طرز تهیه استانبولی پلو با گوشت تکه ای و سیب زمینی ساده و خوشمزه و مجلسی

دستور تهیه استانبولی پلو با گوجه

طرز تهیه استانبولی پلو با گوشت

استانبولی پلو یا دمی گوجه از پلوهای ساده، خوشمزه و سنتی ایرانی است که از قدیم بر سر سفره ها وجود داشته است و طرفداران زیادی دارد. اصل استانبولی پلو با برنج، سیب زمینی و گوجه فرنگی درست می شود ولی امروزه در جاهای مختلف و با دستورهای متفاوتی طبخ و از مواد دیگری هم در تهیه این غذا استفاده می شود. استانبولی را با گوشت تکه ای، گوشت چرخ کرده، مرغ و حتی لوبیا سبز می توان درست و در کنار ماست، ترشی و یا حتی سالاد شیرازی سرو و نوش جان کرد. امروز در جدول یاب طرز تهیه استانبولی پلو با گوشت و سیب زمینی مجلسی را به شما آموزش خواهیم داد، پس با ما همراه باشید.

مواد لازم برای تهیه استانبولی پلو ساده و خوشمزه

  • برنج ۲ پیمانه
  • گوشت ۳۰۰ گرم
  • سیب زمینی ۱ عدد بزرگ
  • گوجه فرنگی ۳ عدد
  • رب گوجه فرنگی ۲ قاشق غذا خوری
  • روغن به مقدار لازم
  • نمک، فلفل سیاه، فلفل قرمز و زردچوبه به میزان لازم
  • زعفران دم کرده ۲ قاشق غذاخوری

طرز تهیه استانبولی پلو خوشمزه و مجلسی با گوشت و سیب زمینی

مرحله اول: آماده سازی برنج

برنج را چند بار با آب بشویید در ادامه برنج شسته شده را داخل یک کاسه یا ظرف مناسب بریزید، حدود ۴ لیوان آب به همراه ۱ قاشق غذا خوری نمک به برنج اضافه کنید و اجازه دهید به مدت یک ساعت خیس بخورد. میزان آب بستگی به نوع برنج شما دارد.

مرحله دوم: تفت دادن پیاز و گوشت

پیاز را پوست بگیرید و بعد از شستن روی تخته آشپزخانه به صورت نگینی و ریز خرد کنید. ماهیتابه ای را روی حرارت قرار دهید مقداری روغن داخل تابه بریزید و پیاز را داخل روغن سرخ کنید. گوشت را روی تخته آشپزخانه یا تخته کار به صورت خورشتی خرد و به پیازها اضافه کنید. فلفل سیاه، قرمز و زردچوبه را روی گوشت بریزید و گوشت را با ادویه ها و پیاز چند دقیقه ای تفت دهید تا گوشت تغییر رنگ دهد و سرخ شود.

مرحله سوم: پخت گوشت

مقداری آب به گوشت اضافه و در ابتدا حرارت را زیاد کنید تا آب به جوش بیاید سپس حرارت را کم کنید و به مدت تقریبا ۲ ساعت اجازه دهید تا گوشت بپزد.

مرحله چهارم: تفت دادن سیب زمینی و گوجه

سیب زمینی را پوست بگیرید و با آب به خوبی بشویید و روی تخته کار به صورت نگینی خرد کنید. گوجه فرنگی را هم بعد از شستن روی تخته قرار دهید و به صورت ریز خرد کنید. قابلمه ای را روی حرارت بگذارید و مقداری روغن داخل آن بریزید سپس سیب زمینی را داخل قابلمه کمی تفت دهید در ادامه گوجه فرنگی ها را اضافه کنید کمی نمک بپاشید و مواد را با هم مخلوط کنید. رب گوجه فرنگی را به همراه زعفران دم کرده اضافه کنید و تفت دهید تا رب سرخ شود.

مرحله پنجم: دم گذاشتن استانبولی پلو

زمانی که گوشت پخت و آب آن کشیده شد، گوشت را به مواد دیگر اضافه کنید. برنج را به همراه آب آن داخل قابلمه بریزید و بعد از مخلوط کردن حرارت را زیاد کنید تا آب برنج به طور کامل تبخیر شود سپس حرارت را کم کنید درب قابلمه را بگذارید و به مدت ۴۰ دقیقه زمان دهید تا برنج دم بکشد.

مرحله ششم: پخت استانبولی بدون تفت دادن مواد

اگر زمان ندارید می توانید گوشت را بپزید، برنج را به همراه همه مواد و گوشت پخته شده داخل قابلمه بریزید و روی حرارت قرار دهید و زمانی که آب برنج کشیده شد دم کنی بگذاید و اجازه دهید استانبولی بپزد. این روش ساده است ولی وقتی مواد تفت داده شوند، استانبولی پلو شما طعم و عطر بهتری می گیرد و لذیذ می شود.

طرز تهیه استانبولی

نکات کلیدی برای تهیه استانبولی پلو با گوشت تکه ای

  1. در پلوهای مخلوط مانند استانبولی پلو هر چه قدر از پیاز بیشتری استفاده کنید، غذا طعم بهتری پیدا می کند.
  2. می توانید داخل مواد گوشت، کمی پودر دارچین اضافه کنید.
  3. به جای گوشت تکه ای از گوشت چرخ کرده یا مرغ هم می توانید استفاده کنید.
‫۵/۵ (۲ امتیاز )
۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا