بایستی گفت برای نوزادان زیر شش ماه، می توانید از کرم ضد آفتاب استفاده کنید. البته دقت داشته باشید در این مقطع سنی باید از کرم ضد آفتاب فقط و فقط بر روی نقاط کوچکی از پوست کودک استفاده نمایید. اما در رابطه با کودکان بالای شش ماه، نحوه استفاده از کرم ضد آفتاب متفاوت است. شما می توانید در کودکان بالای شش ماه، تمام سطح پوست کودک را با کرم ضد آفتاب بپوشانید.

البته توصیه می کنیم پدران و مادران جوان، نوزادان زیر شش ماه را در معرض تابش مستقیم نور خورشید قرار ندهند. همچنین بهتر است از کلاه های لبه دار برای محافظت از پوست کودک در برابر تابش نور خورشید استفاده کرد.

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا