خون با چه سرعتی در بدن آدمی می چرخد؟

جدول یاب ، محمد سیمری : گردش خون در بدن مانند گردش آن در داخل لوله های معمولی نیست! مجراهایی که خون از طریق آن ها به تمام بخش های بدن فرستاده می شوند، سرخ رنگ نامیده می شوند. ولی سرخ رگ هایی که در فاصله ی نسبتا دوری از ناحیه ی قلب آدمی واقع شده اند، به تدریج تقسیم و شاخه شاخه می شوند و سرانجام به صورت رگ هایی مویی در می آیند. خون در داخل رگ های مویی، خیلی آرام تر از سرخ رگ ها جریان می یابد.

نازکی هر موی رگ برابر یک پنجاهم قطر موی سر آدمی می باشد؛ به طوری که ذرات خون به ستون یکی از داخل آن ها عبور می کنند! عبور هر واحد خون از موی رگ، نزدیک به یک ثانیه به درازا می انجامد.

خون پیوسته از ناحیه ی قلب می گذرد. عبور یک واحد خون از قلب آدمی، یک و نیم ثانیه به طول می انجامد. خون از قلب به ریه ها و از ریه ها نیز به قلب انتقال می یابد! این جابه جایی از ۵ تا ۷ ثانیه به طول می انجامد. طولانی ترین سفر خون از قلب به بالاتنه و همچنین پاها و نوک انگشتان پا و از آنجا به ناحیه ی قلب است. این سفر نزدیک به ۱۸ ثانیه به طول می انجامد! مدت زمان لازم برای چرخش خون در سراسر نقاط بدن، یعنی از قلب به ریه و همچنین از ناحیه ی ریه به قلب و از قلب به بدن و از بدن به قلب چیزی در حدود ۲۳ ثانیه است!

ولی وضع بدن نیز در سرعت گردش خون تاثیر دارد. برای مثال نب یا کار سنگین می تواند بر تعداد ضربان قلب آدمی بیفزاید و سرعت و گردش خون را در بدن آدمی دو برابر کند! هر سلول خون در جریان یک روز گردش خون در بدن آدمی، نزدیک به سه هزار بار از ناحیه ی قلب عبور می کند!

 

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا