چه کسی چهره های چهار رییس جمهور آمریکا را بر قله کوه تراشید؟

جدول یاب ، محمد سیمری : در تپه های سیاه یا همان “بلاک هیلز”، در چهل کیلومتری جنوب غرب “راپیدسیتی”، یکی از جالب ترین و همچنین دیدنی ترین منظره های جهان در قله ی کوه، آدمی را به خود می خواند. این منظره، بنای یادبود ملی کوه راشمور است.

این یادبود به نشانه ی بزرگداشت چهار رییس جمهور آمریکا یعنی جورج واشنگتن، تامس جفرسون، ابراهام لینکولن و همچنین تئودور روزولت ساخته شده است. چهره های غول آسای این چهار رییس جمهور بر سینه ی خارایی کوه راشمور با ارتفاع بیش از ۱۹۰۰ متر، تراشیده شده است. طول هر چهره از زیر چانه تا بالای پیشانی، ۱۸ متر یعنی دو برابر اندازه ی مجمسه ی بزرگ ابوالهول در جیزه ی کشور مصر است.

طراح این چهره ها یک مجسمه ساز آمریکایی به نام “گاتسون بارگلوم” بود. بارگلوم به شدت به پی ریزی هنری آمریکایی علاقمند بود و می خواست هنر مزبور را با سرزمین و تاریخ و زندگی مردم ایالات متحده آمریکا پیوند دهد. از جمله کارهای معروف وی عبارتند از تندیسی از سر ابراهام لینکولن در واشنگتن دی.سی، مجسمه ی ژنرال شریدان و همچنین پیکره های دوازده حواری برای کلیسای جامع سن جان آسمانی در شهر نیویورک.

بارگلوم، تراشیدن این چهره ها را در ماه اوت سال ۱۹۲۷ میلادی بر قله ی کوه راشمور آغاز کرد. نخستین تندیس یعنی چهره ی واشنگتن روز ۴ ژوئیه ی سال ۱۹۳۰ میلادی به مردم ایالات متحده آمریکا پیشکش شد. پس از مرگ بارگلوم در ۶ ماه مارس، پسرش لینکولن، ادامه ی کار را تا ماه اکتبر همان سال سرپرستی کرد. ولی بایستی بدانید آخرین تندیس یعنی چهره ی روزولت، هیچ گاه به طور نهایی تکمیل نشد!

جالب است بدانید از آغاز تا انجام این پروژه، چهارده سال طول کشید. ولی از این مدت فقط ۶ سال و شش ماه صرف کار پیوسته برای چهره های مزبور شد. وقفه هایی که در آن مدت پیش آمد و کاری صورت نگرفت، در اثر بدی آب و هوا و همچنین گاه کمبود بودجه بود.

هزینه ی کل این پروژه به یک میلیون دلار نرسید! دولت فدرال ایالات متحده آمریکا ۸۴ درصد از آن را پذیرفت و پرداخت! باقی مانده ی رقم مذکور نیز از راه کمک ها و بخشش های مردم تامین شد.

کوه راشمور علاوه بر یک بنای یادبود به دلیل طبیعت زیبا و حیوانات مختلف از جمله کرکس، عقاب، شاهین، سنجاب، جوجه تیغی، گرک صحرایی، گوسفند کوهی آمریکایی و… که در این منطقه وجود دارند، مورد توجه بسیاری از گردشگران نیز قرار دارد.

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا