آیا بیماری پولیپ روده قابل درمان است؟

محمد سیمری ؛ اختصاصی جدول یاب

سیستم گوارشی بدن انسان یکی از دستگاه های بسیار مهم و حیاتی بدن است که سلامت جسم و روح در هر لحظه با آن در ارتباط است. افرادی بسیاری هستند که ناراحتی های گوناگون دستگاه گوارشی رنج می برند! یکی از ناهنجاری هایی رایج و شایع که در دستگاه گوارش، برای هر فردی ممکن است اتفاق افتد، مشکلات مرتباط با ناحیه ی روده است.

 

آیا بیماری پولیپ روده قابل درمان است؟

 

توجه داشته باشید روده ی آدمی یکی از اعضای اصلی دستگاه گوارش بدن انسان است که اگر درگیر عارضه یا بیماری ای شود، می‌تواند حتی زندگی فرد را نیز به خطر اندازد. یکی از این مشکلات رایج در ناحیه ی روده ی آدمی، موضوع پولیپ روده است.

اما شاید این سوال برای تان پیش آید که پولیپ روده چیست؟

در پاسخ بایستی گفت پولیپ روده، دسته‌ ای کوچک از سلول ها است که بر روی پوشش داخلی روده بزرگ ایجاد می شوند؛ این سلول ها تکثیر می‌ شوند و ممکن است قسمت زیادی از ناحیه ی روده را درگیر خود  نمایند. این نوع از توده ها ممکن است در محل های مختلفی از دستگاه گوارش آدمی دیده شوند. درباره علت ایجاد پولیپ های ناحیه ی روده بایستی گفت در حال حاضر ناشناخته است! اما تغییرات در مواد ژنتیکی سلول های ناحیه ی روده، باعث ایجاد پولیپ می شود. یا به بیان ساده تر، در میان کسانی که سابقه ی فامیلی و زمینه ی ارثی دارند، احتمال ابتلا به بیماری پولیپ روده افزایش می یابد.

دقت داشته باشید پولیپ های ناحیه ی روده بسیار مهم هستند؛ زیرا ممکن است این پولیپ ها بدخیم باشند و یا بدخیم بشوند!

چرا پولیپ ها می توانند بدخیم بشوند؟

توجه داشته باشید پولیپ روده، غیر سرطانی است و خطر خاصی ندارد! اما با گذشت زمان عدم درمان های لازم و ادامه ی تکثیر سلول ها، می‌ تواند به بیماری سرطان روده منجر شود و حتی مرگ فرد مبتلا به این عارضه را در پی داشته باشد. چنانچه تعداد سلول های سرطانی شده پولیپ، کم باشد می توان پولیپ ها را از طریق انجام کولونوسکوپی برداشت و بیماری سرطان را درمان کرد. بد نیست بدانید در بیش از یک سوم افراد بالای ۶۰ سال، مشکل پولیپ روده ایجاد می شود! البته این عارضه می تواند در افراد با سنین گوناگون و مختلف ایجاد شود و متمرکز بر سن خاصی نیست.

اندازه ی پولیپ های روده به طور معمول از نیم سانتی متر تا چند سانتی متر می باشد! همچنین پولیپ های ناحیه ی روده به شکل مسطح و یا برجسته می باشند. دقت داشته باشید شکل ظاهری پولیپ های مسطح مانند قارچ است! قارچی که بر روی یک ساقه رشد می کند. البته پولیپ های مسطح ناحیه ی روده نیز شبیه به خزه ها می باشند و پرزی شکل هستند.

 

آیا بیماری پولیپ روده قابل درمان است؟

 

پولیپ روده فقط در یک نوع ظاهر نمی‌ شود و دارای انواع گوناگونی می باشد؛ عبارتند از:

پولیپ آدنوماتوز؛ که به عنوان اولین و شایع ترین نوع پولیپ روده شناخته شده است!

پولیپ هایپرپلازیک؛ توجه داشته باشید این نوع پولیپ‌ ها پتانسیل بالایی برای تبدیل شدن به بیماری سرطان روده را دارند.

و در نهایت پولیپ‌های بدخیم

 

شاید از خود بپرسید عارضه ی پولیپ روده چه نشانه ها و علایمی دارد؟

توجه داشته باشید این بیماری به طور معمول بدون علامت خاصی است و به صورت تصادفی کشف می شود! برای نمونه درحین انجام غربالگری بیماران مبتلا به سرطان روده بزرگ ممکن است رویت شود. البته لازم به ذکر است در بعضی شرایط، علایم دیگری نیز مانند وجود خون غیر قابل رویت در مدفوع، تغییر در دفعات تخلیه ی مثانه، ترشح مخاط از مقعد و همچنین احساس درد و یا گرفتگی عضلانی شکم، ضعف و سرگیجه، تپش قلب به دلیل کم خونی و… در بین بعضی بیماران دیده شده است. بیان این نکته ضروری می نماید که وجود خون در مدفوع را در اغلب موارد نمی توان با چشم غیر مسلح دید! و تنها در انجام آزمایش ها خون نهفته در مدفوع مشخص می شود. دقت داشته باشید هنگامی که خونریزی در داخل بدن به مقدار قابل توجهی باشد، مدفوع سیاه رنگ، قرمز تیره رنگ و یا قرمز روشن رنگ به نظر می رسد! حتی ممکن است فردی علایم ناشناخته‌ای را تجربه کند که در هیچ کتاب و مرجعی درباره ی آن گفته و نوشته نشده است!

 

در انتها لازم است بیان کنیم که برای تشخیص بیماری پولیپ روده، انجام آزمایش های غربالگری می تواند بسیار مفید واقع شود؛ به ویژه در هنگامی که این بیماری و همچینن یماری سرطان روده بزرگ در مراحل ابتدایی خود باشند.

 

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا