تالاسمی مینور  و ارتباط آن با کم خونی یا آنمی

ترجمه: سمیرا فیض آبادی ، اختصاصی جدول یاب

تالاسمی یک اختلال خونی ارثی است که در این حالت بدن فرم غیر طبیعی‌ای از هموگلوبین را تشکیل می دهد. هموگلوبین مولکول پروتئینی در گلبول های قرمز است که اکسیژن را حمل می کند. این اختلال منجر به تخریب بیش از حد سلول های قرمز خون می شود که باعث  کم خونی  یا آنمی می شود. آنمی یک بیماری است که در آن بدن شما به اندازه کافی سلول های طبیعی و سالم قرمز خون ندارد.

 

تالاسمی یک بیماری ارثی است و این بدان معنی است که از میان پدر و مادرتان، یکی از آنها حامل این بیماری است. ایجاد این بیماری ناشی از جهش ژنتیکی یا حذف برخی از قطعات ژن کلیدی خاص است.

طبق اعلام  مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC)، تالاسمی بیشتر در افراد آسیایی، خاورمیانه، آفریقا و کشورهای مدیترانه ای مانند یونان و ترکیه رایج است.

سه نوع اصلی تالاسمی وجود دارد:

  • بتا تالاسمی که شامل زیرمجموعه تالاسمی ماژور و  متوسط می‌شود
  • آلفا تالاسمی که شامل زیرمجموعه هموگلوبین H و هیدروپس فتالیس است و
  • تالاسمی مینور

همه این نوع ها و زیرمجموعه‌هایشتن در علائم و شدت متفاوت هستند. شروع بیماری ممکن است کمی متفاوت باشد. در اینجا درمورد تالاسمی مینور توضیحاتی ارائه می‌دهیم.

تالاسمی مینور یک نوع کم اهمیت‌تری از این اختلال است. دو نوع از تالاسمی وجود دارد که جدی تر هستند. در تالاسمی آلفا، حداقل یکی از ژنهای آلفا گلوبین دارای جهش یا اختلال است. در تالاسمی بتا، ژنهای بتا گلوبین تحت تاثیر قرار می گیرند.

اگر تنها یکی از والدین شما حامل تالاسمی باشد، ممکن است به یک نوع از بیماری شناخته شده به عنوان تالاسمی مینور مبتلا شوید. اگر چنین اتفاقی رخ دهد، احتمالا نشانه ای نخواهید داشت، اما حامل بیماری خواهید بود. برخی از افراد مبتلا به تالاسمی مینور علائم جزئی دارند.

اگر هر دو والدین شما ناقل تالاسمی هستند، احتمال بیشتری دارید که یک نوع جدیتر از این بیماری را به ارث برسانید.

تالاسمی مینور

افراد مبتلا به تالاسمی مینور معمولا نشانه ای ندارند. اگر هم نشانه‌ای باشد، احتمالا به صورت کم خونی جزئی خواهد بود. این وضعیت به صورت آلفا یا بتا تالاسمی مینور دسته بندی می شود. در موارد مینور آلفا، دو ژن از دست رفته است. در مینور بتا ، یک ژن از دست رفته است.

عدم مشاهده علائم ظاهری، تشخیص تالاسمی مینور را دشوار می‌کند. اگر پدر  و مادرتان و یا یکی از افراد فامیل مبتلا به نوعی از این بیماری است، حتما آزمایش خون انجام بدهید تا مطمئن شوید علائم این بیماری را دارید یا خیر.

اگر علائم تالاسمی مینور را داشته باشید تا ۲۵ درصد احتمال دارید صاحب فرزندی مبتلا به تالاسمی ماژور شوید. افزایش آگاهی کلید پیشگیری از این بیماری است.

منبع: healthline

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا