خواص حلیم و بایدها و نبایدهای خوردنش

فرزانه سمندر، اختصاصی جدول یاب

حلیم از آن دسته خوراکی هایی است که معمولا صبح های روز تعطیل و یا افطار ماه رمضان پرطرفدارتر می شود.

خواص حلیم
این غذای سنتی وقتی که می خواهد مجلسی شود پسوند گوشت بوقلمون را یدک می کشد.

اگر در دوره جوانی سر می کنید و یا کودک نوپایی دارید این غذا منبع خوبی از آهن برای شماست.برای کسانی که کمبود وزن دارند و یا کودکانی که به سرعت سیر می شوند نیزگزینه مناسبی می باشد.

حلیم به خاطر وجود گندم سبوس دار منبع خوبی از روی ، منیزیم ، آهن و فیبر می باشد.سبوس گندم خاصیت ضدانگلی دارد همچنین از التهاب مفاصل و بروز بیماری های عصبی جلوگیری می کند.
کلسترول خون را پائین می آورد و فشار و قند خون را تنظیم می کند.

حلیم یک غذای پرکالری می باشد که ۱۰۰ گرم آن ۱۹۰ کیلو کالری، ۶ گرم پروتئین و ۱۰ گرم چربی ، ۲۰ گرم کربوهیدرات ، یک میلی گرم آهن و ۹ میلی گرم کلسیم دارند، البته همه اینها در صورتی است که شما هنگام خوردن روغن و شکر به آن اضافه نکنید. افزدون شکر به حلیم باعث اضافه وزن و بالا رفتن تری گلیسیرین شده و همچنین به سلامت دندان ها آسیب وارد می کند. می توانید برای شیرین کردن حلیم از عسل استفاده کنید .

حتی اگر از آن دسته کسانی هستید که حلیم را با نمک می خورید حواستان به بالا رفتن فشار خونتان نیز باشد.

برای خوردن حلیم حتماً به مزاج خود نیز توجه کنید اگر شما مزاجی گرم دارید از خوردن آن بپرهیزید. حلیم با روغن حیوانی و دارچین فقط مناسب کسانی است که مزاجی سرد دارند.

اگر حلیم آماده تهیه می کنید حواستان باشد که از هر مکانی حلیم نخرید و سعی کنید از محل هایی که مورد وزارت بهداشت می باشد آن را تهیه کنید و حتما حلیم تازه مصرف کنید زیرا ماندن حلیم بعد از چند روز باعث غیر قابل هضم بودن نشاسته اش می شود و دچار بیماری گوارشی می شوید.
اما اگر در منزل آنرا طبخ کرده اید می توانید تا دو روز در یخچال نگهداری کنید ، در صورت آب انداختن نیز خیالتان راحت باشد زیرا این تغییر فیزیکی است و بخاطر ماندن آب غذا از نشاسته اش جدا می شود که با هم زدن آنرا گرم کرده و استفاده کنید.

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا