تاریخ دقیق روز مهندس در تقویم سال ۹۸ چه روزی است ؟

تاریخ دقیق روز مهندس را در اینجا در حال بررسی قرار داده ایم . مهندسین عزیز خوشحال باشید که روزتون نزدیکه .
روز مهندسی در تقویم رسمی ایران روز پنجم اسفندماه می‌باشد. این روز به یاد دانشمند بزرگ ایرانی خواجه نصیرالدین طوسی به ثبت رسید. هر سال همزمان با این روز همایش‌ها و مراسم مختلفی برگزار می‌شود. با ما همراه باشید تا از روز مهندس در تقویم سال ۹۸ مطلع شویم .
روز مهندس در تقویم سال ۹۸ چه روزی است ؟

روز مهندس چه روزی است؟

فیلسوف، متکلم، فقیه، ستاره‌شناس، اندیشمند، ریاضیدان، منجم، پزشک و معمار ایرانی قرن هفتم قمری است. کنیه‌اش «ابوجعفر» و به القابی چون «نصیرالدین»، «محقق طوسی»، «استاد البشر» و «خواجه» شهرت دارد.

دربارهٔ زادگاه خواجه نصیرالدین توسی اختلاف است بعضی کتاب‌ها و منابع پدر وی را «شیخ وجیه الدین محمد بن حسن» از بزرگان و دانشوران قم می‌دانند ، اما در بعضی منابع پدر او را زاده روستای جهرود ساوه می‌دانند که به همراه خانواده برای زیارت امام هشتم شیعیان به مشهد عازم می‌شود و پس از زیارت، در هنگام بازگشت به علت بیماری همسرش، در یکی از محله‌های شهر توس مستقر میشود ؛ و پس از چندی به درخواست اهالی محل علاوه بر اقامهٔ نماز جماعت در مسجد، به تدریس در مدرسه علمیّه مشغول می‌گردد. خواجه نصیر طوسی در ایام اقامت پدر در آنجا در پانزدهم جمادی‌الاول سال ۵۹۸ ق، متولد گردید؛ و پدرش با یاد دادن قرآن کریم به او ، او را «محمد» نامید.

خواجه نصر الدین طوسی از دانشمندانی است که باید برای او از واژه ی علامه دهر استفاده نمود؛ زیرا این دانشمند در علومی همچون فلسفه و فقه و ستاره شناسی و ریاضی و پزشکی و معماری و نجوم به درجه ی دانشمندی رسیده بود.

و در تخصص های خود خدمات زیادی به جهانیان رائه کرده است بطوری که در قرن ۱۶ میلادی کتابهای مثلثات او در فرانسه ترجمه شد و یکی از گسترش دهندگان این علم بود.

یکی از مهمترین متون کلامی شیعه “تجرید الاعتقاد” اثری از خواجه نصیر است. ایشان کوشید تا با استفاده از آرای فلسفی ابن سینا کلام شیعه را بر برهان های عقلی مبتنی کرد. یک روز در تقویم ایرانی به یاد این داشنمند بزرگ به عنوان روز مهندسی نام گذاری گردید.

تاریخ دقیق روز مهندس در تقویم

دوشنبه ۵ اسفند ۱۳۹۸

۲۴ February 2020

۲۹ جمادی الثانی ۱۴۴۱

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا