گرانولا چیست و چرا ورزشکاران به خوردن آن علاقه دارند؟

گرانولا چیست

گرانولا یک غذای صبحانه و میان وعده شامل جو پوست‌کنده، مغز دانه‌ها، عسل یا شیرین‌کننده‌های دیگر مانند شکر قهوه‌ای و گاهی اوقات برنج پوست‌کنده است، که معمولاً تا زمانی که ترد و قهوه‌ای طلایی شود پخته می‌شود.

انواع گرانولا

گرانولا انواع مختلفی دارد و بسته به اینکه چقدر در آن از مغز آجیل استفاده شده است، میزان مفید بودن آن نیز متفاوت است. پیش از استفاده از این میان وعده بهتر است اطلاعاتی داشته باشید.

گرانولا چیست

گرانولا از چه درست شده است؟
هیچ فرمول استاندارد و مشخصی در درست کردن گرانولا وجود ندارد، بنابراین میزان سالم بودن آن به موادی که در آن استفاده شده است، بستگی دارد. معمولا در گرانولا از جو دو سر، آجیل یا دانه‌ها و میوه‌های خشک استفاده می‌شود.

تفاوت بین جو (Barley) و جو دوسر (Oats) چیست؟
جو دو سر سرشار از فیبر است از این رو به پایین آمدن کلسترول کمک می‌کند. آجیل دارای چربی سالم و میوه‌های خشک نیز حاوی پتاسیم است، الکترولیتی که برای عملکرد بدن شامل عملکرد سلولی و انقباض عضلانی ضروری است. گرچه میزان آجیل و میوه‌های خشک استفاده شده در گرانولا معمولا به اندازه کافی نیست.

اگر فشار خون بالایی دارید، پتاسیم به شما کمک می‌کند
گرانولا حاوی کربوهیدرات است. برای افرادی که فعالیت فیزیکی دارند، بهترین منبع کربوهیدرات برای سوخت‌رسانی به ماهیچه‌ها و تامین انرژی است.

اغلب جو دو سر و آجیل موجود در گرانولا با شیرین‌کننده‌هایی همراه می‌شود که محتوی قند گرانولا را بالا می‌برد. اگر مراقب وزن خود هستید، باید بدانید یک کاسه گرانولا میزان زیادی کالری دارد (نصف فنجان گرانولا ۲۴۰ کالری دارد).

به لیست مواد تشکیل‌دهنده این محصول نگاه بیندازید. به میزان قند و شیرین‌کننده‌های موجود در گرانولا دقت کنید. قند افزوده‌شده می‌تواند تحت نام‌هایی چون دکستروز بدون آب، سیروپ ذرت جامد، دکستروز، فراکتوز، سیروپ ذرت فراکتوز بالا (HFCS)، عسل، لاکتوز، سیروپ مالت، مالتوز، شربت افرا، ملاس، نکتار، نیشکر و … ذکر شود.

از مصرف مواد مصنوعی یا محصولاتی که محتویات آن را نمی‌شناسید بپرهیزید. باید لیست مواد تشکیل‌دهنده که روی بسته‌بندی مطالعه می‌کنید، طوری باشد که بتوانید در آشپزخانه تهیه کنید.

محدودیت‌های غذایی خود را در نظر بگیرید. گرانولا فاقد غلات نیز وجود دارد که با آجیل و دانه‌ها درست شده است. باید بدانید گرانولا فاقد غلات، فاقد کربوهیدراتی است که در گرانولای معمولی وجود دارد.

گرانولایی انتخاب کنید که روغن ترانس نداشته باشد و چربی اشباع شده آن کم باشد. چربی اشباع شده گرانولا که می‌تواند به دلیل روغن نارگیل یا روغن‌های دیگر موجود در گرانولا باشد، می‌تواند سطح کلسترول LDL بد را بالا ببرد و به بیماری قلبی منجر شود.

گرانولا چیست

چه مقدار گرانولا مصرف کنیم؟
اندازه گرانولا بسته به تولیدکننده‌های مختلف، متفاوت است اما معمولا ۱/۳ فنجان می‌باشد، حدود ۱/۳ اندازه توپ تنیس. این یعنی مصرف یک کاسه بزرگ گرانولا برای صبحانه، کمی افراطی است.

اینکه چه میزان گرانولا برای شما کافی است، بسته به نیاز انرژی شما دارد که بسته به جنس، سطح فعالیت و سن متفاوت است. بدن بهترین معیار کالری است، بنابراین بهترین اندازه مصرف گرانولا، اندازه‌ای است که شما را سیر کند.

بهترین روش مصرف گرانولا چگونه است؟
اگر گرانولا را همراه با شیر یا ماست و افزودن موز و خانواده توت‌ها و یک مشت آجیل یا تخمه کدو مصرف کنید، ارزش غذایی آن بالاتر می‌رود.

برای داشتن یک میان وعده سالم، ۱/۳ فنجان یا کمتر از گرانولا را همراه با شیر بادام و یا خانواده توت‌ها یا ماست یونانی یا تخم مرغ استفاده کنید.

چگونه کالری مصرفی خود را کاهش دهیم؟
اگر ورزشکار هستید و در طول روز کالری زیادی می‌سوزانید، می‌توانید از کالری یک کاسه گرانولا بهره ببرید. گرانولا با کربوهیدرات بالا، که در آن از جو دو سر و شیرین‌کننده‌هایی چون شربت افرا و میوه استفاده شده است، می‌تواند انرژی لازم برای فعالیت‌های فیزیکی چون پیاده‌روی، کوهنوردی و دوچرخه‌سواری فراهم کند. میزان کمی از گرانولای فاقد غلات که در آن از آجیل و دانه‌ها استفاده شده است و شیرین‌کننده کمی دارد، به عنوان یک میان وعده قبل از فعالیت‌های کم تحرک مانند کار با کامپیوتر بسیار مناسب است.

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا