خصوصیت اعجاب انگیز موش صحرایی

تمام گیاهان و جانوران برای ادامه زندگی به آب نیاز دارند. با این وجود جانوری وجود دارد که در تمام طول زندگیش آب نمی نوشد. این جانور نوعی موش کوچک است و در صحرای جنوب غربی ایالات متحده آمریکا زندگی می کند. این موش های کوچک نقش مهمی در زندگی حیوانات صحرایی دیگر دارند. آنها غالباْ به علت آب موجود در بدنشان توسط حیوانات دیگر شکار می شوند. این موش کوچک می تواند به سرعتی حدود ۶ متر در ثانیه بدود و از دست دشمانش فرار کند.

خصوصیت موش صحرایی

 

این موش های صحرایی از دم دراز خود به عنوان سکان (هدایت کننده مسیر) استفاده کند، حتی در حالت پریدن هم می توانند در هوا تغییر مسیر بدهند. به علت دم و پاهای قوی و درازی که دارند به این موش، موش کانگورویی هم می گویند. طول بدن این جانوران به ۳۸ سانتیمتر می رسد و دم آن ۲۰ سانتیمتر است. آنها چشمانی درشت، سر بزرگ و دستانی کوتاه دارند. رنگ پوست این جانور در قسمت های بالای بدن زرد و قهوه ای و در قسمت های تحتانی سفید است.

حال سوال این است که چگونه این موش کوچک بدون آب زنده می ماند؟

یکی از ویژگی های حیوانات ساکن در صحراها، نیاز کم آنها به آب است. ساختار کلیه های موش کانگورویی هم طوری است که هرگز نیازی به نوشیدن آب ندارد. مقدار مورد نیاز این جانور کوچک از طریق غذای او یعنی گیاهان و ریشه هایشان و دانه ها تأمین می شود و همین مقدار کم آب برای بقاء لازم است. این موش ها در کنار بوته ها و زیر زمین زندگی می کنند. پاهای موش کانگورویی نسبت به اجزای مختلف بدنشان بسیار دراز هستند و هنگامی که دو موش در حال دعوا هستند این طور به نظر می رسد که هر یک تکه چوبی دارند و با آنها دعوا می کنند.

خصوصیت موش صحرایی

 

اطلاعات عمومی درباره حیوانات ( موش کانگرویی )

موش کانگورویی (نام علمی: Microdipodops) (نام پارسی این موش در فرهنگ دهخدا، کلاوو است) نام یک سرده از تیره دیگرموشاناست. جونده ای است با طول (ارتفاع) ۵ سانتیمتر که قرابت نزدیکی با خانواده سنجابها دارند. رنگ آنها از خاکستری روشن به قرمز متغیر است. عادت به ذخیره کردن غذا دارند. از ساقه گیاهان، دانه‌ها و قارچهای گوشتی تغذیه می‌کنند. برای انتقال مواد غذایی آنها را داخل دهان می‌گذارند. به آب زیادی نیاز ندارند زیرا که بدن آب مورد نیاز را از اکسید کردن چربی‌ها و هیدراته کردن اکسیژن هوا به دست می‌آورد. هنگام وحشت به پاهای عقبی فشار آورده و با این عمل می‌تواند در هر ثانیه ۵متر بدود و فرار کند. دم او به عنوان فرمان عمل می‌کند و در حین پرش موش تا ۹۰ درجه می‌چرخد. این موش‌ها شبگرد هستند. دشمنان آنها کفتارهایی هستند که به سوراخ مخفیگاه آنها وارد می‌شوند، روباه‌های صحرایی و روباه‌های طوسی که می‌توانند موشها را روی زمین شکار کنند. مارها و جغدها نیز آنها را شکار می‌کنند تا از بافتهای بدن آنها آب به دست آورند.

 

منبع: دانشنامه مصور کودکان و نوجوانان

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا